Problem: Hänger sig hela tiden

Discussion in 'Galaxy Nexus - Allmänt' started by inact_0028, Jun 25, 2012.

1. inact_0028

inact_0028 Guest

Hej.

Igår kväll så började min nexus hänga sig hela jävla tiden.
    Den hänger sig så fort jag öppnar webbläsaren, kollar twitter eller skriver ett SMS.
    Den rebootar då och ibland hänger sig även startskärmen och den bootar ett par gånger till.

När den sen är på igen så kommer det upp en varning om att strömmen håller på att ta slut och batteri-symbolen lyser rött, trots att den är nyladdad.

Har inte tankat något app på säkert en månad så det kan inte vara det.

Original 4.0.2 ICS

Någon som har löst något liknande?

Kan ju inte jogga utan musik så nu kommer jag bli tjock också :cry:

2. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

MINA ENHETER

Du kan ju först testa uppdatera till senaste ICS (4.0.4) och se om det hjälper?

3. RoadHazard

RoadHazard Adult Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Mmm, jag har haft en del problem med random omstarter och dylikt senaste tiden med 4.0.2 (dock inte så mkt som trådskaparen verkar ha). Sedan jag flashade in yakju 4.0.4 har jag inte haft något sånt problem (än så länge).

4. Ascii

MINA ENHETER

Den enda gången jag någonsin haft en plötslig omstart på denna mobil (ta i trä) är med en (EN) version av Franco kernel. Kör GLaDOS nu, btw.

Jag slängde in 4.0.4 första timmen med mobilen i handen, och AOKP dagen efter.

5. otto

otto Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Samsung är helt jävla sämst. Förlåt, men telefonen är fantastisk, Google är bra, men Samsung helt kass. De har lagt in en annan build till den nordiska marknaden och uppdaterar inte mjukvaran.

Lösning: uppdatera själv till Googles "officiella" build som heter YAKJU. Läs hur här: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=60862 Med YAKJU i luren kommer uppdateringar "direkt". Samsung lär inte uppdatera Galaxy Nexus Nordisk version till 4.1 Jelly Bean på ett antal månader, trots att det väntas släppas på onsdag. Lika bra att ha det gjort alltså...

6. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    Hur kan Google var bra och Samsung helt kass? Borde det inte vara 50/50 istället? :P

7. Ascii

MINA ENHETER

Word. Deras så kallade support är under all jävla kritik. Ibland vet de inget alls, ibland säger de att mjukvaran dröjer, och ibland leker de småbarn och skyller på Google.

De är så satans mångtydiga.

Last edited: Jun 25, 2012
  8. RoadHazard

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Håller med om att Google helt klart har en stor del av skulden i detta, eftersom de har valt att låta Samsung hantera uppdateringarna här istället för att sköta det själva, men i slutändan är det ju ändå Samsung som fatalt har misslyckats med det.

Oh well, once you go yakju you never go back!

otto likes this.
  9. otto

otto Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Till +Kengert: det är ingen skillnad mellan de YAKJU (dvs den officiella builden) och YAKJUXW, det är bara Samsung som är retarderade. Hur länge sedan uppgraderades YAKJU från 4.0.2 till 4.0.3? Februari? Och YAKJUXW är ännu inte uppdaterat, trots att det inte är NÅGRA skillnader alls.

Blir så förbannad att jag nästan kreverar när jag tänker på det. Skulle nästan vilja skicka in en upplåst telefon med YAKJU installerat manuellt på service och HOPPAS att de påpekade att mjukvaran var påverkad (till Kengert: det har ännu aldrig hänt) så man fick fråga vad i helvete det tänkt när de aldrig uppdaterar Googles telefon

10. Ascii

MINA ENHETER

Inte för att vara petig, men Galaxy Nexus fick aldrig 4.0.3 officiellt. ;)

4.0.1 ITL41F -> 4.0.2 ICL53F -> 4.0.4 IMM76D -> 4.0.4 IMM76I.

De hoppade över 4.0.3 IML74K. :)

11. RoadHazard

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    I vilket fall som helst så är det ganska patetiskt att yakjuxw fortfarande är på 4.0.2, utan några egentliga tecken på att 4.0.4 är på gång. Den ligger ju liksom efter bl a Galaxy Note nu (fler telefoner som har fått 4.0.3?), och så ska det helt enkelt inte vara när man har en Nexus.

12. speedline

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    Men samtidigt så har Google ordnat och lagt ut mjukvara, program & instruktion på hur du gör för att byta för egen maskin.

13. RoadHazard

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Har de? Har personligen inte sett någon officiell guide för hur man gör det. Och det är ju inte riktigt "meningen" att man ska byta till yakju bara för att kunna få uppdateringar tidigare. Varför skulle de då ha den här lösningen överhuvudtaget?

14. speedline

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    https://developers.google.com/android/nexus/images?hl=no

Sen att det inte är noobproof guide dom har publicerat är en annan sak

15. inact_0028

inact_0028 Guest

Okej får väl testa att byta till 4.0.4 manuellt då.
    Fortfarande väldigt konstigt att den krånglar nu dock då 4.0.2 funkat bra hittills.

tack för svaren

16. Ascii

MINA ENHETER

Det är rätt tragiskt att det är så. Samsungs version till Noten är ju till och med med deras touchwiz.

Inte riktgt meningen, må så vara, men det är ju så otroligt enkelt och bekymmerfritt att det inte tar så lång tid.

Det som dock är mest bekymmer med är rätt drivrutiner, men jag kan helt ärligt säga att jag aldrig (med stark betoning på aldrig) har haft drivrutinproblem på denna mobil och min Nexus One.

(Min första smartphone, X10 Mini, hade jag inte detta "toolkit" till (knives & forks) och den hade inte fastboot)

Om man nu inte vill använda knives & forks, så finns det på XDA en "universaldrivrutin". Har inte testat den och tänker inte göra det heller.

17. RoadHazard

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Visst, det där har jag förstås sett (hämtade min yakju på den sidan), men jag ser det mer som utvecklarinstruktioner än något gemene man skulle ha så stor nytta av. Någon som inte har hållt på och flasha och/eller utveckla till Android-telefoner tidigare kommer inte så långt med det som står där. Så jag står fast vid att det inte är "meningen" att man ska göra det om man inte är en utvecklare, utan är man en helt vanlig människa ska man helst vara nöjd med vad man har och fortsätta lida av Samsungs inkompetens.

Med rätt instruktioner, ja (om man inte redan är väldigt van vid att syssla med sånt, som sagt).

Den använde jag, fungerade perfekt.

18. jackez

jackez Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har haft samma problem denna veckan. Och nyss dog telefonen. Jag kan alltså inte starta den på något sätt. Det sista jag gjorde var ironiskt nog att uppdatera Google Chrome.

Har detta hänt någon annan? Hur ska jag gå tillväga nu?