Hack i musik via blåtand

Diskussion i 'Magic' startad av SwedBear, 23 jun 2009.

1. SwedBear

SwedBear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Eftersom jag ännu inte har någon USB => 3.5 adapter för hörlurar och gillar att använda trådlösa lurar så skaffade jag mig Sony Ericsson HBH-DS980 (http://www.webhallen.com/prod.php?id=77259) för att använda med min HTC Magic.

Att koppla ihop dem gick bra och Magic'en hittar hörlurarna som "phone and media audio". I stort funkar det bra och i Meridian så kan jag t ex nu styra musiken och hoppa fram och tillbaka mellan låtar.

men ... jag får till och från hack i ljudet. Det konstiga är att det ibland inte är något hack i en låt och sen blir det 5-6 hack i nästa låt. Någon som har använt andra blåtands headset och upplevt något liknande? Jag har ett svagt minne att jag läst nått om att telefonen går ner i hastighet vilket ger dessa hack. Men jag ser detta även när jag har telefonen "aktiv", d v s när skärmen är upplyst och jag bläddrar bland låtar.

/B

2. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Enligt en tråd på xda-developers (som jag tyvärr inte lyckas hitta nu) så har andra haft liknande problem, och jag tror det i deras fall rörde sig om någon widget som låg och snodde en massa CPU med jämna och ojämna mellanrum, vilket orsakade lagg i ljudet då de körde via BT.

Prova att stänga ner alla processer som inte är nödvändiga och plocka bort widgets från Home Screen (om du har några).

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 877
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag erfar samma problem när jag tex startar någon tung applikation samtidigt som jag lyssnar på musik, precis som de skriver i XDA-tråden mannyb länkar till. Det är onekligen rätt irriterande, blev helt klart bättre när man genom SetCPU överklockade till 524mhz.

4. SwedBear

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Hmm, de enda widgets jag har är weather forecast och en digital klocka.

Jag provade att stänga av dem + stänga av alla program som låg och körde + en del processer jag inte behöver (google talk, IM etc.) men jag får fortfarande skip i ljudet. Annoying! Med tanke på att jag lyssnar på en hel del musik plus podcasts så är detta riktigt irriterande, på gränsen till dealbreaker ...

Ni som har har orootad/orginal Magic (Tre eller Vodaphone), någon som har provat blåtands headset där? Nyfiken om det beror på rom'en jag lagt in.

Bernad: så du rekommenderar att överklocka telefonen? Fick du bort ljudbortfallen helt eller åtminstone väldigt sällan?

Har ändå tänkt leka lite med SuperHero 2 rom'en snart så får väl se hur den funkar.

/B

5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 877
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vilken ROM kör du? Vid enda tillfället då mitt ljud laggar, med mitt Nokia-headset, är då jag drar igång någon rätt tung app, exempelvis "Jogger", som genom GPS håller koll på hur långt du springer och ritar upp det på en karta, men annars flyter det på fint tycker jag.

Jag kör ION R3 Lite på en Vodafone-brandad telefon.

6. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    "Lagg" (eller hack i ljudflödet) kan även bero på dålig kontakt mellan telefonens BT-sändare och hörlurens mottagare. Vissa lurar har bättre mottagning än andra, och olika material (läs kläder) påverkar signalen olika mycket.

7. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

jag brukar stänga av wifi och annat som ligger och söker med jämna mellanrum och detta gjorde så att hacken försvann för min del. ju mindre processer som ligger och drar cpu ju bättre ju, eller om dom kollar nätet med jämna mellanrum.

8. SwedBear

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Jag kör ION R3 Lite. Men goa200's förslag var nog det som löste allt. Tänkte inte på att jag hade WIFI på som låg och sökte i onödan. Jag slog av den och nu har jag iallfall inte fått nått hack på ett bra tag. Inte helt dumt ur batteritid's-hänseende heller :).

Insåg förresten att headsetet inte klarar av att styra Google's egen musikspelare ... lite udda tycker jag.

/B

9. mikecomputing

mikecomputing Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Införskaffader mig en Jabra headset idag och är grymt besviken. får med en massa pauser i ljudet :-(

Hjälpte inte stänga av Wifi heller vilket helt klart skulle kunna vara en faktor då den ligger och tuggar på samma frekvens som BT.

Kör rootad också. Har dock inte "överklockat" min ännu vill helst slippa det med då jag misstänker det drar ner batteritiden ännu mer.