Här kommer en guide på hur jag gjorde för att roota och installera Tiamat på min Xoom. Tack till dobber81 som lade ut rutten :-)
Mina förutsättningar var:
-Svensk-köpt Xoom med 3G/32G
-Windows7 (64 bitars)
Sist följer lite länkar som jag använde.
OBS!!! Detta är en beskrivning på hur jag gjorde efter tips från många olika källor. Detta fungerade för mig men om ni följer denna guide och sabbar er enhet så skyll inte på mig. NI GÖR DETTA PÅ EGEN RISK!!!! Följer ni denna guide kommer ni att radera allt på er Xoom!!!
Jag gjorde följande:
1. Installera JDK (Java), använd ALLTID 32 bitars på windows (64-bitars kommer inte fungera även om din Windows version kör 64-bitar)
2. Installera ADB
3. Installera Xoom drivrutiner (32 eller 64 bitars beroende på OS)
4. Kopiera recovery filen till tools mappen i ADB
5. På Xoomens inställningar, kryssa för de tre valen under Program->Utveckling (USB-Felsökning, Håll aktiverad och Tillåt skenplatser)
6. Koppla in Xoom:en med USB till datorn, vänta tills drivrutinerna är installerade (tog flera minuter för mig även att jag hoppade över windows update junket)
7. Starta en DOS promt (cmd.exe) och gå till plattform-tools katalogen under adb
8. Kör i DOS: adb reboot bootloader (nu skall xoomen starta upp med M-logga och texten "Starting Fastboot protocol support")
9. Kopiera in adbwinapi.dll från ADB\platform-tools till ADB\tools
10. Flytta DOS-promt till katalog ADB\Tools, kör: fastboot oem unlock (varningstext kommer upp)
11. Godkänn varningen genom att trycka: volym ner - volym upp - volym ner - volym upp
12. Nu börjar enheten formateras (ALLT raderas!!!) det tar några få minuter
13. När Xoomen startat upp igen, skippa alla konton bara gör om punkt 5
14. Gör om punkt 7 och 8
15. Gör om punk 10
16. Kör i DOS: fastboot flash recovery recovery-Tiamat-R4c-100611-1150-cwm.img (byt ut img namnet om du kör en annan recovery)
17. Kör i DOS: fastboot reboot (och var med, för nu går det undan!!!!!)
18. När M-loggan kommer upp igen tryck in POWER och dutta på volym ner tills "Android Recovery" visas i hörnet, först då skall volym uppo tryckas. Gör du fel kan du försöka starta om igen eller göra om steg 16 och 17.
19. I recovery menyn väljer du (men volymknapparna) "Wipe data factory reset" och acceptera med POWER (samma med varningen)
20. Sedan väljs "Install zip from sdcard" och "choose zip from sdcard", markera Tiamat-xxxxxxxxxx.zip filen och välj men POWER.
21. Tiamat rommen installeras nu (men en massa informations text på skärmen), välj sedan "Go back" och "reboot system now"
22. Xoomen kommer nu att starta som vanligt (dock tycket jag min stannade något längre på M-loggan)
23. Nu har du en rootad Xoom med custom rom och kan känna dig lycklig och fri från Motorolas vansinniga uppdaterings policy :-)
Länkar:
ADB installer -
http://dl.google.com/android/installer_r12-windows.exe
Recovery image -
http://bit.ly/iLRAIV
Tiamat ROM -
http://goo.gl/APhwS
JDK 32bit -
Java SE Development Kit 7 Downloads
Xoom driver 64 (denna använde jag) -
Handset_USB_Driver_64_v4.9.0 Handset_USB_Driver_64_v4.9.0
Xoom driver 32 -
Handset_USB_Driver_32_v4.9.0 Handset_USB_Driver_32_v4.9.0Click to expand...