Guide: Root Zte Blade II

Diskussion i 'Blade' startad av Lx_r, 19 aug 2012.

  1. Lx_r

    Lx_r Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Okey först av allt vill jag säga tack till Sebastian404 som lyckats fixa fram en recovery som funkar på Blade II. En sida till hans blog: http://blog.podtwo.com/

    Jag eller Swedroid tar inte på oss ansvaret på om något går snett, gör detta på egen risk! Garantin på er telefon kommer antagligen försvinna om ni gör detta! Dock om det nu skulle uppstå några problem ska vi försöka hjälpa er så gott det går :)

    Innan ni börjar se till att ni har tillgång till Dator, att ni har drivrutinerna till telefonen installerade på datorn, att ni har lagt över SuperUser på SD-kortet och att ni kryssat i USB-felsökning på telefonen. (Ni hittar den under inställningar/program/utveckling

    (drivrutiner kan ni hitta här: http://wwwen.zte.com.cn/endata/mobile/Sweden/Sweden_SoftWare/201204/P020120413323218405107.zip, öppna och installera bara).

    Gör så här:

    1. Ladda ner recovery: http://www.mediafire.com/?lg98y26fb6qffgf

    2. Ladda ner ADB: http://www.mediafire.com/?dnze68xcjb61z9j

    3. Ladda ner SuperUser: http://downloads.noshufou.netdna-cdn.com/superuser/Superuser-3.2-RC2-arm-signed.zip

    4. Extract adb_fastboot_and_other_tools.zip till någon plats på hårddisken spelar ingen roll vart bara du kommer ihåg vart du lagt den.

    5. Lägg in Recovery.img i mappen Android som finns inne i adb_fastboot_and_other_tools, lägg den fritt inne i mappen Android, inte i några under mappar eller så.

    6. Öppna ett kommando fönster ifrån Android mappen. (jag brukar trycka ner shift och sen högerklicka någonstans inne i mappen, funkar inte om du har något markerat dock)

    7. Inne i kommando fönstret skriver du in: adb reboot bootloader.
    (Mobilen ska starta om och stanna på grön android gubbe)

    8. Sen inne i kommando fönstret skriver du: fastboot flash recovery recovery.img (se till så att recovery filen heter recovery.img o inget annat)

    9. Skriv sen in i kommando fönstret: fastboot reboot
    (Mobilen startar upp som vanligt)

    10. Stäng av mobilen igen, ta ur batteriet en liten stund sätt i det igen. Sen startar du telefonen igen genom att trycka ner volym knappen - och start knappen sammtidigt. (kan hända att den blinkar till och att den gröna gubben kommer upp igen men det är inget att bry sig om bara att hålla ner knapparna hela tiden.)

    11. Du ska nu ha kommit in i recovery, använd volymknapparna för att scrolla mellan alternativen, och home knappen för att välja.

    12. Du ska välja install zip from SD-card, tryck in på det, scrolla tills du hittar Superuser-3.2-RC2-arm-signed.zip välj den och tryck sen på yes

    13. Grattis du har nu rootat din Blade II

    Hoppas att allt går bra nu. Och skriv gärna en kommentar hur det gick sen. Tack för mig :)
     
    Last edited: 21 aug 2012
    Bepmup, fiskbulle, Eskimo och 1 annan gillar detta.
  2. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Jag har ingen blade 2 men när du använder någon annans filer som dom har jobbat hårt för att ta fram så är det direkt oförskämt att inte ge kred för det. Länka åtminstone till stället där du fick "inspirationen", typ xda posten eller var det nu var.

    Bra med fler guider på forumet dock :-)
     
  3. fiskbulle

    fiskbulle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2012
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag sitter fast i < waiting for device >, efter ha kört: fastboot flash recovery recovery.img

    Har stått ett tag nu, och inget händer. Vad göra nu?
     
  4. Lx_r

    Lx_r Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Jag håller helt med dig, det var ganska sent när jag skrev guiden så jag glömde helt bort de totalt men jag ska fixa de så fort som möjligt :)
     
  5. Lx_r

    Lx_r Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Det kan va att drivrutinerna inte är rätt installerade, men det funkade alltså att gör "adb reboot bootloader"?
     
  6. fiskbulle

    fiskbulle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2012
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ja, det funkade. Mobilen är i grön android gubbe-läge, men sitter fortfarande fast i kommando-fönstret: < waiting for device >

    Kan jag möjligen stänga det, eller kommer telefonen att förstöras då? Vet inte hur jag ska göra.. :ehm:
     
  7. Lx_r

    Lx_r Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Då du bara har startat om telefonen så att den stannat på grön gubbe gör det inget, du har ju inte ändrat något i den ännu. :) ryck ur usb-sladden ryck ur batteriet starta upp telefonen och aktivera usb-felsöknings läge :)
     
  8. fiskbulle

    fiskbulle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2012
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack!

    Gör ett nytt försök efter ha återställt telefonen och formaterat SD-kortet. Har också installerat om drivrutinerna för telefonen. Lagt in Superuser zip-filen på SD-kortet, och har USB-felsökningsläge aktiverat. Aktiverat USB-lagring (tror jag det hette) som kommer upp när man kopplar in USB-kabeln, och allt funkar fint när jag kör: "adb reboot bootloader" from kommando-fönstret, som startar om telefonen och stannar på gröna android gubben.

    Men problemet kvarstår att den stannar upp på "< waiting for device >", efter ha kört: "fastboot flash recovery recovery.img", sen händer inget mer.

    Är det något jag gör fel? Jag har recovery.img filen inne i Android mappen för ADB..
     
  9. Lx_r

    Lx_r Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    du ska inte aktivera usb lagring
     
  10. fiskbulle

    fiskbulle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2012
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har provat även utan det, men det vill ändå inte funka. Har det med att jag kör Win7 och måste ha administratör rättigheter på kommando-fönstret eller något? :ehm:
     
  11. Lx_r

    Lx_r Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Nej jag har oxå win 7 så de ska inte va nått problem, men testa att ladda ner sdk ifrån google, tycker inte du ska behöva de men testa ändå
     
  12. Lx_r

    Lx_r Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Är du admin på din dator?
     
  13. Lx_r

    Lx_r Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

  14. fiskbulle

    fiskbulle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2012
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jo, jag är admin. Ser ut att vara samma drivrutiner, men det verkar fortfarande inte funka, samma problem som tidigare. Jag vet inte hur länge den ska vänta men jag antar att det inte är så länge..

    Ska prova på en annan dator som har XP, återkommer med besked.
     
  15. fiskbulle

    fiskbulle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2012
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag vet inte om detta har med saken att göra, men jag antar det. När telefon bootar in i gröna android logon, så kommer det upp att en ny maskinvara har hittats, "Android". Datorn vill att jag ska installera en drivrutin för den, men jag har ju ingen?
     
    Last edited: 20 aug 2012
  16. Lx_r

    Lx_r Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Jo men installera dom, vet inte varför de inte funkar med att bara installrra dom jag länkade
     
  17. fiskbulle

    fiskbulle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2012
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har ju gjort det, men den frågar ju när den går in i gröna android läget att den har hittat ny maskinvara, men den vet inte hur den ska öppna den, då inga drivrutiner finns till det. ???
     
  18. Lx_r

    Lx_r Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Du skrev att du hade win 7 då är de bara att trycka på pop upen så installeras de automatiskt
     
  19. fiskbulle

    fiskbulle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2012
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Den säger att den inte kan hitta några drivrutiner för enheten.
     
  20. Lx_r

    Lx_r Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    De va ju bra konstigt? När du återställde telefonen har du starta telefonen vanligt efter de?