Häva köpet?

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av gabireal, 18 jun 2012.

1. gabireal

gabireal Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har länge haft problem med min LG Optimus 2X. Den är inne nu för andra gången hos Anovo via Expert. Första gången "uppdaterade" de mjukvaran även om det inte fanns något att uppdatera till, funkade i en dag men sedan började den strula igen och jag skickade tillbaka den. Problemen jag har haft med telefonen är:

- Telefonen hackar och är väldigt seg efter ca 70 timmar och måste då startas om för att kunna användas.
    - WI-FI problem som går i viloläge och tar tid att koppla upp till nätverket.
    - Startat om sig några gånger.
    - Skärmen "låser sig" och blir svart efter samtal eller när den bara vill, då måste man ta ur batteriet för att kunna använda telefonen.
    - Det finns en bugg i låsskärmen och i LG's egna launcher.

Jag pratade med LG's kundtjänst och killen jag snackade med sa att efter tre reparationer så bestämmer LG vad som händer. Men det är vanligt att man får en likvärdig telefon.

Problemet är att telefonen är köpt hos Onoff men jag har kunnat skicka telefonen via Expert. Jag kan inte tvinga Expert att häva köpet för att de har inte sålt telefonen till mig, eller? Enligt konsumentverket så ska jag kunna få häva köpet.

"Om säljaren lovar att laga det som du köpt ska det inte ta allt för lång tid. Säljaren kan försöka laga felet två gånger. Om det fortfarande är fel på varan efter det har du rätt att häva köpet."

Källa:
    http://www.konsumentverket.se/Lattl...m-du-kopt/Laga-byta-eller-pengarna-tillbaka-/

Tror ni jag kan häva köpet om när jag får tillbaka den med samma problem? För att det är allmänt känt att de kan inte laga telefonen för att det är fel på mjukvaran. Har någon fått pengarna tillbaka genom att häva köpet av denna skittelefon?

Tack på förhand

2. chrippe7

chrippe7 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Hej Gabireal
    Min pappa hade samma problem med sin LG O2X, hans var cirka 1 år gammal och jag lyckades göra så att han fick pengarna tillbaka. Han köpte den när den var ny via en förlägning som då innebar 200 förhöjt i 24 månader = 4800, fick 3870 tillbaka typ efter nyttoavdraget. Det bör gå att göra så fast är tveksam till om Expert kan gå med på det, i ditt fall så skulle jag nog försöka vända mig till LG direkt och prata med dom. Om expert ska ge dig pengar tillbaka så går ju dom back eftersom du aldrig betalat dom något, men testa med expert och annars gå direkt till LG, i värsta fall kanske du kan göra någon deal med LG att du får köpa LG 4X till rabatterat pris? :-)

Jag använde tråden nedan som grund för mina argument, var noga med att påpeka att det är ett känt problem och maila gärna in till Expert först och skriv vad du vill(du kan ta det mesta från den tråden nedan men ändra lite bara så det stämmer in på ditt fall) och be om ett telefonnummer så du kan tala med någon som har hand om sådant. Funkar inte Expert så gör då samma sak med LG, det kan bli en utdragen process, för mig tog det ca 1-2 veckor att fixa detta och då va Katshing väldigt tillmötesgående.

http://www.fairshopping.se/opinions/view/10359

Lycka till med att häva köpet på den! Vill du ha tips eller något liknande så kan du skicka ett PM så gör jag mitt bästa för att hjälpa :-) Har lyckats häva köpet på 3 mobiler hittils vid min ringa ålder av 18 haha!

3. vargen

vargen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Du reklamerar ju inte mot affären utan mot LG, så det butiken gör är att dom skickar in den till Anovo igen som då fått en flagga att dom ska avgöra om den får reklameras eller inte. Om den får reklameras kan Anovo göra 2 saker, antingen skickar dom en likadan eller likvärdig telefon (märk väl att den inte får vara sämre på någon front) eller att dom ger butiken ett "tillgodo-kvitto" att ge dig en ny telefon, antingen likadan eller likvärdig (dom väljer).

Tänk även att dom har full rätt att göra "nyttoavdrag" om du kräver pengar tillbaka (vilket jag inte vet hur det funkar när du inte köpt på Expert, men det borde ju ändå gå mot Anovo på nåt sätt)

Last edited: 18 jun 2012
  4. gabireal

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för alla svar! Men hur ska de dra nyttoavdrag när jag har haft den i åtta månader och haft den 6 veckor hos Anovo?

5. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

tycker du precis förklarade problemen som varenda jävla android-telefon lider av titt som tätt ;)

6. slibit

slibit Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    458

MINA ENHETER

Kanske, men ingen slår lgs versioner! :)

Sent from my V9 using Tapatalk 2

7. gabireal

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det sjuka är att de är inte bara dåliga på att tillverka produkter utan de har den sämsta servicen jag någonsin sett. Killen jag snackade med från LG avbröt chatten när jag påpekade problemen som inte kan lösas med en reparation på en verkstad, då det är problem med mjukvaran...