Hantera filer på extern SD utan root?

Discussion in 'Allmänt' started by Addamm1552, Aug 7, 2015.

1. Addamm1552

Addamm1552 Infant Droid Medlem

Hej Swedroid! Jag har en Samsung Galaxy S5 med Android 5.0 som sen några veckor tillbaka inte har läst mediafiler till galleri, musik eller andra appar med undantag för lagringsutforskare. Idag hittade jag problemet, det var en .nomedia-fil som ligger i extSdCard/Android/Data, men eftersom jag inte har root så kan jag inte hantera extern lagring manuellt. Jag vet ju heller inte vad som kan ha lagt till denna väldigt oönskade fil.

Så min fråga till er är; finns det något sätt att hantera extern lagring på sdkort utan att koppla in det till en dator?

Tack på förhand!

2. ojz0r

ojz0r Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Har du testat Solid Explorer? Det är en 7 dagars demoversion så du kan testa innan du köper (kostar typ 10-20kr, lätt värt det dubbla) annars finns flera filhanterare som ES explorer tex.

Filer som heter .nomedia brukar vara dolda av filsystemet just för att de inte ska skräpa ned men söker du efter dem med filhanterare så brukar man hitta dem.

3. Addamm1552

ojz0r, ursäkta jag måste ha varit otydlig. Problemet var inte att hitta filen, jag har filutforskare på telefonen, problemet är alltså att jag inte kan ta bort filen eftersom den ligger på externt SD-kort. Men tack ändå, det är tanken som räknas. :P

4. jogge

jogge Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

.nomedia är till för att systemet inte ska leta efter t.ex. musik i just den mappen. Man vill ju exempelvis inte ha med ringsignaler när man ska lyssna på musik.

Problemet är att alla appar inte har rättighet att skriva till ext SD, men vissa filhanterare klarar att ta sig runt detta även utan root, minns inte säkert om ES Explorer kan det, prova.

5. Addamm1552

Tack för hjälpen allihopa, problemet är löst och mediafiler finns där de ska vara. Men är det någon som har någon aning om hur .nomedia kan ha hamnat i både externt sd och enhetens lagring?