Fråga: Häva köp?

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av Whrizler, 13 aug 2013.

1. Whrizler

Whrizler Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Någon vänlig själ som kan hjälp mig med detta. Har en S4'a som är inne på 3'e rundan reperation nu med samma fel varje gång, har ingen täckning alls eller så tappar den titt som tätt. Fick nu i torsdags veta att den kommer att bli reklamerad. Så min fråga är alltså, har jag rätt att häva köpet eller måsta jag ta imot en ny S4'a? Vill absolut inte ha en ny telefon, eftersom jag har blivit illa bemött av både butik och av samsung själva. Dålig support och ingen form av kompensation alls. Skickade in telefonen efter att ha haft den i ca: 3 veckor och den har snart varit iväg totalt 3 månader nu. Och efter samtal med samsung igår så hävdar dom att detta ärende kommer att ta ytterligare 3 till 4 veckor till innan dom kan skicka en ny telefon. Tycker personligen att detta är helt oaccseptabelt. Trist att behöva ligga ute med 6300 för en produkt som jag varken har eller kan använda. Så, vad tror ni? Har jag rätt att häva köpet?

Obs: Sorry att det blev så långt

2. maccis

maccis Ultra Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    752

MINA ENHETER

3. mixxno

mixxno Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Nej du har inte rätt att häva köpet helt men du har rätt till en "likvärdig produkt" när samma fel uppstått en tredje gång. Om det är den tredje gången så får du då alltså välja en annan modell, du behöver bara få konstaterat att det är samma fel.

4. Whrizler

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Men vad händer då om jag tex väljer en HTC One som är billigare nu än när jag köpte min S4'a för 6300?

5. llama

llama Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    räkna inte med någon mellanskillnad, är dom riktigt
    snälla får du kanske ett presentkort med en symbolisk summa eller liknande.

ZaInT gillar detta.
  6. maccis

maccis Ultra Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    752

MINA ENHETER

Som ja tolkar det så ska de gå bra att häva köpet enligt konsumentköplagen.
    Det finns inga utrymmen där för egna tidningar från näringsidkaren då denna sätter dig som konsument i första hand.

Skickat från min GT-I9505G via Tapatalk 2

7. mixxno

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Nix, att köpa och bruka en produkt är att ingå ett avtal där säljaren inte behöver låta häva köpet om den inte vill.

8. Whrizler

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Detta undra jag om det verkligen stämmer då jag inte har kunnat bruka min vara enligt vad den ska kunna och klara av. Fel från första dag, så använt den kan man ju knappast påstå

9. cribbon

cribbon Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Från KKL,

Bli medlem eller för att visa innehållet!

Från kommentar på lagen.nu
    "Som regel brukar säljaren få maximalt två gånger på sig att reparera varan enligt fall hos ARN och Konsumentombudsmannen men det beror på om det för köparen är en väsentelig olägenhet, t.ex kanske kunden kan få ett låneexemplar under reparationstiden. Ett fel kan bli hävningsgrundande, dvs. väsentligt, om felet kvarstår efter två avhjälpningsförsök. "

Satt själv med ett liknande problem på min S3'a, varpå jag gick till en annan butik på en mer prestigefylld plats i staden och fick avsevärt bättre service. På tre dagar fixade han så jag blev av med min S3'a, fick en S4'a och slapp förnya abonnemanag etc., helt utan kostnad eller krångel för min del.

10. Mitox

Mitox Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Det står ju ganska klart och tydligt på Konsumentverkets hemsida att du ska kunna häva köpet och få pengarna tillbaks.
    Och om du gör det så kan du hänvisa till deras hemsida men om de inte går med på det kan du kanske "hota" med att gå till Allmänna Reklamations Nämnden.
    Men jag är nästan säker på att du ska kunna häva köpet och få pengarna tillbaks oavsett produkt.

11. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Det går inte att avtala bort konsumentköpslagen alls.

Skulle definitivt räkna tappa täckning som ett väsentligt fel.

Gå till butik och kräv att få häva köpet och godkänn inte tillgodokvitto. Däremot kan du få vara beredd att betala nyttoavdrag.

12. Whrizler

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Största problemet jag har nu är att varken butik eller samsung lyssnar, säger att dom inget kan göra förrän ärendet är färdigt. Har ringt och skickat mail otaliga gånger fram och tillbaka. Känner mig totalt lurad och blåst

13. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Ärendet är färdigt? Hur klassar de den som färdigt? Har du inlämningskvittona kvar? Där det står samma fel? Dvs samma förklaring till vad som är fel. Säg att du vill häva köpet eftersom du inte är nöjd och hänvisa till konsumentköpslagen. Att samsung vill reklamera den och skicka ut en ny är ganska självklart, men inget du behöver ta. Påpeka sedan att du skulle vilja ha kompensation och att du är redo att dra ärendet till ARN.

Har tidigare fått lite varor och krimskrams som kompensation (jag har valt varan) för långa väntetider vid häv av köp och så. Men de senaste gångerna med Katshing så har de krävt att man ska vänta på att SonyEricsson bekräftar det sista felet, har för mig att jag löste det bättre med Siba.

14. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Du kan alltid ringa din konsumentköpsrådgivare. Kan hjälpa dig få lite kött på benen för att besöka (eller ringa) butiken.

15. Mitox

Mitox Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Precis som jag sa innan och som zooklubba nämnde nu hota med att gå till ARN. Det brukar få fart på de flesta säljare för du har all rätt att få pengar tillbaks även om de säger att du inte har det.

16. mixxno

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Ja men det spelar ingen roll. Butiken som du köpt produkten i har två ggr på sig att åtgärda ett fel (samma fel). Uppstår samma fel igen har du rätt att få en ny likadan produkt eller en likvärdig som jag tidigare skrivit. Citaten ovan om tex vigselringar gäller inte här. De behöver inte ge dig pengarna tillbaka om de inte vill. Möjligen kan pengar krävas om de inte har en produkt som är likvärdig att erbjuda.

Nu är det tack och lov så att det flesta butiker inser att de bör se till att kunderna är nöjda. Det tråkiga är ju att behöva vänta i månader, men man har tyvärr inget att välja på ibland utom att välja en annan butik nästa gång.

Jag har själv flera gånger varit i kontakt med konsumentvägledare i liknande ärenden.

Alltså: du har inte rätt enligt lag att häva ett köp och få pengarna tillbaka om du använt en produkt under en tid!

17. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7
    Jag hade en SE C905 som aldrig fungerade, högtalaren började skorra. Efter 3dje repan på service så gjordes ett återköp och jag fick pengar i handen. Då hade produkten hunnit bli ett år gammal och jag fick tillbaka exakt den summa jag köpt den för. Detta var Mediamarkt och ett par år sedan.

Vad de måste vet jag inte, men att de ofta använder sig av 3ggr på service vet jag säkert och jag vet även säkert att man kan få tillbaka pengar i handen.

Även 3 har fått köpa tillbaka och häva min Note 1, men det var inte telefonen utan deras skitnät som det var fel på. Så man kan även häva abonnemang om man står på sig.

18. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag hade en Nokia som fick samma problem gång efter gång. Jag fick inte häva köpet utan fick istället en helt ny telefon av samma märke.
    Jag pratade med KOV och se sa att det var så den fungerade.
    Säljaren måste inte gå med på att häva köpet, de har rätt att göra en "omleverans".

19. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Räcker detta? Det finns mycket mer på http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.htm.
    TL;DR: Man får visst häva köpet om felet är av betydelse för en. Att en telefonist inte har koll på allt är ganska vanligt i världen. Samma sker hos skatteverket där folk kan säga olika saker.

Summa sumarum: Hävning kan man visst göra.

20. mixxno

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Du ger dig inte va? :-)

Det är inte du som "kan häva". Det är butiken. Att de flesta butiker väljer att göra detta i slutändan är Goodwill för att inte få dåligt anseende.

Denna fråga handlade från början om vad lagen säger och där finns det prejudikat så det bara stänker om det. Du kan dra det ända till Allmänna reklamationsnämnden men de kommer inte att ge dig rätt att få pengarna tillbaka om butiken vägrar. Punkt!