Har 3 eller jag rätt?

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Millwad, 30 maj 2012.

1. Millwad

Millwad Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Hej, allesammans.

Är så trött på den usla mobiloperatören 3, ska fatta mig kort men det har varit betydligt mer strul en vad som kommer berättas nedan.

Jag skaffade mig en mobil med abonnemang via 3 för 6 månader sedan och ganska omgående startade problemen.

Efter tolv dagar slutade högtalarna sluta till och från under samtal, skärmen fastnade och den var nog tidigare använd i och med att den hade en repa vid sidan. Sagt och gjort, jag gick tillbaka till deras service-center i Stockholm och förklarade vad problemet var, de berättade att den skulle in på lagning men lyckligtvis visste jag sedan innan att Samsung accepterar DOA (dead on arrival) inom 14 dagar så efter mycket om och men så fick jag en ny mobil av samma slag.

Den nya mobilen hade EXAKT samma strul, om inte värre, högtalarna och mikrofonen fungerade inte under många samtal, skärmen slutade fungera och annat. Jag gick dit igen och i och med att det hade gått mer än 2 veckor så lämnades mobilen in på reparation.

Mobilen kom tillbaka från lagning, den fungerade lika dåligt denna gång och jag upplevde även att batteritiden var under all kritik. Jag gick tillbaka till butiken en tredje gång och då fick jag höra att den måste in på lagning, IGEN.

Jag själv har fått för mig från tiden då jag läste lite handelsrätt på högskolan att man har två försök på sig som näringsidkare att rätta till felet om det handlar om samma fel, de två försöken lyckades inte 3 att ge mig en korrekt fungerande mobil och då har jag rätt till hävning eller att byta mobilen till en likartad mobil inom samma prisram.

Detta nämnde jag för kvinnan som stod bakom kassan idag, jag kan ha fel, men hon sa att jag måste ta telefonen och att de inte kommer göra något än att ge mig samma mobil för att de har reparerat den.

Jag skulle vilja veta om det jag har fått för mig stämmer, i så fall är jag berättigad att få en hävning av mitt abonnemang och slippa 3.

Tacksam för svar!

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 227

MINA ENHETER

3. masa69

masa69 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 pro
    Telefon 2:
    iphone 6s
    Varför är Tre usla om det är telefonen som e kass?

4. Moggym

Moggym Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Är det nån modell som brukar krångla? Är det samma fel på flera mobiler man får så borde ju andra haft samma problem med.

5. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Ja, det är en Galaxy Z och det är många som upplevt samma problem som jag, det vill säga, mikrofonen och högtalaren lägger av titt som tätt i samband med att headset kopplas in och dras ut.

Till och med folk på swedroid har upplevt det a la;
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=58495

Gjorde en DOA efter 12 dagar, lämnade in den nya på reparation och fick sedan tillbaka den, sedan uppstod problemet IGEN i kombination av att skärmen låser sig och att batteritiden blivit fruktansvärt dålig.

Efter den sista gången vill jag inte ens hämta ut skiten och behöva vara utan telefon i 14 dagar till som denna gång, måste jag ta ut den och fortsätta använda skitluren eller har jag rätt till hävning eller val av annan mobil i samma prisklass?

Alla säger olika, någon som är insatt rent juridiskt?

6. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    För att Tre gör inte ett skit för att hjälpa till, de lämnar in den på lagning om och om igen och vägrar lyssna på mig som kund. Hade ett annat problem innan med 3 där en anställd försökte vägra mig rätt och han avtalade i sin lilla värld bort alltid gällande konsumentköplagar..

7. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Tack!

Ett utdrag ur texten;

"Om felet finns kvar efter två reparationsförsök har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök."

I mitt fall var det först en DOA, då fick jag en ny mobil, nya mobilen visade sig ha samma fel, gick alltså och lämnade in mobilen igen för två veckor sedan och nu har de "fixat den igen".

Jag kollade på vad de har gjort för reparationer för att "fixa luren", första gången hade de bytt skärm och uppdaterad mobilen, denna gång har de bytt mikrofonen..

För samma fel har de alltså agerat helt olika, det känns som Anovo inte ens vet vad de gör utan bara chansar på något..

Måste jag gå dit med svansen mellan bena och ta emot mobilen IGEN och vänta på att samma skit uppstår igen för att få häva mitt abonnemang alt. få en likvärdig mobil?

Klassas inte en DOA som reparationsförsök eller försök till att återgälda problemet?

8. chrimprider

chrimprider Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

DOA klassas som reparations handling
    sitter som tekniker på ett företag dock reparerar vi inte mobiler.
    men kort o gott så har vi 3 reparationsförsök på samma fel.
    sen byts den ut. krånglar den därefter igen har kunden rätt till ny produkt eller häva köpet
    förutsatt att ingen onormal förlitning/ vanvård på produkten finns. osv osv.
    du kan ju kontakta konsumetverket för råd..
    dock har ju inte "3" ansvaret för reparationen det står "Märket" för "3" levererar varan och teletjänsten bara . hoppas det löser sig för dig.

9. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

Tack för ditt svar!

Jo, jag inser också att 3 inte har ansvaret för reparationen, dock är ju varan köpt av 3 och de har därmed är de Samsungs förlängda arm. Samsung verkar väldigt generösa, de har DOA i upp till 14 dagar bland annat, något jag var tvungen att upplysa personen på 3 om förut..

Hur som helst, jag måste alltså ta emot mobilen igen och vänta på att den strular igen innan jag får byta/häva mobilen?

10. MTD

MTD Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Jag tycker du ska stå på dig!
    Kräv ny telefon/annan modell eller pengarna tillbaka!
    Många som arbetar i butik känner tyvärr inte till dessa regler. Många kan även vara väldigt nonchalanta och köra "härskartekniken" för att dom ska få "rätt".

Kräv nytt!

11. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Ja, hon var minst sagt arrogant och dryg, ett under att hon ens har ett jobb.

Jag vill absolut inte ta emot mobilen men jag vill vara en paragrafryttare och ha lagboken att hålla mig fast vid, har inte tillgång till någon lagbok nu och skulle behöva det.

SKulle vara intressant att veta hur det egentligen ligger till och hur mycket ett företag kan dra ut på en process och hur många reparationer jag ska behöva acceptera.

12. Moggym

Moggym Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Efter att ha läst lite så låter det inte som ett hårdvarufel som går att fixa med en reparation. Verkare snarare vara buggig mjukvara...

13. Linusen

Linusen Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Behåll lugnet Millwad, be att få tala med butikschefen.

14. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    När den varit inne på lagning den tredje gången och den börjar krångla igen - då ska enheten bytas ut.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

15. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Jag misstänker detsamma, har aldrig varit med om något liknande.

Finns många användare som upplever samma skit;
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1455339

http://forum.xda-developers.com/archive/index.php/t-1570717.html

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1569549

Jag vill inte bara gå dit och kräva utan att ha lagen på min sida men 3 visar verkligen noll goodwill, det är ju inte de som går back, det är Samsung. Men bara för att 3 är sådana rövhål så funderar jag nästan på att ta tillbaka luren för att sen lämna tillbaka den igen när den strular igen och häva mitt abonnemang. Jag är säker på att den kommer strula, Anovo vet inte ens vad det är de reparerar, de gör olika hela tiden..

Aldrig mer 3..

16. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Tack för ditt inlägg, är det ett påstående eller fakta? Om det är fakta, ge gärna källa för jag vill verkligen veta hur det hela ligger till.

17. Hellscreamer

Hellscreamer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är själv jävligt less på tre. Farsan tecknade ett mobilt bredband abonnemang som han på kundtjänst sa inte skulle ha någon begränsning varje månad dvs obegränsad internethastighet men det var såklart lögn alltihop. Javistt dom hade obegränsat förut men han på TRE när farsan tecknade abonnemanget sa att det fortfarande var obegränsat men sedan efter visade det sig att det var begränsat till ungefär 15gb per månad och vi som använder internet långt över 15gb så ringde vi TRE och då sa dom att det hade ändrats från obegränsat till begränsat innan vi tecknade abonnemanget.

Snälla teckna aldrig något abonnemang hos TRE, jag rekommenderar telenor mer.

18. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Källan är konsumentrådgivaren här i Uppsala, de på MediaMarkt har hävdat samma sak - men ville kolla upp om det verkligen stämde.

19. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vilket bredband gäller det? 3 har nämligen inget abonnemang som begränsas vid 15GB

20. Falcy

Falcy Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag förstår att du är upprörd. Men man måste förstå och inse att Samsung är en tillverkare av bl.a telefoner. 3 är en mobiloperatör.
    Fungerar inte telefonen, t.ex dålig mic, dålig högtalare eller dålig skärm är det Samsung man måste ge sig på. 3 är i det här fallet helt oskyldiga, enligt mig.

Om du hade pratat med 3 så hade de säkerligen varit såpass schysta att ge dig lite rabatt på ditt abbonemang, eftersom telefonen är obrukbar med det abbonemang du har valt. Även om de inte "måste" göra så, så tror jag att de hade gjort det om du påpekat det. 3 brukar vara schysta om något strular, även om det är telefoner som egentligen är utom deras kontroll eller ansvar.

En annan parameter är serviceverkstäderna som enligt mig är den största boven. Det fungerar väldigt dåligt. Man gör en bra felbeskrivning och får tillbaka en "uppdaterad lur" med precis samma fel. Serviceverkstäderna borde få en rejäl jävla känga i röven.

Det är bra att det finns konkurrens men bara för att man själv har haft problem en gång behöver man inte dissa hela företag. Jag har varit kund hos 3 i över 10 år och jag och många med mig skulle aldrig någonsin välja eller rekommendera Telenor t.ex.

Peace :) och lycka till Millwad.

Nagarebozhi och Hallqvist gillar detta.