Handbolls-EM - Sverige i final

Discussion in 'Off Topic' started by Tobby, Dec 18, 2010.

1. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Någon som såg semifinalen mot Rumänien? Någon som ska se finale imorgon?

2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Nej.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

3. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Sjukt spännande match. Onödigt spännande. De hade ju minst fem chanser i mitten av matchen när det stod 19-17 (eller vad det nu var) och kunde avgöra den redan då. Men, men, gick ju bra ändå. Handboll är ruskigt spännande att kolla på.

Klart man ska se på finalen! Kommer nog ha den andra semin igång på TV:n också, men inte kolla lika mycket som nu. :)

4. Tobby

MINA ENHETER

När går andra semifinalen?

5. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Är det inte dam-handboll nu?

Tycker det är så jävla fjantigt att de tar bort "dam" framför sporter. Om det nu är så fruktansvärt jävla känsligt så lägg till "herr" framför varenda sport som båda könen utövar separat så man i alla fall kan förstå vad det är man ser fram emot.

Damsporter intresserar mig så oinnerligt lite. Kasst tempo och allmänt sämre kvalitet. Curling kan ju vara undantaget men den sporten är ju tråkigare än tråkigast i sig...

6. Tobby

MINA ENHETER

Håller med dig om att dam-sport brukar hålla sämre kalité och brukar vara betydligt tråkigare att titta på. Vi ser det i hockey, fotboll osv.

Däremot är dam-handboll enligt mig lika underhållande som herr-handboll. De går in hårt och domarna är inte känsligre än i herrhandboll. Jag föreslår att du tar dig en titt på det om du är intresserad av handboll eller om du inte vet om du är intresserad.

Last edited: Dec 19, 2010
  7. yayayay

MINA ENHETER

Tycker det inte är någon skillnad mellan damhandboll och herrhandboll. Fotboll, hockey osv. är som natt och dag dock. I handboll är avstånden såpass korta så fysiken spelar inte lika mycket roll och tempot blir mer eller mindre lika högt.

8. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Tycker det är grymt kul att de gått till final! Jag är sportnörd så in i norden och tittar på i princip all sport som går på TV. Handboll är bland det mest spännande man kan titta på, oavsett om det är damer eller herrar som spelar. Även längdskidåkning och speciellt skidskytte kan vara galet spännande tycker jag, och där kan du lika gärna titta på damer som herrar. Fast självklart finns det väldigt många sporter som är olidligt tråkiga att titta på när det är damer som utöver det (inget ont mot tjejer nu, hoppas ni inte tar detta fel).

Jag vet inte om jag kan hålla med om att det är avstånden som gör att det blir mer jämt mellan herr- och damutövare. Ta innebandy som ett exempel, som jag själv spelar. Där är det enorm skillnad på damernas högsta division och på herrarnas. Även om tempot är högt även i damernas liga hade de blivit totalt utrullade på herrnivå.

9. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Har tittat mycket på dam-handboll. Visst är det snabbt men det kommer aldrig upp i samma fysiska kontaktsport som det är i herrligorna. Det är ingenting som någon kan hjälpa. Könen är skapta olika.

Handboll är i sig den roligaste live-publiksporten imo! RIK sitter långt inne i hjärtat ;)

Se ovan. Agree to disagree :)

10. yayayay

MINA ENHETER

Men snälla, du tror inte handbollstjejerna hade blivit utspelade på herrnivå med? Har inte sett tjejinnebandy så kan inte uttala mig om skillnaden, men om nu tempot är högt även där vill jag hävda att det är avståndet som gör att båda sporter är lika roliga.

11. Sportmats

Sportmats Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

Mellan två lakan:
    Gulldén eller Boson?
    Wiel Fredén eller Torstenson?
    Grubbström eller Kain?

Mina val:
    Gulldén
    Wiel Fredén
    Kain

12. erlend

erlend Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

norge <3

13. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Jo det tror jag absolut att de hade, men det beror på så många fler saker än just utformningen på spelplanen. Jag håller med dig men ville bara säga att det beror på fler saker :)

Ta curling till exempel. Där krävs ingen fysisk styrka, ingen uthållighet, ingen snabbhet och så vidare, utan endast skicklighet och att vara skärpt i knoppen. Ändå är det svårt för damer att vinna mot herrar för att herrarna kan skruva stenen hårdare vilket gör att de kan utföra svårare slag (detta har jag hört från en av tjejerna i landslaget som tog curlingguld senast).

Hur som helst gjorde tjejerna en mycket bra insats genom hela turneringen. Norge spelade för bra försvarsspel i finalen för att svenskorna skulle kunna slå dem, men EM-silver för ett svenskt damhandbollslandslag är ju nästan bragdguldsklass!

14. yayayay

MINA ENHETER

Jo, vi håller nog egentligen med varandra skulle jag tro. :)