Fråga: Hantering av sin egen data?

Diskussion i 'Allmänt' startad av -Henric, 26 okt 2023.

1. -Henric

-Henric Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    348

MINA ENHETER

Hej,

Längesedan jag skrev något i forumet (men är aktiv besökare).

Jag skulle vilja veta hur likasinnade tänker kring att äga sin egen data.
    I dagens läge så knyter man an sin data allt mer och mer till techgiganter (kanske till och med utan att tänka på det då det är så seamless).

Jag har ett behov att äga min egen data, i form av bilder, videos, kontakter, kalenderposter, anteckningar, mina dokument etc.
    Detta begränsar mig såklart mycket från att använda mig av Googles tjänster, som inte klarar av import och export av data för det mesta (tänker på kontakter och kalenderposter m.m).

Så här gör jag just nu:
    Jag har en mapp som heter "Drive" på min Pixel. Där i har jag skapat diverse olika mappar, exempelvis "Anteckningar", "Kontakter", "RSS", "Kalender" o.s.v.
    På min telefon har jag aktivt valt appar som låter mig flytta min data.

Exempel:
    Simple Calendar - Gör automatisk backup av mina kalenderposter till /Drive/Kalender/Kalender.ics
    Simple Contacts - Gör automatisk backup av mina kontakter till /Drive/Kontakter/Kontakter.vcf
    Bilder och videos lägger sig automatiskt under standard DCIM/Camera-mappen
    Obsidian (anteckningar), gör samma som ovan fast till annan mapp under /Drive. Filerna lägger sig som .md-filer i mappen.
    Ovan är bara några få saker. Sedan har jag Syncthing installerat på min telefon som automatiskt flyttar över dessa filerna till min stationära dator (2-way sync) när det sker ändring (Syncthing har också en papperskorgsfunktion utifall det felar någonstans).
    Vidare så har jag möjlighet att öppna dessa filerna på datorn på samma sätt som på telefonen (väl utvalda program som kan sköta datan).
    Jag gör manuella backuper då och då och lagrar på datorn.

Jag tror att jag kör med en lite mer old school-variant och undviker "molnet".

Hur gör ni andra med er data?
    Låter ni era dokument ligga på Google Drive och foton på Google Photos?
    Låter ni ert Googlekonto bli ert single point of failure? (alla ägg i samma korg, utan extra backups).
    Lägger ni alla kontakter, kalenderposter, anteckningar etc hos Google utan att själva "äga" datan?
    Eller finns det faktiskt folk som fortfarande gör som jag, som kör allt "off grid" i form av filer som slussas mellan enheter?

Skriver detta bara i ren nyfikenhet för att veta hur andra gör.

Last edited: 26 okt 2023
  2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    En del, men inte allt
    Ja, dock har jag en uppsättning på datorn också ungefär. Dock är huvudstället Google Fotos. För kännedom så äger du fortfarande dina bilder och videor på Google Foto enligt deras villkor.
    Google kontot används som mitt huvudkonto, har dock en Apple mail också som används till ställen jag inte vill ange min huvudmailadress.
    Ja.

Kristy och -Henric gillar detta.
  3. -Henric

Mottagna gillanden:
    348

MINA ENHETER

Intressant. Tack för din input.
    Det med Google Photos visste jag faktiskt inte, men ändå bra att ha en extra uppsättning någon annanstans utifall att Google skulle välja att stänga ner kontot.

Kanske bara jag som är övernojig eller har kontrollbehov över datan :innocent:

4. laserturken

laserturken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    499

MINA ENHETER

Svårt idag att kunna nyttja appar utan att behöva godkänna det ena å och det andra, utan den appen inte alls är i behov av just den datan.

Ska inte säga att jag undviker men försöker helt klart styra över det jag vill dela med mig av, som tex använder jag onedrive som en sluss för att flytta bilder mellan telefon och dator.
    Här beror det nog på smidighet kontra lathet samt en liten folijehatt då jag stänger av allt som påstås vilja ha inblick i andra appar eller dylik.

Kör också manuella backuper som lagras lokalt/offline.

@-Henric@-Henric blev nyfiken på vad du kör för program för att nå din data?

-Henric gillar detta.
  5. -Henric

Mottagna gillanden:
    348

MINA ENHETER

Kul att höra att det finns fler personer med en liten foliehatt och som också tänker sig för vart man lagrar sin egen data någonstans.
    Jag kan erkänna att inte gör detta för att jag inte litar på Google (eller något annat stort techföretag), utan mer p.g.a. att jag vill ha kontrollen över vad som är mitt. Om något går förlorat så är jag högst ansvarig, inte något företag som kanske stängt ner ens konto, eller om nätet går ner etc.

Jag har letat länge efter bra program på datorn för att kunna hantera dessa filer, exempelvis mina kontakter, min kalender, RSS-flödet m.m. men har inte hittat något som kan göra automatisk sparning till en utvald fil. Närmaste jag kommit är Thunderbird som kan hantera mina filer såsom kontakter, kalender m.m. men där är det manuell import och export som behöver göras.
    Sedan mina anteckningar från telefonen .md-filer, öppnar jag bara rakt upp och ner i Notepad++.
    Bilder öppnar jag direkt i utforskaren och den inbyggda foto-appen i Windows.

Jag har precis slängt upp en Nextcloud-instans som jag self-hostar som jag ska utvärdera om det fungerar för mina behov. Nextcloud kan hantera kontakter, kalender, mail, anteckningar, bilder/videos m.m.
    Appar/Program i telefonen och datorn kan då sedan lätt hämta datan är min förhoppning.

laserturken gillar detta.
  6. trjberg

trjberg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Jag har en egen mapp där jag lagrar allt eget data utom foton (kameran) som jag har i den "inbyggda" mappen. Kopierar det till USB-minnen och med längre mellanrum tiĺl laptopen.
    Alla "molnlösningar" jag provat har oanvändbar mapphantering (ur min synpunkt). Eller så fungerar de inte för andra filer än bilder.

-Henric gillar detta.
  7. danne_00

danne_00 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    kör det mesta till min nas den kör autobackup på både mobil och dator genom eget wifi som ej har tillgång till internet, sen skadar det ju inte att ha mer viktiga filer på flera backuper typ usb / skivor osv.. gärna krypterat

-Henric gillar detta.
  8. Taskman

Taskman Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 017
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    P9P XL Porcelain 256GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    P9P XL Porcelain 256GB
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 3:
    ROG Phone 6
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S5 Pro, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Vissa bekväma saker får vara i molnet som kontakter, bilder kalender etc.
    Har dock 5 mailadresser och 9 alias for olika ändamål så jag vet vilka man kan lita på och inte har man delat ut dem.

Alla lösenord kör jag i bitwarden som jag kör på egen server (self host).
    2-step via aegis.
    Sen väljer jag aktivt att inte söka via Google eller använda Chrome men kids chromium etc. Så blir andra att man lämnar ut en del.
    Men har ofta en egen backup på nästan allt lokalt.

Det som ligger på Onedrive/Google drive är oftast inte jätteviktiga saker. Är det viktigt, krypterar jag innan jag laddar upp dem där för extra säkerhet.

-Henric gillar detta.
  9. -Henric

Mottagna gillanden:
    348

MINA ENHETER

Intressant. Har du testat Google Drive och Dropbox? Dem har jag historiskt sett inte haft några problem med gällande mapphanteringen, men vi kanske använder det på olika sätt helt enkelt :)

Lite sådär som jag nog egentligen skulle vilja göra. Vad kör du för OS på din NAS? Kommer du åt dina NAS-filer från exempelvis din telefon om nätet ligger nere, eller är du beroende av att ha internetåtkomst?

Alias är ju nice. Kör du med gmails egna alias eller kör du via någon annan tredjepart?
    Vaultwarden är riktigt bra grejer. Jag körde det också ett tag förut innan jag gick över till Keepass på nytt. Hoppar bland olika lösningar till och från :D

10. Taskman

Taskman Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 017
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    P9P XL Porcelain 256GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    P9P XL Porcelain 256GB
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 3:
    ROG Phone 6
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S5 Pro, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Båda. Mest synd att Gmail inte kan blockera alias mail. Har en "skräp mail" som jag anger för säker som jag anser är inte helt 100%.
    Kör även Protonmail med flera alias där.

11. -Henric

Mottagna gillanden:
    348

MINA ENHETER

Håller helt med dig! Hade varit grymt att kunna blockera/avregistrera alias. Man kan dock lägga in regler som gör att alla inkommande mail till ett alias raderas eller annan lösning.
    Jag kör också proton med alias där och det fungerar smidigare än googles lösning.

Taskman gillar detta.
  12. maputo

maputo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Hej!

Jag tycker att det är en intressant fråga och tråd. Hur tänker ni kring kontroll över data som telefonen skapar i bakgrunden, som position och data historik etc och som blir värdeskapande för Google och andra företag?
    Jag kan tycka att den delen är lika viktigt att ha kontroll över. Det känns att det händer saker och medvetenhet ökar. Har ni provat att ”de-Googla” android telefoner?
    Som ett steg mot det hållet vill jag försöka att köra CalyxOS på en Pixel samt installera Pi-hole på en raspberry.

-Henric gillar detta.
  13. -Henric

Mottagna gillanden:
    348

MINA ENHETER

Det känns som högaktuella frågor att diskutera kring sin data av alla dess slag.

Jag väljer aktivt att inte dela min plats i appar som inte skall ha behörigheten och är restriktiv med appars behörigheter.

Jag har degooglat min telefon till större del.
    Jag har dock inte kört in Graphene OS på min telefon ännu, men det ligger med i min plan.