Fråga: Halebop har redan sänkt priset

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av joslse, 10 maj 2013.

1. joslse

joslse Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ser att halebop har sänkt priset på s4:an, en kompis köpte den förra veckan med 1års abonnemang och betalade 2600 kontant motför dagens pris 1800kr.

Tycker det är dåligt och han borde kanske få igen mellanskillnaden då ändringen skedde så nära efter hans köp, vad tycker ni här?

2. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Med vilka alternativ köpte han den?

3. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

dummaste jag har hört på länge... det är som att få tillbaka pengar när en affär bestämmer sig för att ha rea dagen efter tex.

4. joslse

joslse Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Men hörru du tagga ner en skvätt..

Att man får tillbaka mellanskillnaden eller någon sorts kompensation när en affär sänker priset på en vara har hänt mer än en gång om det sker kort efter köpet, det som är det märkliga i detta fall är att prissänkningen sker så kort tid efter att en vara lanseras.

Notera dock att det inte står att priset sänkts, halebop rubbet kostar nu 399kr i 24mån för en s4 och 0kr kontant, förra veckan var det 449kr.

Halebop lockade med ett flip cover för dom som förbokade, det visade sig bli ett dyrt flip cover...

5. The_JJ

The_JJ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Riktigt fult av halebop 1200kr skillnad för min skull, flip covern kunde jag varit utan.

6. Blomkungen

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Så det ni säger är att abbonemanget är billigare.
    Konstigt för jag tittade för två veckor sen och då kostade det samma som det står nu.
    Däremot har de ändrat standardinställningarna för köp nu.

7. The_JJ

The_JJ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jo, förbeställde S4 och då vart den på 449 och kollade veckan innan lanseringen samma pris , men nu 419kr -.- och någon bra förklaring hade såklart inte halebop på denna prissänkningen heller o_O

8. MrJiM

MrJiM Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    812
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    ni vet att ni har 14 dagars ångerrätt? lämna tillbaka och köp om.

9. PatrikDroid

PatrikDroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    400

MINA ENHETER

Du vet att ångerrätten endast gäller om man lämnar tillbaka produkten i oförändrat skick va? För att ångerrätten ska kunna nyttjas så ska butiken kunna sälja produkten på nytt till en annan kund.

Dessutom gäller 14 dagars ångerrätt endast via distansköp, och ska alltså INTE förväxlas med öppet köp som butiker ofta erbjuder trots att de INTE har någon skyldighet till detta.

10. Flightcrank

Flightcrank Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Enligt distansköpslagen har man 14 dagars öppet köp och man har då rätt att "funktionstesta" varan, detta gäller dock givetvis bara om det är köpt via internet (eller postorder och andra distansvarianter) och den måste lämnas tillbaka i oförändrat skick (precis som PatrikDroid skriver), fysiska butiker har inget som helst krav på sig att erbjuda öppet köp även om många gör det ändå. Det är däremot väldigt få som erbjuder det på telefoner då dessa är mer utsatta produkter än andra, tråkigt att köpa tillbaka en fuktskadad mobiltelefon (helt omöjligt för dem att se på förhand).

Att man får det lägre priset efter att man har gjort sitt köp gäller mig veterligen bara på butiker så som EG och MM som har lägstaprisgaranti. Ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte var det "fula" ligger, priset är ett konkurrensmedel och det är väl givet att man vill ha så stor vinst som möjligt vid release (då många rusar dit) för att sedan locka eftersläntrarna med lite lägre pris.

mixxno gillar detta.
  11. Blomkungen

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Att de ändrat efter att produkten släppts är ju inte något konstigt.
    Men att de ändrat sen har jag svårt att tro då jag inte ser att något förutom deras standardinställningar när man trycker på köp har ändrats.

12. MrJiM

Mottagna gillanden:
    812
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    man får ju öppna och testa produkten. fast jag råkade anta att folk hade köpt via nätet. lite miss av mig där.

13. PatrikDroid

Mottagna gillanden:
    400

MINA ENHETER

Nej du får inte öppna och testa produkten och sen nyttja ångerrätt. Om du däremot öppnat och testar produkten och hittar några fel så kan du nyttja garanti, vilket är något helt annat.

14. PatrikDroid

Mottagna gillanden:
    400

MINA ENHETER

"Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten."

Ja precis, funktionstesta får man lov att göra. Men det talades om att lämna tillbaka en lur som använts normalt för att kunna köpa en ny billigare, vilket man alltså INTE har stöd i lagen för att göra.

15. Blomkungen

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Öppna och testa jo, även om inga fel upptäcks.
    Däremot snackar vi ett kort test för att se att allt fungerar och om det är en vara man vill ha.

16. Flightcrank

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Precis, jag försökte bara förtydliga det du skrev eftersom det kunde misstolkas.
    Det är även värt att poängtera att funktionstestet i detta fallet innebär att man gör en snabb koll av varan, om man tror att man per automatik tror att man har 14 dagar på sig från det att man fått telefonen så misstar man sig. Det blir svårt som konsument att styrka att man bara har gjort ett snabbt test av telefonen som man haft i två veckor :)

17. MrJiM

Mottagna gillanden:
    812
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Jag har iaf lämnat tillbaka saker efter 9 dagar. Öppnat och testat. Utan problem. Så helt omöjligt e det inte som ni försöker få det att låta som.

Men nu slutar vi bråka om detta. Man kan alltid testa. Går det så går det.

18. MotVind

MotVind Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Kan påpeka att distansköplagen är lite annorlunda när det gäller tjänster. Typ som abonnemang.
    Då gäller ej ångerrätten efter att abonnemanget har startat. Dock gäller det i 14 dagar efter man har godkänt kontraktet.
    Men i de flesta fall så sker väl aktiveringen av abonnemanget ungefär samtidigt som man får telefonen.

Last edited: 13 maj 2013
  19. Flightcrank

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Givetvis går det men det beror lite på vad det rör sig om. En mobil är betydligt svårare än en tv eftersom de används på helt olika vis. Det är på inget vis omöjligt att komma tillbaka med varan efter 14 dagar men butiken behöver inte acceptera återköpet.
    Givetvis ska man testa, finns ju inget att förlora :)