[GUIDE]Kringgå Market 240x320(QVGA)[Root]

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av Richi, 5 aug 2010.

1. Richi

Richi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Uppdaterad! Fungera endast för Android 2.1

Som alla vet som har en x10 mini/pro så visas inte alla applikationer på Market p.g.a 240x320 (QVGA) upplösningen.
    Denna patch kommer att ta bort denna begränsning och göra att ni får se alla applikationer på Android Market -inte bara 240x320(QVGA).
    Merparten av apps kommer att fungera alldeles utmärkt eftersom Android downscales dem automatiskt, det är bara vissa utvecklare som är så lata.;)

Jag tar inget ansvar för vad var och en gör med sin telefon, allt sker på egen risk!

Förutsättningar:
    1. Root, detta görs enklast genom att följa denna guide.
    2. Grundläggande kunskap om ADB, kan man få här. Och genom att ladda ner Android SDK här.

Så här gör ni:

1. Hämta hem en av dessa som du vill ha: Nya Utseendet av Market eller Gamla Utseendet av Market. Dessa länkar är hämtade från här:http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=841001.

2. Flytta filen com.android.vending.2002206.patched.shokmah.apk eller com.android.vending.2002013.patched.shokmah.apk beroende vilken du hämtade hem till rooten på minneskortet på mobilen.

3. Inaktivera Datatrafiken.

4. Gå sen till inställningar>Program>Hantera program>[Meny knappen] Filtrera>Alla>Market>Avinstallera Uppdateringen>Tvingad avslutning.

5. Anslut sen mobilen till datorn och kör igång cmd.exe (Windows Kommandoprompt). Se till USB-felsökning är aktiverat på mobilen.

6. Kör dessa kommandon efter varandra:
    OBS! Välj rätt när ni kommer till "cat" som beror på filen ni hämtat!
    Kod:
    adb shell
    su
    mount -o rw,remount /dev/block/mtdblock0 /system
    cat /system/app/Vending.apk > /sdcard/Vending.bkp.apk
    rm /system/app/Vending.apk
    rm -r /data/data/com.android.vending
    rm /data/dalvik-cache/system@[email protected]@classes.dex
    cat /sdcard/com.android.vending.2002206.patched.shokmah.apk > /system/app/Vending.apk  
    eller
    cat /sdcard/com.android.vending.2002013.patched.shokmah.apk > /system/app/Vending.apk  

reboot
    7. Gå ut från kommandoprompen och allt är klart.

Saker att tänka på är att:
    • Vending.bkp.apk som ligger i minneskortet är backupen på orginalet ifall om ni vill återställa.

Guiden är hämtad från http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=841001 som är skriven av shokmah.

Nu är jag ingen expert på detta utan körde efter guiden själv och det fungera på min x10 mini utan problem.
    Vill tillägga att detta är min första guide och är nybörjare det här med rootning så jag kan kanske inte svara på alla frågor som kommer.
    /Richi

Vill tacka shokmah för orginal guiden samt TpS för hans guider på denna forumet och för att jag lånade lite text från en av dom.
    Vill även tacka Inteks Orion och shokmah.

EDIT: 2010-11-07 Kommer att uppdatera denna så den gäller för Android 2.1 inom par dagar!
    EDIT2: 2010-11-08 Uppdaterat guiden så den gäller endast för Android 2.1 då de flesta har det snart.
    EDIT3: 2010-11-16 Har byt ut APK-filen till en nyare p.g.a efter Market uppdatering så slutade den gamla att fungera.
    EDIT4: 2010-12-26 Har lagt till valmöjlighet mellan nya och gamla Market och ändrat guiden lite.

Last edited: 26 dec 2010
  2. DiscoBoy

DiscoBoy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Perfekt!
    Vill man vara petig, kan man alltid köra:
    busybox cp /system/app/Vending.apk /sdcard/Vending.org.apk

Inte för att det gör någon skillnad, men jag vill ändå tillägga att QVGA-begränsningen oftast är på grund av att utvecklare är lata eller inte känner till att deras program filtreras bort automatiskt om de inte bygger med Android 1.6 eller högre.
    Alltså är det inte direkt skärmstorleken som är problemet, utan att utvecklare inte paketerat sina grejjor på bästa sätt. Resultatet är ju dock detsamma; att vi x10mini-folk inte kan se typ halva Market.

Komplettera gärna med tips om att ladda hem Market Access också:
    http://amip.tools-for.net/android/MarketAccess

3. TpS

TpS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Har nu gjort om hela proceduren med att lägga till den patchade Vending.apk och nu funkade det bättre. Butiken funkar som den ska både vad gäller betal-apps och att det funkar att ladda ner.

Möjligt att det funkade även förra gången, men då den inte hette "Market" så kanske jag missade detta och valde install på den patchade filen, och det visade ju sig vara ett dåligt val.

Bra guide! Rekommenderas...

4. welph

welph Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Min heter fortfarande Market och det verkar funka

EDIT: Men det finns fortfarande några som inte funkar, som EasyTether som kostar $9.95.
    Jag har simulerat, T-mobile[US]. Men det kanske inte spelar någon roll?

EDIT2: Men det är kanske för att jag kör "English locale" hatar att försöka följa en engelsk guide när allt står på svenska i telefonen.

Last edited: 6 aug 2010
  5. TpS

TpS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Som svar på Edit2:
    Testade också att byta språk till Engelska och då byter Butiken namn till Market igen... så det är nog helt språk-relaterat.

6. felixmillqvist

felixmillqvist Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När jag skriver adb shell står det adb är inte ett intert kommando, externt kommando, program eller kommandofil. Vad har jag gjort för fel`?

7. TpS

TpS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Som kommentar till inlägg nr 12: du kan radera dina inlägg genom att klicka på redigera och sedan radera... ;)

Det korta svaret på din fråga är däremot att du inte har filen adb.exe i samma mapp som du skriver dina kommandon via "cmd".
    Och för att kunna göra bytet så måste du ha rootat och då borde du veta vart du har din adb.exe och tillhörande filer.

Kolla in denna guide annars om hur man rootar och hur du hittar adb.exe: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=16923

8. felixmillqvist

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har rootat min telefon med den nya appen X10root. så jag vet inte bart den ligger hur tar jag reda på det?

9. felixmillqvist

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ska navigera till mappen i datorn eller på sdcardet med alla adb filer på?

10. TpS

TpS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Du ska ha filerna i datorn och gå till den mappen.
    Och du ska INTE montera SD-kortet, alltså ska du inte kunna se sd-kortets innehåll i datorn.

Klipper lite från root-guiden:
    1. Ladda ner Android SDK här: http://developer.android.com/sdk/index.html behövs dock ej installeras, bara extraheras!
    2. Kopiera filerna adb.exe, AdbWinApi.dll och AdbWinUsbApi.dll från Tools mappen i Android SDKn du precis laddade ner och lägg kopiorna i t.ex C:\Android
    3. I telefonen: Aktivera USB-felsökning och att skärmen alltid är på under laddning (Inställningar>Program>Utveckling)
    4. Anslut telefonen till datorn med den medföljande USB kabeln. Gå in i laddningsläge
    5. Låt datorn installera eventuella drivrutiner och programvaror och starta om dator och telefon om nödvändigt.
    6. Öppna upp cmd.exe (Windows Kommandoprompt).
    7. Navigera till mappen med de tre ADP filerna, dvs C:\Android.

Nu ska det bara vara att skriva kommandona du hittar i denna guide...

11. felixmillqvist

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack nu funkar det fint!

12. jonhalef

jonhalef Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Efter att allt funkade med mig så började det krångla så jag bestämde mig för att göra om allt, men nu verkar inget alls funka, har försökt flera gånger om o om igen men inget funkar med butiken/market, och försökt fixa tillbaka orginal marker men det funkar inte heller, finns det nån som kan lägga upp orginal market så jag kan lägga in den i sdkortet,för tror de nått problem med det

snälla hjälp, en android mobil utan market är inte så mycket att ha

13. TpS

TpS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

När jag strulade till det och Market slutade fungera så var enda lösningen att installera om hela telefonen via SEUS.
    Inget annat hjälpte utan Market kraschade bara direkt vid start oavsett hur jag gjorde...

Och så har du PM om original Vending.apk

14. jonhalef

jonhalef Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag körde om hela telefonen, jag gjorde om uppdateringen från datan trots att jag redan hade den, nu funkar market som det ska iaf, men filerna i sdkortet är densamma fortfarande....

15. TpS

TpS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

jo är ju bara innehållet i själva telefonen som påverkas av SEUS.

16. jonthe838

jonthe838 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

bara en snabb fråga... För att detta ska funka så måste man ha en rootad telefon va? och försvinner garantin om man rootar?

Tacksam för svar :)

17. _Marcus_

_Marcus_ Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, du måste ha root tillgång.
    Blir det fel & du lämnar in nallen när du pillat i root är nog garantin rätt körd, lyckas du köra en återställare/"Reparera" via tex SEUS så kan du klara dig utan att lämna spår (vad jag vet), men det förutsätter ju att mobilen ska lämnas in för något kosmetiskt så du har möjlighet att kunna återställa den.

Jag undrar om någon har en fungerande länk till Market Access?
    Får inte länken att fungera tyvärr.
    Tack för guiden by the fly!

18. TpS

TpS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

La upp Market Access på min server.
    Håll till godo

19. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden: