Ny här. Min Samsung har hackats. Har nu låtit en mobildoktor låsa upp den men törs inte använda den. Tips på itexpert? Inga självhjälpsråd. Kan inget sånt tyvärr. Har fabriksåterställt och stängt av den.
Om du har fabriksåterställt telefonen så borde det inte finns nåt kvar på telefonen. Men du ska/bör byta lösenord till alla appar/tjänster som du använder på telefonen
Kolla under skickat och inkorg om du hittar nåt konstigt där. Men om dom tagit bort mail och tömt papperskorgen så blir det nog svårt/omöjligt för nån att veta vad dom har gjort. Är nog endast Google som kan hjälpa till då
Har du bytt lösenordet för ditt Gmail-konto? Det borde du göra allra först: Byta lösenord eller återställa lösenordet - Dator - Google-konto Hjälp Det skall verkligen ordentligt mycket till för att en telefon skall bli hackad. Det krävs i princip fysisk tillgång till den för att det skall vara möjligt. I alla fall om den varit uppdaterad. Har du haft uppsikt över telefonen skulle jag vilja påstå att det är extremt osannolikt att den blivit hackad på något vis. Är du säker på att det inte bara är så att lösenordet till ditt Google/Gmail-konto kommit på vift? Vad får dig tro att de hackat telefonen/lagt in program i den? Är telefonen fabriksåterställd kan du helt lugnt starta telefonen igen och lägga tillbaka ditt Google/Gmail-konto efter att du bytt lösenord. Efter att du bytt lösenord bör du be någon hjälpa dig aktivera tvåstegsverifiering om du inte reder ut det på egen hand med hjälp av guiden här: Aktivera tvåstegsverifiering - Dator - Google-konto Hjälp Aktiverar du tvåstegsverifiering gör det nämligen inget om någon har ditt lösenord eftersom ett ytterligare stegs krävs för att logga in. Om du vill ha tips på var du kan lämna in telefonen någonstans behöver du nog säga en stad. Alterantivt kanske någon här i forumet kan hjälpa dig
Vad var det för ruta som dök upp? Det finns mängder med falska varningsmeddelanden som dyker upp när man surfar och kan även dyka upp om man installerar vissa appar. De handlar antingen om att lura dig till att klicka på rutan och gå vidare till suspekta saker eller att du ska installera/köpa någon app som ska lösa de problem de påstår att du har. Själva formuleringen om att två personer är inne på ditt nätverk låter helt klart som lur. Telefonen har inte koll på ditt nätverk och du har inte något nätverk i din telefon. För att kolla din Gmail så loggar du in på en vanlig dator och tittar i skickat och andra mappar. Det går dock att rensa upp efter sig så det syns nog inget. Det kan också bero på att det inte var något intrång. Du kan där se kontoaktivitet om du klickar på länken Information längst ner i högra hörnet. Precis som Bernard skriver så ska du aktivera tvåstegsverifiering (2FA). Om man inte har det så ber man om att någon tar sig in på kontot.
Raderat från telefonen eller helt raderat kontot så att det inte längre existerar? Att ta bort det från telefonen är ingen fara. Det är bara att lägga tillbaka det. Att ta bort det helt behöver du inte göra. Det är bara att slå på 2FA och byta lösenord så är ditt konto helt säkert igen om du får access till det genom någon av återställningsmetoderna.
Gjort är gjort. Att du inte rör den mobilen förändrar inget de redan gjort, så jag ser ingen vits med det. Att ta bort Googlekontot förändrar ju inte heller något som redan är gjort. Byt dina lösenord och använd mobilen igen.
Väldigt överdrivet handlande tycker jag. Tror inte ens du har blivit hackad utan bara råkat ut för ett popup fönster som försöker lura dig (vilket dom verkligen lyckats med)
Just angående varningen om att det trådlösa nätverket kan vara utsatt för fara, så har jag en liten historia att berätta. Jag hjälpte min far med att förse deras IP-tevebox med kabelförd förbindelse med hjälp utav ett par Devolo homeplug-adaptrar då det inte fanns något nätverksuttag i närheten. Den bortre utav dessa hade förstås även wifi AP inbyggt vilket passade perfekt då det var dålig signal just där för Chromecast:en ansluten till teve:n. Tänkte inte så mycket mer då det fungerade kanonbra, men nån dag senare så ringer far min och säger att alla deras mobila enheter varnat om osäkert trådlöst nätverk (ny okänd accesspunkt). Visade sig att John McAfees gamla hatbarn i ny skrud låg bakom det hela, McAfee Internet Security Mobile som skrek högan sky över Devolo AP:n och blockade anslutning till SSID:t helt och hållet. Gick inte att behålla extra AP:n med McAfee på enheterna så blev så illa tvungen att stänga av wifi vilket resulterade i halvkass kontakt med Chromecast:en. För övrigt så var säkerhetsinställningarna exakt lika på Devolo AP:n som i primära routern så det var bara knäppt av McAfee att varna och blockera anslutning, är ju inte ovanligt med flera kabelanslutna accesspunkter i hus. Kontentan av det hela, har du McAfees antivirus installerat på telefonen så kan du vänta dig att knasigheter som ovan kan hända.