[Guide] Installera Root + CWM

Diskussion i 'Optimus 3D' startad av echt, 21 jul 2011.

1. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    [VARNING!]
    Det finns risker med att installera Root och CWM (ClockWorkMod), tekniskt sett blir du av med din garanti men får du in CWM kan det ofta rädda telefonen från i stort sett allt, du kan flasha nya ROM's och kan du inte fixa det med CWM lär inte teknikerna som undersöker den hitta det heller, skall även tilläggas att de svenska operatörer inte är jätte griniga på moddade telefoner iom att få av tillverkarna är det och 99,9% av alla mjukvarufel kan räddas.
    Riskerna är små men de finns och det måste du vara medveten om när du gör detta, min misstanke är att OMAP4 chipsetet precis som Tegra2 har en gömd hårdkodad recovery då OMAP4 chipet identifierar sig när telefonen är inkopplad i datorn men avstängd, dock är detta bara min misstanke, har inget annat än min kunskap allmänt som bas för det påståendet. Och även om du gjort detta så ska även en total flashning med LGs egna program rensa ur allt du lagt in, inklusive detta.

Så varför ska man göra detta om det finns risker?
    ROOT:
    Root ger dig total kontroll på mobilen, vissa saker kan vanliga användare inte ändra på eller göra för att systemet tillåter det inte, tänk då att root är mer eller mindre ditt egna VIP pass som ger dig tillträde till områden vanliga användare inte får se eller röra.
    Root krävs för att lätt lägga in CWM.

ClockWorkMod:
    ClockWorkMod flashas in på platsen där LGs recovery boot ligger annars, det du egentligen gör är bara att du ersätter deras med en som du själv kan använda.
    Fördelarna med detta är många, bland annat kan du göra backups och återställa ditt system i sin helhet, dvs allt du har på mobilen mer eller mindre sparas och kan återställas, du kan även flasha in saker som nya ringtones m.m. på "rätt" ställen vilket gör att hela systemet hittar dem, du kan modifiera saker som du annars inte kunde röra så som ta bort irriterande program som du aldrig använder och som bara tar plats på din mobil, möjligt att jag lägger upp en guide på hur man fixar det sedan.
    Sedan var det de här med ROM's, just nu finns inga ROM's till Optimus 3D och försök verkligen inte flasha in någon som inte är 100% säkert att det är till Optimus 3D, en Optimus 2X ROM kan i bästa fallet inte fungera, i värsta fallet göra skada, men när ROMs väl börjar dyka upp så kommer du vara redo att testa dem alla.

[LET'S DO IT]
    Okej, du är fortfarande kvar och vill göra detta, då sätter vi igång, börja med att ladda ner
    SuperOneClick från länken, när det väl är klart se till att din mobil har USB debugging på, den inställningen hittar du under
    Settings >> Applications >> Development >> USB debuggning
    [på svenska]
    Inställningar >> Applikationer >> Utveckling >> USB debugging (gissar kör på engelska själv)
    checka för den rutan, zippa sedan upp filen du just laddade ner, koppla in mobilen i datorn utan att göra något annat och starta sedan SuperOneClick, Tryck på knappen Root på första tabben, det tar en liten stund och du kommer se några rutor men sedan är det klart, starta om telefonen som programmet säger och vips du har Root.

Gå sedan till market, sök efter Rom Manager, ladda ner free eller köp premium det är upp till dig, båda funkar, när den är klar och installerad startar du bara Rom Manager och överst står det Flash ClockworkMod Recovery, tryck där och en kort nedladdning senare och en snabb flashning så har du nu CWM senaste versionen.

Vill du se hur den ser ut är det bara välja i Rom Manager Reboot in to Recovery, där kan du göra backup m.m. vilket är väldigt händigt, du styr upp och ner med volymknapparna och väljer options med "ON" knappen.

Några frågor så är det bara att skriva, root öppnar även för Crossfire3D som låter dig spela Tegra2 spel samt annat skoj som vissa preformance boosters och cpu scalers m.m. dock inte testat något av det än iom att jag fick min mobil idag ^^

[JFYI]

Tycker du om 3D spelen och vill testa några av gamelofts spel, så har det 50% rabatt, dock inte på svenska gameloft sidan som inte känner igen mobilen ens ^^ utan du måste gå via 3D menyn till dem, 15kr/st för spel som Avatar 3D (7.8 från IGN), Assassins Creed 3D (8 från IGN) m.m. är inte så farligt och lätt värt en titt, laddade själv hem Avatar 3D och de är bra spel och 3Dn är helt ok :)

Clogsman, emer och DJ.swe gillar detta.
  2. DJ.swe

DJ.swe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kommer nog själv inte göra det men det är kul att se att någon tar sig tid till att lägga upp en guide :)

3. kvadde

kvadde Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tack för en fine guide.

Det jag tänker på är. Om man vill ta bort root med Superoneclick är de bara att trycka på unroot då ?

4. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Det ska vara så ja, jag har inte testat det själv så inte 100% men det ska inte vara något problem, den gör du bara samma sak som när den rootar men istället för att lägga in så tar den bara bort det som den lagt in innan :)

kvadde gillar detta.
  5. kvadde

kvadde Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Okej bra att veta om de blir nått strul och man måste lämna in den

6. Clogsman

Clogsman Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Funka kanon :)

7. fenne

fenne Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Någon som vet om denna guide fungerar till HTC legend med?

8. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Följ aldrig en guide till andra telefoner, riskerna är för stora men kolla på
    HTC Legend - xda-developers
    Där lär du hitta en guide för HTC Legend, troligen in General eller Development delarna.

EDIT:
    Kollat lite och du ska verkligen inte följa denna guiden, HTC Legend behöver ett så kallat Goldcard från vad jag kan hitta för att lägga in nya ROMs m.m. och det är en helt annan process än det är för LG som inte är skyddad.

Last edited: 7 aug 2011
  9. KalasMat

KalasMat Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad ger root mig för möjligheter?
    Eftersom ja inte ägt en android mobil tidigare så har ja inte den blekaste aning om typ någonting xD. Har hittat ett par appar man måste va root för att installera och använda.

Är det lätt hänt att man crashar sin telefon med root och CWM?
    tack för svar

10. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Det är inte så lätt hänt, se dock till att ha senaste mjukvaran innan du gör det, ska finnas en ny ute nu eller kommer i dagarna (V10e).

T.ex. ger Root möjligheterna att använda Chainfire3D som gör att man kan spela Tegra2 spel på mobilen vilket kan vara skoj iom att vissa inte finns klara till O3D än.

Root ger dig möjligheter att ändra i systemet t.ex. har jag mappat om 3D knappen till att öppna Kameran istället.

CWM ger dig möjlighet att installera Custom ROMs och göra backups m.m.

Men om du inte känner ett behov av något av det just nu så vänta istället, finns inga riktiga Custom ROMs iaf än och som sagt Root har sina fördelar men använder man dem inte så är det inte nödvändigt. :)

11. alexorzz

alexorzz Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Gäller denna guiden även efter upd till 2.3.5?:)V21?

löste sig med super one click v2.2 :)

Last edited: 22 dec 2011