Haptic feedback - dåligt för telefonen?

Diskussion i 'Allmänt' startad av lassekongo, 21 okt 2012.

1. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Haptic feedback är något jag alltid har tyckt varit irriterande. Jag har aldrig fattat vad man ska ha det till och har därför alltid stängt av det. För några dagar sedan bestämde jag mig dock för att installera om Swiftkey och glömde då att avaktivera haptic feedback och skrev därför ett par sms med det aktiverat och kom då fram till att det kanske inte är så dåligt ändå?

Sms-skrivande brukar ju kräva en hel del knapptryckningar på tangentbordet, vilket naturligtvis innebär att telefonen måste vibrera en hel del. Detta får mig att undra om haptic feedback på något sätt kan vara skadligt för telefonen i längden?

Använder ni haptic feedback och tror ni det kan skada telefonen på något sätt?

2. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 092
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Jag tror inte att det är skadligt. Visst en del vibrerar som fan så man nästan skulle tro att nåt kan skaka loss men jag tror inte det är någon fara alls.

Jag använder alltid haptic feedback då jag tycker det är skönt att få bekräftelse på att man har tryckt. Där älskar jag min Nokia N9! Man får ljud samt haptic feedback både när man trycker på tangenten och när man släpper den. Så på något sätt så känns det som att man skriver på ett fysiskt tangentbord. Grymmaste virtuella tangentbordet någonsin. Tar jag bort dess haptic feedback blir det bara en i mängden...

3. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag använder haptic feedback. Det kan dock påverka batteritiden en smula men knappast så mkt att det blir avgörande om man vill ha det på eller inte.
    Telefonerna vibrarar ju även vid andra tillfällen så de borde ju vara gjorde för att klara lite vibrationer, annars har man ju garanti om den skulle gå sönder pga av ngt sådant.

4. malajo

malajo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    129

MINA ENHETER

Om vibratorn skulle vara skadlig för telefonen så skulle ju luren ta skada av att ta emot samtal?
    Dom flesta använder väl vibratorn tillsammans med ringsignal.
    Låter lite konstigt i mina öron

5. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag håller med om att det är ganska trevligt att skriva med haptic. Som ni skrev, det är lite mer som att skriva på ett fysiskt tangentbord.

Jag tror inte heller att telefonen tar skada om den vibrerar vid exempelvis samtal eller när man tar emot sms, men kanske när man skriver ett sms? När man tar emot ett sms vibrerar telefonen kanske 2-3 gånger, men när man skriver ett sms handlar det ju om ett par hundra gånger istället. I och för sig ganska korta vibrationer, men ett ganska stort antal. Det är det jag undrar över :)

6. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Google har ju programmerat aosp-tangentbordet till att vibrera vid tryck som standard, så det är nog inget att bekymra sig över.

tptlk

7. Jocce81

Jocce81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Kör också med Haptisk återkoppling, känns fel att köra utan det, typ helt "dött".

Kan dock vara med lite på tanken att det kanske är skadligt för telefonen, i LÄNGDEN!
    Visst, den vibrerar när det ringer med, men hur länge då? I ett par sekunder och i längre mönster innan man svarar.

Skriver man mycket sms, säg att man snittar 100 tecken per sms (taget helt ur luften) och att man skriver 15 sms om dagen (vilket jag tror är ganska lite, iallafall för mig :P) innebär helt plötsligt 1500 korta vibreringar om dagen...
    Om inte annat lär det slita på vibratorn...

/Jocce

8. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Om det vore skadligt på något sätt skulle de inte inkludera en vibrator. Det säger säg själv, speciellt eftersom mobilen inte har några känsliga rörliga delar.

9. marreboy

marreboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Kör också med haptic på. Jag gillar det. Men jag har läst en del inlägg i trådar på xda där folk hävdar att det kan leda till wake locks, som håller telefonen vaken i onödan. Vilket ska leda till sämre batteritid. Själv har jag inte märkt av något sånt. Så jag kör vidare med det på.

Tapatalked from my Nexus 7

10. Gurk

Gurk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Kör också med SwiftKey 3 och haptic påslaget. Dock ställde jag ner längden på vibrationen till typ 10ms om jag inte minns fel. Tycker det känns bäst.

11. Galax

Galax Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    270

MINA ENHETER

Tror inte det skulle skada en telefon, har haft några telefoner där vibratorn har lossnat efter en tid. Dock ingen nyare modell, kör på med din haptic ;)