Handsfree 2,5mm - adapter?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Galaxy S, 25 jan 2011.

1. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Nu är det så att jag beställt en handsfree med 2,5mm kontakt och frågan är om vilken 2,5-3,5 adapter som helst funkar eller om det är nåt man måste tänka på för att kunna använda svarsknapp tex?

2. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

har aldrig hört något annat, så det ska nog fungera med vilken som. Kolla bara så att den har lika många "streck" på piggen som den vanliga, då ska det nog inte vara några problem :)

3. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Duger åt mig, ville bara kolla om någon hade invändningar. Har för mig att det kunde strula när det gäller TV-out med kontakter av olika fabrikat.

4. huheeje

huheeje Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Helt fel, de allra flesta adaptrar funkar INTE. Det är inte bara antalet streck utan också i vilken ordning jord/höger/vänster/mic ligger, och där är det olika på olika telefoner. iPhone (som de flesta tredjepartsadaptrar och headset funkar med) och de flesta HTC-telefoner och nexus har en ANNAN standard än internationella Galaxy s. galaxy S Vibrant i USA har dock samma som iPhone tror jag.

Nokia och Samsung Galaxy S och vissa vissa Ericssontelefoner m fl har samma standard.

Om du har köpt ett Samsung- eller Nokiaheadset med 2.5mm plugg så är det lugnt, då bör det finnas gott om adaptrar som funkar (alltså från nokia/samsung/ericsson 3.5mm till nokia/samsung/ericsson 2.5 annars kan det bli problem. du kan behöva en ytterligare adapter, och i få fall föreslår jag WESC nokia-adapter.

5. dbb

dbb Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har för mig att samsung (och nokia)har annorlunda kopplade kablar i sina headset,så det kan nog hända att en del knappar inte funkar som dom ska.
    kan ha fel dock...har hänt förr :P

6. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Det är en särskild handsfree, en så kallad "slingkrok" anpassad till hörapparater, inget modellspecifikt alltså. Jobbigt om det inte skulle fungera.. eller går det att hitta "omvända" adaptrar eller vad som nu krävs?

7. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    undra vem som vägrar köra enligt standard? eller skulle det saknas en standard verkligen?

8. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Ja.. alla med egna handsfreeutgångar? Sen skulle jag inte bli förvånad om Apple försöker ha egen standard för att tjäna mer på tillbehör. Det sista kan vara helt osant, hehe.. ;)

9. huheeje

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

det finns ingen standard och alla gör lite olika. jag pratade med en på urbanears om det här, de säljer nämligen sina lurar med adaptrar till, och han förklarade att urbanears kommer att sluta med adaptrar (och köra enbart iphone-jack gissar jag) pga att tillverkarna småändrar sina standarder hela tiden. kunderna blir sura på urbanears när adaptern som SKA funka inte längre gör det på en ny telefonmodell. Men det är väl troligt att iphones jack (som används av flera andra också) BLIR standard så småningom, det är ju till det jacket som alla tredjepartsheadset är gjorda. så samsung och nokia och övriga kommer nog att få anpassa sig till det.

10. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Usch, hoppas jag har tur då..

11. huheeje

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

12. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Fick hem den idag, pluggade i adaptern emellan och testade. Musik och ringsignal kommer fram, men när man svarar hörs inte min egen röst eller uppringarens röst. Uppringaren hör dock min röst. Jaha? Vad gör man nu då? :P

Nödlösningen blir väl att plugga in hörluren i MW600. Blir lite mycket sladd bara, hehe..