Guide: Guvenörer, hur dom funkar.

Diskussion i 'Galaxy Nexus - ROM-filer och utveckling' startad av Westholma4t, 1 mars 2012.

1. Westholma4t

Westholma4t Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
    Det här är ju antagligen inte helt självklart för alla så varför inte en kort presentation till er som inte vet:

Eran telefon, precis som tex eran dator, drivs av en cpu eller 'processor' och "guvenören" (jag kommer kalla programmet för det hädan efter) är det som styr på vilken klockfrekvens som processorn ska jobba på.
    Guvenören styr bl.a vad max frekvensen är till olika situationer (belastningar).
    De innehåller också profiler som ska styra processorns arbetsfrekvens vid en viss situation.

De olika varianterna av guvenörer som dyker upp när du tex kikar i SetCpu (standard är Ondemand, Powersave, Userspace, Conservative och Performance) baseras bland annat på hur aktiv processorn ska vara.
    Mycket är saxat och översatt härifrån

Ondemand är standrad eftersom den är (eller ska vara) mest balanserad, en bra kompromiss mellan batteri och kraft.

Wheatley – är en guvenör baserad på “ondemand” men höjer C4 tillsåndet på cpu:n och spar på så sätt batteri.

Powersave sätter maxfrekvensen på minsta frekvensen dvs min och maxfrekvens på det absolut lägsta.
    Det gör telefonen oerhört långsam och fungerar såklart inte att använda hela tiden utan används oftast i kombination med tex Ondemand när telefonen är avstängd.

Userspace låter dig manuellt sätta alla frekvenser som processorn ska jobba på helt manuellt.

Conservative är långsammare än Ondemand när det gäller att 'gå upp i frekvens'. Tex; om du startar upp din telefon och börjar använda den direkt så tar det längre tid för conservative att 'få igång' processorn än det gör för Ondemand guvenören.
    Konkret så om du använder Ondemand kommer den öka klockfrekvensen tills den når ditt inställda max. Conservative kommer göra lika men på dubbla den tiden som Ondemand gör det på.
    Dvs. bättre för ditt batteri, sämre för effektiviteten i ditt användande (lagg och dyl kan bli mer påtagliga med denna guvenör).

Performance sätter din minsta klockfrekvens på det högsta som din processor kan- dvs raka motsatsen till Powersave.
    Drar en sjuhelsikes massa batteri men används tex när man vill spela och telefonen är inkopplad till en laddare.'

Interactive är något snabbare än Ondemand. Prosessorn kommer jobba något mer aktivt och telefonen kommer antagligen kännas lite rappare - och batteriet kommer ta slut lite fortare.

Det där är "standard guvenörerna" som ni oftast kommer hitta om ni installerar Setcpu eller liknande program.
    Nu finns det en uppsjö andra varianter och jag tänkte förklara ett par av dem. Fyller på här vid behov, så tipsa gärna i tråden.

InteractiveX, som - såklart - är en variant av Interacive, har ett script som gör att den är lite mer batterivänlig än standard varianten.

SmartAss/SmartAssV2 är ännu en populär variant av Interactive och som ska fungera än bättre (Batteri/effektivitet).

Gallimaufry (modded ondemand, includes hotplugging and 2-stage ondemand plus speed tweaks)

Hotplug mod är... Fungerar oberoende av guvernören. Stänger av CPU1 på skärm av och väcker upp den igen på skärm på.

Aggressive (moddad conservative, inkluderar hotplug och massor av tweaks för att öka kvickheten samtidigt som du sparar ström)

Lazy Denna guvernör från Ezekeel är i grunden en OnDemand-med en extra parameter min_time_state som hanterar den minsta tid som CPU:n stannar på en frekvens innan skala upp / ner. Tanken är att eliminera eventuella instabiliteter som orsakas av snabb frekvens växling genom OnDemand. Lazy guvernören polls(?) oftare än OnDemand, men ändrar frekvens först efter min_time_state på ett steg övergripande samplingsintervall. Lazy har också en screenoff_maxfreq parameter som när den är aktiverad gör att guvernören att alltid väljer den maximala frekvensen medan skärmen är avstängd.

Intellidemand aka Intelligent OnDemand från Faux är ännu ett guvernör som är baserat på OnDemand. Till skillnad från vad vissa användare tror är denna guvernör inte ersättning för OC Daemon (med olika råd för sömn och vaken). Den ursprungliga intellidemand beter sig olika beroende på GPU användning. När GPU är verkligen upptagen (spel, kartor, benchmarking, etc) beter sig intellidemand som OnDemand. När GPU är måttligt upptagen, begränsar intellidemand max frekvens till ett steg beroende på frekvenser som är tillgängliga i enheten / kernel för att spara batteri. Detta kallas surfar läge. Vi kan se några 'spår' hos interaktiva guvernör här. Frekvens uppskalningens beslut fattas baserat på tomgångskörning av CPU. Lägre tomgångskörning (<20%) gör att CPU skalar upp från nuvarande frekvens. Frekvens nerskalning sker i steg = 5% av max frekvens. (Denna parameter är inställbar endast i konservativa bland de populära guvenörerna)

Lagfree liknar ondemand. Största skillnaden är att det är optimering för att bli mer batteri vänlig. Frekvensen minskar och ökar graciöst, till skillnad från OnDemand som hoppar till 100% för ofta. Lagfree hoppar inte över något frekvens steg medan den skalar upp eller ner. Kom ihåg att om det finns ett krav för plötslig krämåtgång, kan inte lagfree uppfylla sådant eftersom den måste höja CPU igenom varje högre frekvens. Vissa användare rapporterar att videouppspelning med lagfree hackar lite.

Lionheart är en conservativ-baserad guvenör som är baserad på Samsungs update3 källa. Tweaks kommer från 1) Knzo 2) Morfic. Den ursprungliga idén kommer från Netarchy. De trim (såsom trösklar och samplingsfrekvens) ändrades så att guvernören beter mer som performance på bekostnad av batteri som skalning är mycket aggressivt.

Att "erfarenhet" Lejonhjärta med konservativa, prova dessa tweaks:
    sampling_rate: 10000 eller 20.000 eller 50000, beroende på vilket du tycker är säkrare. (övergång latens av CPU är något lägre än 10ms/10, 000uS därför med 10.000 kanske inte vara säker).
    up_threshold: 60
    down_threshold: 30
    freq_step: 5
    Lionheart går bra med deadline i / o schemaläggare. När det gäller jämnhet (utan hänsyn till batteriet laddas ur), ger en trimmad conservativ mer jämfört med en trimmad OnDemand.

LionheartX är baserad på Lejonhjärta men har några förändringar på tunables och har en suspend(?) profil baserad på Smartass guvenören.

Brazilianwax Liknande smartassV2. Mer aggressiv i rampningen, så mer prestanda, mindre batteri.

SavagedZen En annan smartassV2 baserad guvernör. Uppnår god balans mellan prestanda och batteriets jämfört med brazilianwax.

Tack till 4305ms som gjort efterforskningar.

Last edited: 3 augusti 2012
    Roger78, eak666, Dellblod och 2 andra gillar detta.
  2. Macke.M

Macke.M Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB
    ROM:
    Evolution X (Pixel baserad)
    Info:
    TWRP
    Telefon 2:
    Google Pixel 3 XL 64GB
    ROM:
    CalyxOS
    Info:
    De-Google/MicroG
    Telefon 3:
    Nexus 6P 128GB
    ROM:
    Havoc OS, Android 10
    Info:
    Magisk, TWRP
    eak666 gillar detta.
  3. Westholma4t

Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    Sant men alla hänger ju inte i s2 forumet. och sök funkar lite si sådär :P

OOPS såg inte att du lagt in govenörerna i din tråd :o
    Tänkte vi kanske kunde få denna klistrad.

4. Macke.M

Macke.M Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB
    ROM:
    Evolution X (Pixel baserad)
    Info:
    TWRP
    Telefon 2:
    Google Pixel 3 XL 64GB
    ROM:
    CalyxOS
    Info:
    De-Google/MicroG
    Telefon 3:
    Nexus 6P 128GB
    ROM:
    Havoc OS, Android 10
    Info:
    Magisk, TWRP
    Dom ligger i min tråd ja! :D allt finns ju där :)

5. mekanismen

mekanismen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Finns ju även en Hotplug-governor, som, om jag förstått det hela rätt, stänger av eller sätter på CPU1 beroende på hur mycket processorn behöver jobba.

6. candyraver

candyraver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133
    Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
  7. Westholma4t

Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    Har lagt till flera guvenörer nu. Ni får ursäkta google översätt. :)