Fråga: Hämta ut Nexus 5 från Halebop eller häva köpet nu när Devices lanserats i Sverige?

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av N6290, 22 mar 2014.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Tjena,

Tråkigt nog har jag blivit bestulen på min Nexus 5 så det är dags att ordna en ny, men jag tvekar lite på hur jag ska göra. Har redan lagt en beställning hos Halebop, den ligger på utlämningstället och väntar men funderar på att häva köpet. Jag ska för den betala 2790 kr kontant och samtidigt läggs 12 månaders bindningstid på mitt abonnemang. När Play Devices lanserades i Sverige för bara några dagar sedan sjönk ju marknadspriset, och Elgiganten, Netonnet, Cdon och så vidare har samtliga följt med och sänkt priset på Nexus 5 med ca 300-400 kr. Så Halebops erbjudande känns inte längre lika prisvärt.

Har snackat med dem men de vägrar säga något om ifall ett "uppdaterat" erbjudande är att vänta de kommande dagarna. Kompensation ville de inte heller snacka om, lät som att telefonen måste gå åter och jag måste beställa på nytt för att få ta del av ett eventuellt nytt erbjudande, vilket känns ganska surt. Vad tycker ni, ska jag hämta ut telefonen som trots allt ligger och väntar eller utnyttja ångerrätten enligt Distans- och Hemförsäljningslagen? Hur mycket kommer jag kunna spara?

300 kr billigare pris än i Play Store tycker jag dock inte motiverar ett års bindingstid.

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hämta ut Nexus 5 från Halebop eller häva köpet nu när Devices lanserats i Sve...

Hej!

Ångra köpet. Du slipper ett års bindningstid mot en kostnad på 300kr - ganska bra deal tycker jag. Visst kommer det att ta lite längre tid innan du får telefonen, men då hinner du ju också se om halebop kommer med ett nytt erbjudande också!

Finns ingen speciellt bra anledning till att du ska ha halebop bundet i ett år när du säkert kan hitta ett billigare abonnemang dessutom om du inte köper telefonen med ett abonnemang.

Skickat från min iPhone 5s.

3. N6290

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Hmm du har nog rätt, tror jag följer ditt råd!
    Det jobbiga är ju att skjuta upp att börja använda sin nya telefon när den finns så nära...

Det enda jag grubblar över är att om Halebop bara sänker måttligt så jag bara skulle spara någon enstaka hundralapp på att vänta i slutändan, så skulle det nästan vara värt att "betala" säg 300 kr för att få den redan nu.. Men nåväl, bara vänta och se.
    Någon som med säkerhet kan säga att ångerrätten börjar räknas när man HÄMTAT UT DEN? Den kan alltså ligga där fram tills månadsskiftet, då det står på avin att den måste hämtas ut senast, utan att jag förlorar ångerrätten? Eller måste jag meddela Halebop på något sätt?

4. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 117
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Vet inte om du måste meddela men jag skulle iaf göra det. Den kommer ju gå tbaks oavsett.
    Ångerrätten ska börja från att du hämtar ut den, det fick jag förklarat för mig när jag beställde en sak från en stor nätsajt.

5. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ångerrätten ska börja gälla från det att du hämtat ut telefonen. Om den ska skickas tillbaka brukar det också ta ett tag innan en returavi kommer till dig - om halebop kör med ett sådant system!

6. N6290

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Returavi... kan du utveckla? Att jag måste betala för frakten eller tänker jag galet?

Tror jag väntar över helgen, eventuellt någon dag in i veckan och ser om Halebop gör en prissänkning. Nu har dom ju redan krånglat och snackat om "omöjligheten i att ändra en befintlig order" vilket jag inte tror ett dugg på, men kan göra ett sista försök och se om dom på något sätt vill hjälpa mig när en prissänkning väl har skett.

7. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

Tvärt om, att du får en adresslapp av halebop där frakten är betald (returavi).

Om de får två alternativ, att du struntar i att ta ett års bindningstid eller att de sänker priset på en befintlig beställning, så kan jag lova att de kommer sänka priset på din beställning till deras nya ordinarie pris om de kommer med ett sådant!

8. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 961
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Brukar det inte medföra en avgift på paket som ej hämtas ut i tid som går tillbaka?

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

9. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

Jo, det brukar det. Det kan dock skilja sig mellan olika företag, ofta kostar det inte heller något om man meddelar företaget att man kommer låta den gå tillbaka. :)

10. N6290

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Imorse upptäckte jag att Halebop hade ändrat sitt Nexus 5-erbjudande... precis som jag misstänkte skulle ske. Istället för 2790 kr tar man nu 2433 kr för telefonen kontant vid 12 månaders bindningstid, alltså sänkt med 357 kr.

Snackade med dem och det löste sig på ett bra sätt! Jag får kompensation i efterhand genom att de bjuder på månadsavgifter :teeth:
    Så det blir att hämta ut den i eftermiddag.

Lustigt nog, om jag inte räknar fel så är Halebop nu billigast av alla de återförsäljare jag tidigare jämförde med.. helt kontant kostar Nexus 5 numera 2 833 kr hos Halebop. Billigast på prisjakt är väl hos de flesta andra ca 3100 kr? Lustigt..

Last edited: 24 mar 2014
  11. llama

llama Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    niklaswinniklaswin; halebop är ju billigare för att du binder dig i 12 månader.. mobilen blir ju rabatterad när man binder sig. köper du den kontant för 300 kr mer hos en annan återförsäljare är du ju inte bunden till en operatör i ett år.

12. N6290

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Nu missförstod du!
    Det allra sista jag skrev handlade om man tog telefonen direkt i handen, helt utan bindingstid. 0 månader går det att välja på webbsidan.

13. llama

llama Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Jaha ja då missförstod jag!

14. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

Det tillkommer dock en uppsägningstid på tre månader, alltså behöver man betala 3xabobnemangskostnaden, vilket man kanske ska räkna med!

15. topdroid

topdroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

2833 för en N5 är ju ett fantastiskt pris. Hur är Halebop i serviceärenden ?