GUIDE: Roota Galaxy Tab 10.1 ifrån Telia

Diskussion i 'Samsung' startad av maba, 12 juli 2011.

1. maba

maba Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

VARNING: Jag tar inget som helst ansvar för vad som kan hända om du följer dessa instruktioner. Vulkaner kanske vaknar till liv på Island, katter kanske dör en plågsam död och du kanske får otäcka vårtor på näsan. Jag tillhandahåller enbart dessa instruktioner i informativt syfte, vad du gör med din egna hårdvara är upp till dig själv. Så nu vet du. Med detta sagt så fungerade detta smärtfritt på min vita Samsung Galaxy Tab 10.1 ifrån Telia.

Innan du börjar, se till att ha pluggat in din Tab i datorn med medföljande kabel en gång innan och låt Windows Update söka efter drivrutiner. Alla relevanta drivrutiner bör hittas automagiskt. Man behöver inte Kies eller något annat för att göra detta.

Steg #1: Installera Clockworkmod Recovery genom ODIN
    ----------------------------------------------------
    Ladda ner ODIN (på din dator) ifrån denna länken och packa upp på valfritt ställe.
    Ladda ner (på din dator) den här filen och spara på valfritt ställe.
    Stäng av Taben. Sätt på den igen och när den vita Samsung-loggan kommer fram, håll ner Volym-ner knappen. Du kommer nu se två ikoner, den högra bör vara markerad. Tryck en gång på Volym-upp knappen. Det kommer visas en varning, följ instruktionerna (Volym-upp knappen en gång för att acceptera). Nu kommer det visas lite text på skärmen, längst ner bör det stå (på engelska) att den väntar på USB-kabel. Plugga i kabeln i Taben och i datorn. Starta "Odin3 v1.85.exe" som du packade upp tidigare (första filen). Lämna alla värden som dom är och klicka på "PDA"-knappen. Nu får du upp en ruta där du ska välja en fil. Leta upp den andra filen du laddade ner (recovery-cwm_4.0.0.4-sam-tab-10.1.tar.md5) och välj den. Tryck nu på "Start"-knappen i programmet. Om du gjort allt rätt så kommer nu Clockworkmod Recovery att flashas till din Tab. Vänta tills allt är klart och Taben kommer starta om sig själv.

Steg #2: Installera Pershoot's SU/BusyBox/Misc-paket
    ----------------------------------------------------
    Ladda ner su_busybox_misc-sam_tab_10.1-051511.zip och ENBART just den versionen med det datumet. Denna filen ska nu läggas på det interna minnet på Taben. För över till Taben på valfritt sätt (antingen genom USB-masslagring eller adb push, eller helt enkelt genom att ladda ner filen direkt på Taben). Stäng av Taben. Sätt på den igen och när den vita Samsung-loggan kommer fram, håll ner Volym-ner knappen. Välj den vänstra ikonen genom att trycka en gång på Volym-ner knappen och sen en gång på Volym-upp knappen. Du ska nu vara inne i Clockworkmod Recovery. Bläddra mellan alternativen med Volym-upp och Volym-ner knapparna, välj markerat alternativ med ett tryck på Power-knappen. Välj "install zip from sdcard", sedan "choose zip from sdcard" och leta sedan reda på filen du laddade ner (su_busybox_misc-sam_tab_10.1-051511.zip). Välj "Yes - install su_busybox_misc-sam_tab_10.1-051511.zip". Nu flashas Superuser.apk och diverse andra program in på Taben's system-partition.

Nu är din Galaxy Tab 10.1 rootad! GL and HF :P

Last edited: 12 juli 2011
    Gasticon, Nagarebozhi, Pliind och 6 andra gillar detta.
  2. zaphyrdroid

zaphyrdroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Cool! Gir dette full root?

Sent from my Desire HD using Tapatalk

3. Showbiz

Showbiz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej, jag är en total nybörjare till plattor och telefoner med android överhuvudtaget, så jag hoppas ni ursäktar mina nybörjarfrågor.
    Kan någon förklara de olika begreppen, såsom rooting, kernels, roms etc. Undrar också vilka fördelar jag får av att roota? Snabbare platta etc.?

Uppskattar alla svar och även allt jobb som läggs ner för att förbättra!

4. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Huvudsida - Swedroid Wiki

Showbiz gillar detta.
  5. maba

maba Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Med ett ord: ja.

Efter att ha flashat Clockworkmod Recovery så kan man installera custom kernels, nya rommar och annat gott. Än så länge finns dock inga custom kernels för Tabs med TouchWiz förinstallerat, detta pga att Samsung ännu inte släppt källkoden för Linuxkärnan som används i dessa enheter. Något dom är skyldiga att göra egentligen pga kärnans GPL-licens. Men det är bara en tidsfråga, sen kommer vi också kunna dra fördel av kärnor som tillåter överklockning och annat godis.

Någon som testat att roota sin än mha dessa instruktioner?

6. cgswe

cgswe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    telenor
    Telefon:
    Samsung S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    telenor
    Telefon:
    Samsung S10+
    japp, jag har och det funkade fint

7. MatDiggy

MatDiggy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Någon som sett något om root för US-versionen? (jag vet.. jag är lat, men nu snubblade jag in på den här tråden..) ;)

8. Redferne

Redferne Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tack för tipset och den förklarande instruktionen, funkar helt perfekt!

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk

9. maba

maba Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Bör fungera med dessa instruktioner även för USA-plattor.

10. MatDiggy

MatDiggy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Jäsingen va gött, ska testas vid tillfälle ;)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

11. maba

maba Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Skulle uppskatta om någon som rootat sin svenska Telia-Tab kunde göra en systemdump och ladda upp nånstans.

För att göra systemdumpen kör detta i adb shell:
    Kod:
    make_ext4fs -l 512m -s /sdcard/system.img /system
    Detta skapar en system.img i /sdcard som du kan föra över till datorn med adb pull t ex:
    Kod:
    adb pull /sdcard/system.img
    Skulle verkligen uppskatta om någon kunde lägga upp denna filen nånstans på webben sen och ge mig URL:en.

Denna system.img kommer inte innehålla någon personlig information.

Tack på förhand!

12. nikkopro

nikkopro Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om man Rootar, går det då att installera orginal 3.x dvs Vanilla på plattan?
    Jag gillar inte deras TouchWiz då jag tycker att det laggar mycket när man sveper mellan hemskärmarna :(

Jag jämför med farsans Transformer, den flyter på mycket bättre.

Eller vet ni något sätt att få bättre flyt? jag har inte gjort någon uppdatering sen jag fick den bara slösufat och spelat lite.

13. maba

maba Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Tror att det bara finns 3.1 vanilla utan 3G-stöd, dvs du kommer inte kunna använda SIM-kortet.

14. zaphyrdroid

zaphyrdroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Om du har litt tålmodighet så kommer det mange nye cooked roms både med og uten TW, tweaket og med OC/UV etc etc så du behøver ikke bekymre deg for små bugs i den nåværende software :)

Sent from my Desire HD using Tapatalk

15. maba

maba Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Bra att mina egna instruktioner fungerade! *ironi*

Såhär ska det vara:
    Kod:
    make_ext4fs -l 568m -s /sdcard/system.img /system
    Förstår nu om ingen svarat ;)

Men SNÄLLA om någon kunde hjälpa mig med detta, vore superschysst!

16. mrmonk

mrmonk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag har Samsungs platta (från Telia) och har några frågor som jag trots googlande inte lyckats finna svar på:

1. Efter att ha rootat sin platta, är det då möjligt att uppgradera Android-versionen via Kies, eller måste man manuellt lägga in framtida versioner med Odin?

2. Om man rootar sin platta och kör in en custom rom utan TouchWiz. Vad är det då man missar? Som jag förstått är TouchWiz endast genvägarna till kalender, världsklocka, kalkylator etc, samt knappen för att ta screenshots? Dessa funktioner är totalt meningslösa för min del, speciellt om genvägarna inte går att bestämma själv.

3. Jag är lite sugen på att roota och köra in en custom rom av Android 3.2 (använder inte simkort för 3g så har inget behov av stöd för detta). Är det någon som vet om detta är på gång och vilka siter man ska kika på?

Tack på förhand :-)

Last edited: 17 juli 2011
  17. maba

maba Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

1. Ja, det ska gå att göra men vänta hellre tills det kommer custom roms på den nya versionen i form av update.zips.

2. Det är nog betydligt mer än så. Du kommer gå miste om en del andra features. Dessutom finns det (mig veterligen) ingen vanilla 3.1 med 3G-stöd.

3. Finns inget 3.2 till Taben än. Om du menar 3.1 så är det xda-developers som gäller.

mrmonk gillar detta.
  18. vinyl

vinyl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Så har testat att köra ditt komando nu var bara tvungen att installera ett program så jag kunde kör shell.

Men jag fick följande rad
    Created filesystem with 1699/36400 inodes and 140028/145408 blockserror: write_data_file: open: permission denied

Så vet inte om den gjorde någon fil eller om den funkar.

19. maba

maba Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Antar att du har rootat din tab? Testa att skriva "su" först så att du får rootbehörighet, felet kan vara att vissa filer i /system inte är läsbara för vanliga användare. Därav felmeddelandet "permission denied".

Tack för att du tar dig tid att göra detta!

Sent from my Samsung Galaxy Tab 10.1

20. vinyl

vinyl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nej har inte rootat den tänkte att kanske funka ändå.
    Su viste den inte vad det var för något(jag vet att det är superuser)
    Ledsen att jag inte kunde hjälpa dig hoppas att någon annan kan hjälpa dig då jag inte har tänkt att roota den än allefall, då jag inte känner något behov av detta.