GuideApp funkar inte

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Ruotria, 18 feb 2013.

1. Ruotria

Ruotria Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8
    Har börjat programmera lite smått för att komma in i app världen men har stött på ett problem.

Har följt guiden enligt denna sida:
    http://www.xtensivearts.com/2010/04/16/episode-11-intents-multi-activity-applications/

Men saken är att när jag klickar på "Pick your favorite color" så kommer detta error meddelande: "Unfortunately, App has stopped", den kraschar därefter....

Koden är inte fel då jag har skrivit av rakt av från guiden, men när jag laddar ned project files med samma innehåll och sedan importerar i eclipse för att köra det där så funkar det.

Så jag antar att det är någon annanstans det finns ett problem?
    Därför undrar jag här om något vet vad det isåfall är?

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Kolla i LogCat. Där står med största sannolikhet felet.
    Att kunna använda LogCat är bland det viktigaste inom Android-utveckling. Där står allt som händer och det är där dina egna utskrifter via Log.d hamnar.

Ha din telefon inkopplad till datorn eller kör med emulator.
    Starta appen från Eclipse.
    Klicka i appen så att felet inträffar.
    I Eclipse så finns den en flik som heter LogCat (om den inte finns där så lägg till den genom att klicka meny Window->Show View->Other...->Android->LogCat och slutligen OK).
    I LogCat så börjar du längst ner i loggen och skrollar uppåt tills du kommer till första raden i det röda felmeddelandet. Börja sedan att läsa rad för rad. Dubbelklicka där du ser dina klasser så kommer du direkt till raden som orsakar felet.

Fungerar det eller inte när du kör via Eclipse? Det känns som du missat en negation för om det fungerar i Eclipse så är det ju inga problem.

Last edited: 19 feb 2013
  3. Ruotria

Ruotria Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8
    Ska prova och kolla på LogCat, tack för tipset.

Såg nu att det blev lite dåligt formulerad, men jag använder Eclipse och kör emulator. När jag då skriver koden för hand så funkar det inte, men om jag importerar project filen från hemsidan och kör den så funkar det.

Edit:

Tack så mycket, e7andy!
    Jag gick igenom koden tillsammans med LogCat och där frågade den mig om jag hade deklarerat klassen ColorPicker i manifestet. Det gjorde ju eclipse automatiskt men av någon anledning så la den till .MainActivity i
    så att det blev
    .

Jag tog bort MainActivity och nu funkar det...
    Antar att det är inställningarna som skiljer sig på "dåtidens" eclipse och den nuvarande vilket har lett till att det blivit så.
    Men jag tycker ändå det är bra med sådana här errors så lär man sig något nytt :P

Så tack än en gång för hjälpen ;)

Last edited: 19 feb 2013