Problem: Haft Noten i 30minuter och repat skärmen :(

Diskussion i 'Galaxy Note - Allmänt' startad av Playstation, 21 maj 2012.

1. Playstation

Playstation Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Så typiskt mig. Från G i samsung och diagonalt ned åt vänster går det en noterbar i vissa vinklar grund repa, ca 4cm.

Baraglaset som är skadat och den känns inte samt tuck funkar utan problem. Men... Kollade upp vad det skulle kosta och det är ju över 2k. Hittar dock bara byte av tuchenhet och glas, går det inte bara byta glaset?

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

2. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Du bör kunna hitta glas på ebay.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

3. Playstation

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Ah jo, men föga troligt att jag har verktyg eller kunskap att byta det själv.

Funderar på att dra på ett skärmskydd typ copter över tillsvidare, det lär inte göra det hela sämmre i alla fall.

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

4. Kame_boy

Kame_boy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Du hittar glas på ebay som kommer med skruvmejsel och ett platt verktyg för att lyfta bort kretsar och separera skärm från glas o sånt. Tror att glaset och digitizern är limmade så man behöver köpa dessa tillsammans för ca 1500 kr. Finns tutorials på youtube för hur du gör steg för steg. Gjorde det på en Galaxy S2 med en kompis och det var förvånansvärt lätt (som att ta isär en dator).
    http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_sacat=0&_from=R40&_nkw=galaxy+note+digitizer&rt=nc&LH_BIN=1

Det andra du kan göra är att sätta på ett skydd som du föreslog, det maskerar repan lite.

För att slippa tänka på att du faktiskt har ett skydd på så kan jag rekommendera Spigen Glas.t skyddet. Finns på ebay också, frakten är riktigt billig.
    http://www.ebay.co.uk/itm/Spigen-SG...Accessories&hash=item2ebc50baa1#ht_5161wt_978

Det där är "bättre" än något plast/gummiskydd du kan hitta i Sverige. Det är ett glas precis som det som redan sitter på noten, och är också reptåligt, oleofobiskt, osv. Pennan känns precis likadant att använda och repar inte heller glaset. Den är precis lika len också. Har aldrig testat att "maskera" en repa med sånt glas men det borde väl fungera.¨

Förresten, det ska gå att byta "bara glaset" men det är definitivt ett svårare ingrepp. En kille på xda har lyckats och lagt upp bilder. Det ser inte vackert ut.
    Skulle du inte våga göra något av ingreppen själv så har jag hört att thePhonehouse är billigast med reparationerna, dom hade i alla fall ett fast pris för sånt, som hamnade på runt 1400-1600? Minns inte riktigt. Under 2000 var det hur som helst.

Last edited: 21 maj 2012
  5. Playstation

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Ska kolla med phonehouse vad de tar för det.

6. JsN

JsN Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Kom ihåg att om du har hemförsäkring så kan du ta det på den.
    Ofta har man en självrisk på 1500:-, så då får det kosta vad det vill.

7. snajk

snajk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Notes skärm är ganska mycket mer avancerad än S2 så processen är bra mycket jobbigare. Hemförsäkringen är annars bra.

8. Kame_boy

Kame_boy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Absolut, det är den. Därför är det också ett svårare ingrepp att bara byta glaset utan allt annat som skärmen består av.
    Att däremot byta hela skärmen (glas+digitizer+amoled+s-pen-känsliga delen) är betydligt enklare, men kostar mer.
    Det vi gjorde med S2 var det senare. Och den proceduren är i stort sett likadan med Note.

Tutorial för det "enkla" ingreppet här:
    http://www.youtube.com/watch?v=UFDr3PQMTxw
    http://www.youtube.com/watch?v=0WKwPs1P2ZA

EDIT: Såg nu att jag uttryckte mig riktigt klumpigt i första meningen i förra inlägget.

Last edited: 21 maj 2012
  9. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag har haft änglavakt så många gånger jag... sist tapade jag den på asfalten med skärmen nedåt det var skrämmande..men den klarade sig oskadd..alla andra gånger har jag lyckats med tappen den så att den landar på baksidan...eller att den landat på flip cover framsidan.

Förrestne flipcover hjälper verkligen...

10. Stekflott

Stekflott Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det blir billigare om du drar den i backen allt vad du kan och sedan tar det på hemförsäkringen.