[GUIDE] När allt annat skiter sig (återställ telefonen)

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av lellky, 7 aug 2011.

1. lellky

lellky Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ibland när man har ett problem och googlar så hittar man ingenting. Speciellt frustrerande är det när man hittar en massa forumtrådar och folk som bloggar om om _nästan_ men inte exakt samma problem som man själv har. Lösningen kan inte vara långt borta tänker man, men det saknas ett sista steg.

Så var det för mig nu när min Desire helt plötsligt inte startade och jag hittade ingen som hade exakt samma problem. Därför tänkte jag nu (för en gångs skull) dela med mig av lösningen på mitt till synes enkla problem.

Telefonen
    Rootad HTC Desire (inköpt Juni 2010) med CyanogenMod 7 som fungerat sedan maj
    16GB minneskort

Detta hände
    När jag laddade telefonen och samtidigt spelade Angry birds och hade ett alarm ställt (om detta skulle ha någon betydelse) så startade telefonen helt plötsligt om -helt utan förvarning.

När telefonen startat upp igen så klagade den på att det inte fanns nåtot sim-kort. Jag stängde av den, tog ut simkortet och torkade av kontaktytorna och satte i det igen. Två gånger gjorde jag det innan telefonen fungerade igen. Sedan spelade jag Angry Birds i 10 minuter till och samma sak hände igen, fast denna gång kom den inte längre i uppstarten än att man såg den vita skärmen med htc i grön text. Jag lät den ligga i en timme utan att något hände.

Vad jag gjorde
    Först tog jag ut minneskortet och simkortet och startade telefonen. Med och utan laddare. Ingen framgång.

Sedan provade jag att starta med ON+VOL_DOWN och kom till bootloadern som vanligt. När jag valde alternativet recovery för att komma till Clockworkmod så kom den vita skärmen igen. Det var här jag började misstänka att minnet var sönderskrivet i boot-partitionen eller något annat allvarligt fel som krävde rejäl handpåläggning.

När jag kom hem så provade jag med fastboot att boota telefonen (som jag läst att någon hade gjort) med en clockwork-image-fil utan framgång (tror felmeddelandet var not allowed by remote host eller liknande). Sedan provade jag att flasha clockworkrecoveryn med "fastboot flash boot clockwork…..img" och fick "FAILED (remote: signature verify fail)".

Vad jag än googlade på så hittade jag liknande fall där folk hade nästan samma problem men med andra telefoner. Och alla guider för att roota (och på så sätt skriva en ny bootloader) bygger på att man har en telefon som fungerar, och där man använder sig av ADB och inte fastboot.

Min teori (som verkar styrkas av flera forumtrådar) är att om man har en telefon med S-ON som jag har så kan man inte flasha någon partition via fastboot (kan någon bekräfta detta?). Därför var alla lösningar som byggde på fastboot körda.

Så hur flashar man om en telefon som nästan är brickad när man inte kan använda en rom-manager, ADB, fastboot eller Recovery?

Jo man letar upp original-romen och lägger på rooten på ett FAT32-formaterat minneskort och startar telefonens bootloader (ON+VOL_DOWN för HTC Desire). Nu kommer bootloadern automagiskt att flasha om telefonen till fabriksinställningarna och man kan sedan använda den som den är, eller roota den och lägga in CM7 eller annan ROM som man kan läsa mer om på https://swedroid.se/forum/20041-root-guide-v3-2-root-unroot-amoled-slcd-rom-lista-a2sd-faq.html

För HTC Desire heter originalromen PB99IMG.zip och kan hittas på Shipped ROMs

Last edited: 7 aug 2011
    Davil gillar detta.
  2. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Tips: Skriv "Guide" i rubriken :D

3. lellky

lellky Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nu gjorde jag det, men egentligen är det väl inte en guide. Det var lösningen på mitt problem som jag hoppas att någon annan kan ha nytta av. Skulle det visa sig att fler vill veta mer om de ingående stegen så får jag väl skriva en "guide".

Tack för påpekandet hur som helst!

4. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Orkade inte läsa igenom allt men det jag läste kändes som en guide, men det är bra att du har det i bakhuvudet om det kommer några fler och tipsar! :D

5. xtreemjohan

xtreemjohan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Visste inte att den här funktionen fanns, automatisk flashning. Ska lägga det på minnet just in case :D
    Fast å andra sidan ska det väl till ganska mycket för att man inte ens ska komma in i recovery...

6. lellky

lellky Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Att det ska till ganska mycket för att inte komma in i recovery stämde inte i mitt fall, då jag inte gjorde något speciellt för att telefonen skulle sluta fungera. Spela Angry Birds ser jag inte som något som ska vara risk för att bricka en telfeon.

7. Chamanor

Chamanor Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så, det enda du gjorde var alltså att lägga in ROMen på ett rent, FAT32-formaterat minneskort. Sedan startade du telefonen med VOL_DOWN+ON, och resten skötte sig självt? Har jag förstått dig rätt?

Förresten, det finns fler än en ROM med namnet "PB99IMG" att ladda hem från Shipped ROMs. Exakt vilken är det jag ska ha?

8. lellky

lellky Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tjena!

Ja precis. Det verkar som om detta är en inbyggd funktion som är en sista utväg när allt annat skitit sig, men min erfarenhet av allt mitt googlande är att det är ganska sparsamt dokumenterat.

En sista grej som du skulle kunna testa innan du gör som jag gjorde är att göra en wipe user data från HBOOT. Obs! att alla dina data försvinner helt och kommer aldrig tillbaka.

Jag använde den ROM som heter PB99IMG_2.29.405.5_Radio_32.49.00.32U_5.11.05.27_release_159811_signed.zip och den fungerar på min Desire från Juni förra året. Telefonen blir helt original efter den flashningen.

Som tur var så hade jag via Clockwork recovery gjort en backup innan jag la in min senaste version av CM7 (jag hade CM 7.0.2 och la in CM 7.0.3) och den backupen gick att återställa så att mycket av mina inställningar (ord i ordlistan, app-data mm) återställdes.

Utöver att göra backup i Clockwork recovery tycker jag att man ofta ska göra backup i Titanium backup.

Lycka till!

9. Chamanor

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Problemet är att jag inte kan navigera mig i menyerna när jag är i HBOOT-läge. <VOL UP>/<VOL DOWN>/<POWER>. Ja, ingen av dessa knappar fungerar. Alltså ser det här ut vara den enda utvägen för min del. Just nu känns det inte riktigt som att jag bryr mig om jag går förlorad av all min data. Det enda jag vill är att få telefonen felfritt fungerande igen.

Hur formaterade du ditt minneskort? Inte genom telefonen, eller?

10. lellky

lellky Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det var ju märkligt. Vol_UP och Vol_DOWN ska ju ändra menyalternativ och POWER ska ju välja alternativet. Om du väntar ett litet tag i HBOOT utan minneskort i telefonen, kan du navigera i menyn då (det tar nämligen en litet tag innan man kan navigera i HBOOT eftersom telefonen söker efter filer på minneskortet)?

Jag sitter på Mac och jag vet inte säkert hur Mac formaterar ett minneskort så jag gjorde det på en Windows-burk. Där kan man nämligen välja vid formateringen vilket filsystem man vill ha.

11. Chamanor

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nope, fungerade inte. Ganska underligt att POWER-knappen inte reagerar. Det är ju den jag använder för att starta upp telefonen.

Okej. Jo, jag sitter vid en Windows-burk jag med. Använde du kortläsare? Jag har nämligen inget passande uttag för ett MicroSD-kort.

12. lellky

lellky Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja det var märkligt. Kolla för säkerhets skull om du kan navigera med track-ballen, men det tror jag inte borde fungera.

Kortläsare med SD-adapter ska funka fint. Eller en sån där liten USB-grunka funkar också. Så länge minneskortet dyker upp i Utforskaren så kan du göra hur du vill.

Lycka till!

13. Chamanor

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack! Återkommer senare med resultat.

14. Chamanor

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Formaterade mitt SD-kort till FAT32, la in ROMen jag laddade ner, stoppade in kortet i telefonen och startade upp i HBOOT-läge. Utan resultat, dock. Kan fortfarande inte navigera i menyerna. Tankar på detta? :(

15. lellky

lellky Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tja!

Döpte du om filen du laddade ner till PB99IMG.zip? Viktigt att filen inte råkar bli omdöpt till PB99IMG.zip.zip eller nåtot annat konstigt.

Om du gjort enligt ovan så borde det fungera. Annars har jag nog ingen aning om vad som kan ha hänt.

16. Chamanor

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej, det gjorde jag faktiskt inte. Ska pröva det omgående. Tack!

EDIT:
    Förresten, är det nödvändigt att använda sig av ett Goldcard? Läst att detta endast är ett krav för telefoner som är operatörlåsta. Så vitt jag vet, är min inte det.

Last edited: 12 aug 2011
  17. lellky

lellky Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hoppas det fungerar nu då! :)

Goldcard vet jag inte mer om än det jag läst när jag googlat. Det verkar mest behövas på operatörs-låsta mobiler som du skrev, för att låsa upp dem. I det här fallet tror jag inte du behöver ett goldcard.

18. Chamanor

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det såg i alla fall ut som att det fungerade till en början. En blå mätare fylldes vid sidan om, när den väl var fylld kom jag tillbaka till det ursprungliga HBOOT-läget.. Ska jag låta den vara en stund, eller vågar jag dra ur batteriet? :scared:

19. lellky

lellky Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Som jag minns det så kommer det först en blå mätare för att checka att filen inte är korrupt. Sedan kommer det en ny långsammare mätare som indikerar själva flashningen. Efter det ska man bli tillfrågad om man vill starta om telefonen och då ska allt vara klart. Om det inte sker ska det komma upp ett felmeddelande.

Första gången jag gjorde detta så hade jag laddat ner en fil som hette nåt i stil med PB99IMG_Bravo_Froyo_HTC_WWE_2.29.405.2...osv men det fungerade inte. Så jag laddade ner den som jag länkade ovan och då fungerade det. Mao så kanske det spelar roll vilken hårdvara man har. Det kan fina små olikheter mellan olika telefoner av samma modell.

Om jag var du skulle jag ladda ner en till av de filerna som heter något som börjar med PB99IMG... och prova igen tills det fungerar.

20. Chamanor

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej. Jag använde inte ROMen från Shipped ROMs, utan gjorde på sättet som beskrivs här..
    > [GUIDE] How to Unroot an HTC Desire - xda-developers

Laddar ner, startar RUU, och får tillgång till ROMen genom att gå in på "Temp" (%temp%). Där letar jag upp en .zip fil med namnet "rom", drar den till SDkortet och döper om den till "PB99IMG". Efter det går jag in i HBOOT, och resten sköter sig självt.

Ska dock prova sättet du nämnde, att ladda hem olika ROMar som börjar med PB99IMG.