Ha Mobilen i USB-kabeln?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Limmet, 13 aug 2009.

1. Limmet

Limmet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jobbar hemifrån datorn så blir att man sitter här mycket. Funderade är det dåligt för batteriet på något sätt om när man laddat upp mobilen från ca 0% till 100% och sen låter den sitta kvar i usb-kabeln så att den alltid har 100% när man väl ska iväg? Vore ganska smidigt att göra så då telefonen tenderar att ladda ur ganska fort om man använder den mycket.

Har fått för mig att det inte är bra för batterier att låta dem gå till 50% styrka och sen ladda upp dem? Utan att det är bättre att köra nästan eller helt slut på dem för att sedan ladda på igen. Sant eller falskt?

2. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Det beror sig på vilken typ av batteri det är. Men de allra flesta mobiler använder li-ion batterier (eller dyl) och dessa skadas inte av att man laddar dem innan batteriet är slut. Gammla ni-ca batterier (osv) hade liksom inprogrammerat på något vis hur länge det skulle ladda, och om batteriet inte var urladdat då så överladdades batteriet och det blev snabbt dåligt.

Moderna batterier däremot blir nästan sämre ifall man laddar ur dem och sen laddar fullt. Sen är det inte bra att låta den ladda längre tid efter att den nått 100% heller. Moderna laptops har inbyggt att dem bara laddar till 80% eller nåt om man kör med nätström en längre tid, detta för att öka livslängden på batteriet.

3. firetech

firetech Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Nja, stämmer inte riktigt. Vad som hände var att de hade en tendens att "komma ihåg" varifrån de laddades senast, så om man hela tiden laddade dem från 50% så blev de efter ett tag "tomma" vid 50% av den ordinarie laddningen. Detta löste man genom att ladda ur dem helt och hållet några cykler.

Ja, lite offtopic, och lite besserwisser, men ändå.

4. Nepsir

Nepsir Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så vad är kontentan av allt detta? Kan man låta sin mobil vara ansluen med USB-kabeln hela tiden, även när batteriet är fulladdat?

5. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Det jag blev rättad av var vad gäller den gamla typen av batterier. Dvs att man bör inte låta den ladda hela tiden. Men det beror sig ju lite på hur länge hela tiden är också. Några timmar extra lär väl inte påverka så mycket, men om man låter den sitta i kabeln 24/7 så är det ju rätt så skadligt.

Kanske finns nåt program på market som kan reglera laddningen också som man kan ställa in att den slutar ladda vid 80% exempelvis.

6. MarkusH

MarkusH Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Sony Xperia Z3

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3
    Platta:
    Sony Xperia Tablet Z
    Övrigt:
    Chromecast
    Laddar den verkligen hela tiden när den är inkopplad? Min Hero byter iaf från orange till grönt när den är fulladdad. Det vore ju inte helt otroligt ifall den "kopplade förbi" batteriet och bara använde ström från USB då. Datorn kan man ju ta loss batteriet på, när man kör den med kabeln i, utan att den klagar.

7. firetech

firetech Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Det kan man med mobilen också i vissa fall (jag märkte det med min Dream när en firmware inte ville boota, så den var fast i bootloadern, kan vara så att det var fulladdat då, så vet inte om det spelar någon roll), man måste dock ha batteriet i när man startar den, så det verkar ju som att den "kopplar ur" batteriet när det är färdigladdat. Jag testade precis att ta ut batteriet ur mobilen med sladden i, telefonen fullt bootad med batteriet på 64%, men då dog den. Däremot verkar de första stegen i bootloadern klara sig utan batteri (startar med batteriet i och drar ut det direkt), men telefonen dör ganska snart därefter. Hur som helst tänder min Dream grön lysdiod redan vid 90%, så det där med datorer som bara laddar till 80% är kanske redan implementerat?

(Galaxyn däremot har ju visat sig släppa laddningen till batteriet tills det går ner till 99% för att sedan börja ladda igen. HTC verkar lite bättre på den här punkten.)

Last edited: 13 aug 2009
  8. Limmet

Limmet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmm

Min ouppgraderade Samsung. Går upp till 100%. MEdan den laddar är det en "laddnignsikon". Men när den väl är på 100% blir batteriet "grönt" och håller sig på 100%... undra som sagt om den inte bara går på ström från kabeln då och inget från batteriet... vore ju väldigt optimalt....

9. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Iaf. vanliga batteriladdare övergår till underhållsladdning när batteriet är fullt. Då ger det ung. en tiondel av den vanligga laddströmmen (har för mig det iaf) i pulser. Om det fungerar liknande på en mobil vet jag dock inte. Däremot kan jag ganska säkert säga att du kan ha den i hur länge du vill.

10. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Ja, alltså det lär ju inte brinna upp, men det vore väl tråkigt ifall den har tappat sina futtiga två dagar till en dag efter ett halvår... iofs med min laptop tog det väl 2-3 år att gå från nästan 4 timmar till 1 timme ungefär.

Men mitt batteri till laptopen blev ganska varmt när man körde med det i, det är ju bara att ha telefonen inkopplad en dag och känna om batteriet är svalt eller om det är varmt.. är det varmt så är det nog inget att rekommendera, men är det svalt är det nog hur lugnt som helst.

11. hobbes

hobbes Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Litium-jon-batterier, som i princip återfinns i alla moderna mobiler, är ganska känsliga vid laddning, därför måste laddningen alltid övervakas av styrkretsar. När batteriet är tomt laddas det med konstant ström till dess toppspänning uppnås, sedan fylls den sista biten med konstant spänning och laddningen avslutas. D.v.s. batteriet underhållsladdas aldrig, utan laddningen avslutas när batteriet är fullt. Om inte batteriet kopplas förbi borde det börja laddas ur och laddningen starta om, vilket verkar vara vad en del Galaxy-ägare har problem med.

Jag har funderat på hur det påverkar batteriet när man sätter i och rycker ur USB-sladden hela tiden. Hade en inställning på min SE-telefon för att hindra USB-laddning som jag saknar på Magicen. Batterierna klarar ju bara ett visst antal laddcykler innan de blir dåliga.

12. Nepsir

Nepsir Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gahh... vad jobbigt det här blir. Har alltid min telefon i laddaren på natten och när jag sitter på jobbet har jag den ansluten till datorn. Få väll tänka om...

13. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Fast frågan är ju huruvida telefonen bypass:ar batteriet när det är fulladdat eller om den alltid tar strömmen via batteriet.

Som sagt, om batteriet är ganska varmt efter en dag driven på nätström så är det nog dags att tänka om, men om det är hyffsat svalt så är det nog lugnt