[GUIDE] Tillbaka till 4.1.2! (+ ROOT) SÅ mycket bättre!

Diskussion i 'Sony' startad av mb-dape, 16 okt 2013.

1. mb-dape

mb-dape Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Till slut tröttnade jag på Phone UI i 4.2.2 och nedgraderade till 4.1.2. Det känns verkligen som en uppgradering så därför har jag fixat denna guida utifall fler vill prova.

Fördelar med 4.1.2 som jag lagt märke till efter två dagars användande:

* Äkta Tablet UI gränssnitt! Mer användarvänligt, knappar och annat är lättare att komma åt med plattan i båda händerna.

* Mer skärmyta, ingen list i ovankant av skärmen.

* Small apps går att starta direkt från listen.

* HDMI till TV fungerar med full screen och korrekt aspect ratio.

* Bättre flyt

* Bättre batteritid
    -------------------

OBS! Allt som finns på plattan kommer att försvinna om du följer guiden. Det finns förmodligen en liten risk att du brickar den om du gör fel, eller att du aldrig kommer att kunna gå tillbaka till stock-romen. Dator med Windows behövs.

1. Ladda ner och installera Flashtool från http://www.flashtool.net
    Leta reda på installationsmappen och undermappen "drivers". Kör filen för att installera drivrutinerna, kom ihåg att bocka för både Tablet Z Drivers och Flashtool drivers! (Får du felmeddelanden så googla "install unsigned drivers Windows 7/8").

2. Stäng av din platta. Håll in volym ner-knappen och koppla samtidigt in usb-kabeln. Fortsätt hålla ner knappen ett tag så att drivrutinerna installeras. Koppla ur plattan.

3. Ladda ner ftf-filen från http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2325990

4. (Plattan fortfarande urkopplad) Starta Flashtool, klicka på blixten, välj Flashmode. Leta sedan reda på och välj den katalog där den nedladdade ftf-filen finns. Starta flashningen med default options och följ instruktionerna. Tänk på att när Flashtool säger att du ska hålla nere "back"-knappen så är det volym ner-knappen som gäller.

Om allt går som det ska så är din platta nedgraderad nu. Starta upp den och kör första konfigurationen.

---------------
    ROOT (valfritt):

Ladda ner och kör DooMLoRD Easy Rooting Toolkit från http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2333566

Ta bort uppdaterngsmeddelande:

Efter att ha nedgraderat så kommer den hela tiden att meddela att en ny systemuppdatering finns tillgänglig. För att ta bort den kan man trycka på meddelandet och hålla in, välja "Info om appen", sedan "Tvingad avslutning". Meddelandet försvinner då tills nästa omstart av plattan.

För att ta bort meddelandet permanent så ta bort UpdateCenter.apk med Titanium Backup eller liknande.

Lycka till!

Last edited: 17 okt 2013
    The X och pj87 gillar detta.
  2. pj87

pj87 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Har inte gjort uppgraderingen men tackar ändå för en bra guide.

3. JohnnyMann

JohnnyMann Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    122

MINA ENHETER

Så glad att jag inte uppdaterade skiten!

4. Tokas

Tokas Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    332

MINA ENHETER

Jag har inget emot 4.2.2, men denna guiden är ju riktigt nice om man vill roota, så det tackar jag för! :)

5. mb-dape

mb-dape Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Vad jag vet så fungerar det INTE att roota 4.2.2 med ovanstående metod. :)

6. Tokas

Tokas Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    332

MINA ENHETER

Nej, jag vet, det är ju därför denna guiden är bra, som visar hur man flashar ner versionen och sedan robotar. ;)