Problem: GULA BILDER

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av mrcan, 24 apr 2012.

1. mrcan

mrcan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej har läst så mycket om att folk är jättenöjda över sin kamera men när jag ska ta kort så ser man gul ut i ansiktet någon mer som märkt det?? kan man kanske fixa det på nått sätt tack på förhand

2. godsic

godsic Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

har inte råkat ut för d... min kamera fotar bra... kanske du borde DOA?

3. xdaswe

xdaswe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!
    Du har inte ändrat vitbalansen på kameran? Det finns säkert något autoläge men ändrar man kan det bli lite speciellt.
    Har du testat i lite olika ljus, inomhus, ute osv..?
    Hoppas det löser sig!

4. thomasd79

thomasd79 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Får det också ibland inomhus, men endast när jag använder blixt i halvdålig belysning.

5. mikil

mikil Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    Har märkt att om jag ställer ner saturation ett steg så blir färgerna mer naturtrogna.

mrcan gillar detta.
  6. rolle_84

rolle_84 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

One X

När jag tar vanliga foton i ljus miljö så blir det mesta som har rött i sig väldigt rött och när jag tar med blixt i mörka miljöer så blir bilderna mer åt det gula :scared:

7. mrcan

mrcan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ne alltså jag har på auto inställningarna har inte ändrat något men de lite bättre utomhus men de känns som de ser mer gul aktigt på telefon skärmen än på datan men men ska försöka skicka en bild för o visa

8. mrcan

mrcan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Märkte en sak nu , när jag överför bilderna till datorn så ser dom bättre ut dvs inte lika gula:S vad kan det bero på? det verkar ju vara nått fel på skärmen när det ser ut som man har gulsot men på datan helt ok tacksam för svar

9. mrcan

mrcan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

men nu skickade jag bilden via blutooth till tjejens sgs2 ser fortf gul ut ohhh

10. aframo

aframo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Vet inte om det hjälper, men testa en fabrikåterställning. Funkar det ej då är det bättre att DOA.

11. dattacine

dattacine Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ska man DOA SGS2an också då eller? Bilden såg ju lika ut på båda mobilerna och är det fel på skärmen p den ena så måste det ju vara samma fel på den andra.

12. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Hans datorskärm har troligtvis bättre inställningar som gör att bilden upplevs "bättre" :)

Själv ser jag inte problemet TS beskriver när jag tar bilder. Så DOA om inte något av svaren i tråden fungerar.

13. mrcan

mrcan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

de värsta är att ja köpte telefonen på Tph och de sju dagarna man har på sig att doa har gått över så de enda alternativet man har är service. fabrikåterställde telefonen tidigare men upplever ändå en gul färg på Autoinställningen, känns som att blixten gör att det blir gult.

14. Cliddo

Cliddo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

TPH suger. HTC har 14 dagars DOA tid! TPH verkar ha svårt o fatta det.

15. gimcor

gimcor Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Lekte runt lite med kameran och märkte helt klart att bilderna blir väldigt gula när man använder blixten. Vet inte om det är något fel på kameran eller blixten men tycker inte det är så problematiskt när man enkelt kan reglera vitbalansen efterhand.

16. dattacine

dattacine Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Förmodligen är det så att kameran justerar vitbalansen till att bli lite gulare eftersom "blixten" ger ett väldigt vitt ljus som normalt sett ger för vita bilder. Men eftersom bilxten inte är stark nog för att ge denna utvitade effekt på någorlunda normalt avstånd (LED-blixtar är mer eller mindre värdelösa, xenon är oergört mycket bättre) så kommer bilderna bli gula. Ta bilder på så nära håll och i sånt mörker att blixten är det näst intill enda ljuset så kommer vitbalansen fungera bättre.

För att åtgärda detta får man göra som med alla andra riktiga kameror och justera vitbalanseen manuellt. Detta gäller alltså även systemkameror för 10k där man kan behöva justera vitbalans och en hel del annat i efterhand.

Testa exprimentera med manuella inställningar istället. Ingen kamera ger optimala bilder i autoläget.
    Nu hoppas jag bara att man kan få ut RAW-filerna från kameran ganska snart. Så kan man själv konvertera till Jpeg med den komprimering och skärpemaask man själv föredrar. Detta är nåt som långt ifrån alla kompaktkameror kan så det vore kul med en mobil som gör detta.

17. mrcan

mrcan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

shuu boyzz gick till elgiganten idag och testade ta kort med deras HOX och upplevde en stor skillnad så gick förbi TPH och lämnade in telefonen dom skicka vidare för bedömning till anovo som en DOA men sen skulle dom se om det är något som går o fixa eller om ja ska få en ny får se tar inte emot något annat än en ny isf. Förresten jämfört med tjejens sgs2 så är fan inte hox:ens kamera bättre iaf inte min gulsot smittade kamera

18. cmlewan

cmlewan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Bilderna blir i sort sett oanvändbara när man tar med blixt för att de blir extremt gula, ja. En vitbalansjustering borde kunna fixa detta. Ett annat problem är att bilderna blir extremt washed out vid blixt. Där borde en justering med starkare kontrast kunna fixa detta. Det ligger nog inte i hårdvaran i första hand, utan undermålig kamera-mjukvara i HoX. Jag väntar på en tredjeparts-kamera-app som är vettig som är anpassad för HoX. Kollar Play Store lite då och då.

[Edit] Eller hm, det där gula problemet kanske försvann efter OTA-uppdateringen. Jag testade nyss och fick inte fram fenomenet som var så väldigt markant innan OTA:n.

Last edited: 25 apr 2012
  19. Edan1

Edan1 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gula bilder.

Tänkte dela med mig av mina erfarenheter, köpte en One X igår på Netonnet, när jag testade kameran utan blixt blev bilderna bra, men med blixt blev bilderna väldigt gula, provade att uppdatera men utan framgång. Antagligen fel på dioden som gör att färgtemperaturen är fel. Åkte tillbaka till Netonnet och reklamerade telefonen, fick en ny som visade sig ha exakt samma fel... Hur sannolikt är det??
    Den tredje telefonen jag fick hade dock inte detta fel, dock något annat konstigt fel som gjorde att bilderna inte sparades. Supporten gick således och hämtade ytterligare en ny One X, undertiden gjorde jag en fabriksåterställning på den enheten jag hade och detta avhjälpte problemet med sparandet av kort.

Så nu har jag äntligen en One X som tar bra bilder med blixt.
    Har nytt rekord på Netonnet, flest problem med nya telefoner på kortast tid :)

20. Gurkburk92

Gurkburk92 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    493

MINA ENHETER

Visa oss inte ett exemplar av en gul bild.

Nej nej, vi vill ju inte se vad det är som är fel..