Halebops täckning i västra götaland?

Discussion in 'Telia, Fello & Halebop' started by Mr_Svahn, Jun 11, 2012.

1. Mr_Svahn

Mr_Svahn Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej!

Ska skaffa en SGS3 med något abbonemang, funderar på Telia Max 25 mobilsurf mellan eller Halebop Nollan till Alla Student men det står så här "IP-telefoni och fildelning ingår inte." Är det internetdelning som de syftar på eller kommer internetdelning att funka?

Bor i nuläget några mil norr om Göteborg men kmr flytta in till Göteborg nästa år så jag vill ha bra 3G täckning :) Vilken operatör rekommenderar ni?

Last edited: Jun 11, 2012
  2. Kate

Kate Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Tre och Telenor är helt överlägsna när det gäller 3G-täckning. Speciellt 3 som har WCDMA 900 i dina trakter.

Telia och Tele2 har ett ganska kasst 3G-nät ärligt talat. Det funkar hjälpligt när du är still i tätorter, men efter vägar/järnvägar är det GSM-surf som gäller.

Mr_Svahn likes this.
  3. Mr_Svahn

MINA ENHETER

Okej morsan hade telenor förut och enligt henne så har telia mycket bättre nät än telenor. :eek:

4. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du har betydligt mycket bättre generell täckning med Telia än någon annan, det är det inget snack om. Vad du har för täckning är en annan sak. Telia/Tele2s 3G nät är oftast bristfälligt som Kate sa.

3 och Telenor är bäst på 3G i Sverige, där 3 är bäst - dels eftersom de bygger 3G i 900-bandet som andra operatörer behöver till GSM och/eller 4G. I och med detta täcker 3s 3G-nät mer än Telenors samt har bättre inomhus täckning. 3 har även vunnit mobils täckningstest fem år i rad, det finns flera anledningar för det. De är generellt sett bäst i Sverige på 3G.

-Nu är detta generellt och sådant som bygger på Mobils oberoende test samt fakta. Nu är det så att där just du befinner dig kan en annan operatör vara mycket bättre än en annan - det är väldigt individuellt.

Hur använder hon telefonen? Är det bara till att ringa eller är det surf osv också? :)

Mr_Svahn likes this.
  5. Mr_Svahn

MINA ENHETER

Okej, grejen är att jag som student kan få Halebop Nollan till alla + en SGS3 för 299:- i månaden vilket kändes ganska prisvärt. :) Jag tycker att 3 är generellt mycket dyrare då det enda vettiga hos dem verkar vara 3Pott 399:- men jag behöver inte använda så mycket att ringa/smsa för. Men om de är mycket bättre så kanske det är värt det :/

Edit: Det står "Fri Surf ingår" under 3s Pott399, vad är det för begränsningar som gäller då? Kunde inte hitta något om det. Går det inte att välja Pott299 och dra av 100:- för mobilkostnaden? :) Om man väljer Pott299 + SGS3 så blir kostnaden 299+99 vilket är nästan samma som Pott399 där mobilen är gratis.

Last edited: Jun 11, 2012
  6. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, priset är ju svårt att slå eftersom det är ett studentpris du pratar om - de brukar oftast vara de bästa.

3s begränsning är 10GB i upp till 10Mbit/s. Det går inte att dra av 100kr på abonnemanget. Att skaffa mobilen med 3Pott 299 + 99kr i avgift för mobilen ser jag ingen anledning till utan där är ju faktiskt 3Pott 399 bäst :)

7. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det där kan inte jag hålla med om. Jag har Comviq på både min mobil och mitt mobila bredband och jag kan ställa in i mitt mobila bredband att endast använda 3G och det fungerar perfekt mellan Stockholm och Skåne när jag åker tåg!

8. Mr_Svahn

MINA ENHETER

Okej, så även om man inte väljer till "extra mobilsurf" så har man 10gb att använda? Det lutar åt en Xperia S med 3Pott 299 istället för 399 med en SGS3 då jag somsagt inte kan motivera 100/månad (2400:- totalt) extra för den prestandan. o_O

Även i 3Pott 299 så ska det ingå mobilsurf, det bör väl vara samma restriktioner som i 3Pott 399? :)

9. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Här kan du läsa mer om erbjudandet: http://www.tre.se/Privat/Erbjudande/Voddler-pa-kopet/

Det gäller som längst till 17 juni. Det gäller för 3Pott 299, 399, 499 samt 3Total när du tecknar ett abonnemang i 24 månader och med valfri mobiltelefon. På länken finns lite mer info samt ett urval av telefonerna :)

Både Xperia S och SGS3 är bra telefoner. SGS3 är väl det bästa just nu, Xperia S är en riktigt bra telefon det också - men inte årets prestanda-monster. Jag förstår ditt resonemang för de extra pengarna, skulle nog tänka lite som dig där.

Mr_Svahn likes this.
  10. Mr_Svahn

MINA ENHETER

Kanon, tack så mycket! :) Jag hade visserligen tänkt vänta med att beställa tills månadsskiftet juni/juli men det blir nog att beställa pott299 med en Xperia S. :cool:

11. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om jag var dig skulle jag beställa i helgen, då du har två veckor ångerrätt på din telefon och abonnemang (även fast du använt det). Efter midsommar brukar det nämligen nästan alltid komma något erbjudande med fria månadsavgifter eller något annat kul. Då kan du i princip byta till det erbjudandet om det är bättre. Du kommer ju inte behöva skicka tillbaka telefonen osv eftersom du kan ju i princip göra det och sedan beställa med fria månadsavgifter.

Ursäkta om jag är otydlig, men är lite trött hehe..

12. Kate

Kate Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja antar att du åker X2000(?) Där finns repeaters som fångar in signalerna via antenner på taket och skickar ut i vagnarna. Man kan få in danska nät i hässleholm via dessa (säger lite om hur bra förstärkningen är). Åker du vanligt tåg är det helt hopplöst att surfa med Telia/Tele2.

Jag har själv Telias studentabbonemang så kan väl inte säga att jag lever som jag lär kanske. Men det är enbart för att Tre/Telenor inte har något som kan matcha prismässigt.

Om man enbart ser till täckning så är Telia/Tele2s 3G-nät inget att hänga i granen alls.

13. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har åkt vanligt tåg också och jag har inte haft något problem. För övrigt så är täckningen visst bra på Tele2/Telias 3G nät. Har nästan aldrig haft problem

14. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vilka tåg menar du som vanliga tåg?

Sen så är faktiskt Telias/Tele2s 3G täckning sämre än 3/Telenors. Inte sagt att den är DÅLIG, men den är oftast (väldigt beroende på vart de har sina basstationer) sämre än 3/Telenors.

Jag tycker ofta kompisar med Tele2 och Telia ofta trycks över på GSM nätet inomhys. Men självklar skiljer dig sig väldigt mycket beroende på vart man befinner sig!

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

15. Niklase

Niklase Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Under tiden jag hade tele2 hade jag 3G på de flesta ställen jag var på. dock gick de inte alltid jättesnabbt om de nu är en viktig sak för en.

När jag bytte till 3 fick jag bättre 3G täckning generellt och mkt snabbare. 3G på de få ställen tele2 inte hade.

Så som sagt är väl inte tele2s 3g nät dåligt även om 3s är bättre. Iaf inte internationellt sett, då vi i Sverige har mkt bra trådlöst nät