Handla mobil från Refurbed.se

Diskussion i 'Allmänt' startad av Graz, 22 jun 2024.

1. Graz

Graz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    209
    Undrar om någon handlat mobil från Refurbed.se?

Någon med bra/dåliga erfarenheter därifrån? Står att det ingår 1 års garanti, antar att det är tillverknings garanti dem menar då. Hur är det med ex Kina telefoner som Honor, är dem enkla att hitta reparation för här i Sverige?

Tacksam för svar

2. Stefan707

Stefan707 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    206
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Jag köpte en iphone 13 till dottern av dem tidigare i år, support på svenska när jag pratade med dom samt snabb leverans. Har nog inget jag kan anmärka på, dock inte haft något strul så har inget å säga om reklamationer

3. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Köpte en iPhone SE2020 tidigare i år. Skicket som beskrivet eller bättre. Inget att anmärka, men har ju inte heller jag någon erfarenhet hur bra de är om något strular.

4. lulzfactor

lulzfactor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    567

MINA ENHETER

Köpt 2st apple watches från dem utan konstigheter. Snabbt och smidigt och i utlovat skick :)

5. spigen

spigen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    518
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oppo Find X8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oppo Find X8 Pro
    Telefon 2:
    Xiaomi 14
    Om allt funkar är de säkert bra att ha att göra med, dock inte min erfarenhet tyvärr när det strular.
    Köpte en Huawei där förre ägaren ej hade loggat ut från sitt huawei konto så även om mobilen var nollställd så var den helt låst. Fattar inte hur de som rekonditioner på refurbed inte hade upptäckt detta när de går igenom mobilen som de gör steg för steg så noggrant enl deras hemsida.
    Tog genast kontakt med refurbed men blev hänvisad till säljaren som i detta fall var en firma i tyskland, så all kommunikation fick ske på engelska. Efter ett par email fram och tillbaka och inskickade bilder osv så fick jag en länk till en retursedel så jag kunde skicka in mobilen. Efter detta började strulet.
    Enl den tyska firman skulle det gå snabbt att få antigen en ny (begagnad) eller att de skulle skicka samma mobil tillbaka till mig men upplåst. Tyvärr tog det lång tid och fick hålla på att mejla för att fråga hur det går för man fick noll uppdateringar under vägen. Svaren man fick var alltid typ "vi jobbar på det, snart klart"
    Ca 40 dagar tog det från det att jag skickat in mobilen. En månad och en vecka för något som dom sa skulle gå på en vecka ca.
    Så om allt funkar är refurbed säkert kanon att handla från. OM det inte funkar, var beredd på att få vänta länge och var beredd på att all kommunikation inte kommer ske på svenska, refurbed är bara en mellanhand till olika säljare runt om i Europa.

stelex, dannejanne, KTM och 4 andra gillar detta.
  6. Graz

Graz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    209
    Jättebra, tack för era svar!

Ja det är väl som det brukar kunna vara, allt funkar tills det börjar krångla med viss otur osv.

7. beachboy

beachboy Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Har ingen erfarenhet av just Refurbed.se men rent allmänt är alltid "begagnatköparen" vinnaren och den som köper nytt är alltid förloraren. Dvs i klarspråk - den som köper nytt gör de största ekonomiska förlusterna. Enda fördelen med nyköp, åtminstone när det gäller elektronik - är garantin.

Köper själv väldigt mycket på begagnatmarknaden. Främst datorer dvs laptops. Och dagsläget sedan flera år tillbaka är att man vanligtvis kan ge skambud och ändå ta hem objektet. Dvs (begagnat)köparen är vinnaren och säljaren är förloraren.

Graz gillar detta.
  8. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 279

MINA ENHETER

Har för mig att jag tittade på en klocka där för länge sen. Då stod det någonstans att man inte kunde garantera ip klassningen och att klockan inte var vattentät. Det gjorde att jag avstod

9. andreasnordost

andreasnordost Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29
    Jag köpte en iPhone 13 från Refurbed.se och är riktigt nöjd. Telefonen kom i bra skick och allt funkar fint. Garanti på 1 år ingår, vilket känns tryggt.

Har ingen erfarenhet av kinesiska telefoner som Honor, så kan inte svara på hur det är med reparationer för dem. Men i alla fall, iPhone-köpet från Refurbed var smidigt.

Graz gillar detta.
  10. mattihp

mattihp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 170
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Jag köpte en s20+ 5g därifrån ifjol. Den skulle vara i nyskick, kom med en stor spricka bak som inte kan ha uppkommit under leveransen pga hur väl förpackad den var.

När jag startade den så visade det sig också vara en amerikansk variant så att 5g inte fungerar i Europa pga olika band - vilket är allmän kännedom.

Men här kommer det värsta - 14(!) gånger sade de emot mig gällande att 5g inte skulle fungera. Först därefter erbjöd de ta tillbaka den utan att fakturera för sprickan.

De närmast trakasserade mig för att lyckas få bort mina ärliga omdömen på omdömessidor och jag gav till slut upp. Inte ensam om detta; kolla på de lägsta omdömen på ex. Trustpilot så kommer du snabbt hitta andra med lågt betyg som vittnar om samma.

Inte ett företag jag vill ge mina pengar; köper hellre härifrån eller tradera för det där företagets ord ger jag inte en krona för. Garantin är säkerligen värdelös.

stelex, MultiMan, katho och 2 andra gillar detta.
  11. Graz

Graz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    209
    Jättetack! Nej de blir inget köp därifrån, kommer invänta nya släpp av Foldables och ta någon av dem som kommer ut inom närtid

stelex och mattihp gillar detta.
  12. Öland4ever

Öland4ever Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
    Nu gäller iof sig tråden mobiler från Refurbed men jag tipsa den som har planer på att köpa en laptop från företaget REFURBED att företaget är TYSKT. Varför merparten av de laptops de säljer säljs med tyskt tangentbord varför några av våra svenska bokstäver i slutet av vårt alfabet saknas på datorerna.

Salvion och stelex gillar detta.
  13. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    677
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Undvik dom, kör swapify istället.

stelex och Znork gillar detta.
  14. mattihp

Mottagna gillanden:
    1 170
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Kan tänka mig att de kommer säga att det är nordiskt tangentbord. En tysk kollega menar dock att företaget liksom andra onda saker man tror är tyskt; faktiskt är österrikiskt.

15. Znork

Znork Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    76
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S23+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S23+
    Telefon 2:
    iPhone 12
    Telefon 3:
    Samsung S20 FE 5G
    Avråder starkt från att handla på Refurbed, beställde en telefon i början av månaden som såldes av en fransk säljare och tre veckor senare har jag fortfarande inte fått den, säljaren (som lovar svara inom 24h) har nu inte svarat på en vecka om var den håller hus. Igår morse bad jag Refurbed om hjälp och även deras supportteam lyser med sin frånvaro.

Bereder mig på att behöva skicka in begäran om en chargeback till kreditkortsföretaget.

Salvion, Kristy, stelex och 2 andra gillar detta.
  16. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    677
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Gör det, vilken skämtsida, det där är ju scam om något.

stelex och mattihp gillar detta.
  17. Znork

Znork Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    76
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S23+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S23+
    Telefon 2:
    iPhone 12
    Telefon 3:
    Samsung S20 FE 5G
    Efter kontakt med Refurbeds svenska kundtjänst på telefon så får jag revidera mitt omdöme lite, kundtjänst svarade snabbt i telefon och bad mycket om ursäkt och efter bara en kort stund kom ett meddelande om att en återbetalning påbörjats.

Salvion, Kristy och mattihp gillar detta.
  18. jazbarreto

jazbarreto Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    WATCH OUT!! The purchase of the device went well but unfortunately the refurbished phone I purchased had problems with the screen, showing a bright light in the whole screen. We filed a claim and sent pictures, but unfortunately the phone suffered a fall, which made a crack before it was shipped for reparation. The story has gone for 3 months that we still don't have our phone back . Refurbed has its technical team in Italy, which are a group of very rude technicians, zero caring for customer care and very disrespectful. If I could take the time back I would have NEVER ever purchased a device with this company .

mattihp gillar detta.
  19. mattihp

Mottagna gillanden:
    1 170
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    If you want to see their ugliest face, place a review on Trustpilot.

20. Helge67

Helge67 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    261
    Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+ 12/1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+ 12/1TB
    Tycker själv de är ganska dyra Refurbed. Speciellt när man väljer relativt nyskick. Det strider då mot själva grund idén när en ny inte är mycket dyrare. Verkar som de flesta telefoner kommer från Tyskland.