Har 3 fortfarande missvisande täckning?

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av minutz3, 10 mar 2012.

1. minutz3

minutz3 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Frågan jag funderar över är helt enkelt om 3/Hi3G Sverige fortfarande visar att de har täckning där de inte har täckning?

För så borde ju fallet vara om de inte själva har satt upp egna 3G master i Norrland nu nyligen, utanför det samarbete man har med Telenor (för Telenor har bara GSM-täckning där Tre förut hade avtal med Telenor att köra genom deras GSM-nät). I alla fall så ser det ju ut som att täckningen är oförändrad om man kollar på 3:s täckningskarta:
    http://glu.tre.se/coverixwww/

http://www.mobil.se/nyheter/lockar-med-tackning-som-inte-finns-1.420829.html
    http://www.mobil.se/polopoly_fs/tre-karta-1.420832.html!/image/2452381740.jpg

PS. ämnet får gärna ändras till "Visar 3 fortfarande felaktigt täckning"

Last edited: 10 mar 2012
  2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det där var typ ett år sedan, nu stämmer 3s täckningskarta lika "bra" som andra operatörers. Den limegröna (den längst ner vid kryssrutorna) är deras nät i 900-bandet vilket är 3G upp till 16mbit/s (21mbit/s i teorin). Det används främst för att förbättra täckningen på långa avstånd samt för att förbättra inomhus täckningen.

Så, den är korrekt nu eftersom valet "endast röstsamtal" (motsvarande GSM) är borta. Nu använde 3 bara ett 3G-nät vilket gör att du kan surfa överallt i ganska bra fart!

3. minutz3

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Har bara svårt att se att så skulle vara fallet, i så fall måste ju Tre satt upp nya master längs E12:an. För mellan Tärnaby och Storuman t.ex. så hade man ju bara GSM-täckning förut. Telenor har ju ingen 3G-täckning där utan bara GSM, och Telenor kör ju på samma 3G-nät. Vet ju att räckvidden förbättras med 900Mhz-bandet, men i detta fall så skulle det ju enligt täckningskartan typ ha tredubblats? :ehm:

Ja, och en detalj till, enligt 3:s täckningskarta är ju det " upp till 10 Mbit/s, på många ställen upp till 16 Mbit/s" mellan Storuman och Tärnaby, men "bara" "upp till 3 Mbit/s, på många ställen upp till 6 Mbit/s" i Tärnaby och Storuman... Känns inte riktigt som att det går ihop.

4. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    3 har byggt ut längs E12 i norrland, och satt upp nya master i 900-bandet. Telenors kunder får ej ta del av när 3 bygger ut, som ända operatör i Sverige, i 900-bandet. Se dessa länkar angående deras utbyggnad som har med E12 att göra:
    - http://www.mynewsdesk.com/se/pressr...bilnaet-i-staeder-och-semesteromraaden-638820
    - http://www.mynewsdesk.com/se/pressr...oeping-karlskrona-ljusdal-och-lycksele-716700

På sidan av kartan kan du klicka ur vilka hastigheter som ska visas, välj att bara visa "3G röstsamtal och data upp till 10 Mbit/s, på många ställen upp till 16 Mbit/s", avmarkera alltså kryssrutorna bredvid "3G data upp till 3 Mbit/s, på många ställen upp till 6 Mbit/s" och "3G röstsamtal och data upp till 0.384 Mbit/s" för att se hur 3 byggt ut sitt nät i 900-bandet. Av någon anledning hamnar den täckningen under all annan :) Hoppas jag inte snurrade till det nu!

5. minutz3

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Ja, okej, förstod det som att 3 i princip bara hade uppgraderat sina tidigare master, men om de nu byggt nya så stämmer täckningen säkert.
    Dock verkar det lite konstigt då ju 3 och Telenor har gemensamt nätbolag för 3G i resten av landet förutom storstäderna (typ Stockholm) det var därför jag reagerade på detta. Kan de verkligen gör så att de bygger helt egna 3G-master utanför samarbetet med Telenor?
    Verkar bara lite konstigt tycker jag då Telenor bara har GSM-täckning större delen av E12:an.

Inte för att det drabbar mig personligen, men eftersom 3 inte har redovisat täckningen korrekt tidigare så verkar det ju inte alltför omöjligt att de fantiserar fram täckning igen... ;)

6. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Dom har byggt nytt "- Här följer en detaljerad beskrivning av de nya master som 3 tagit i bruk under de senaste veckorna." och lite längre ner står det " E12 väster om Lycksele" samt på den andra länken "Från och med idag, onsdag 25 maj har operatören 900-täckning i" och lite längre ner "...samt längs E12 i Norrland" De har alltså byggt nya master, eller använt befintliga och satt upp nya antenner som ger ny täckning. De antenner som används för 900-bandet och 2100-bandet är inte samma, utan de kräver egen utrustning.

Telenor och 3 har ett gemensamt nätbolag för 2100-bandet i Sverige förutom i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona - inte för 900-bandet. Så ja, 3 har själva budat och fått tilldelat frekvensutrymme i 900-bandet som de andra operatörerna behöver till sitt GSM-nät. Telenor bygger själva ut GSM i 900-bandet medans 3 själva bygger ut 3G i 900-bandet. Så hur konstigt det än låter, så har 3 faktiskt ett eget nät nu i flera delar av Sverige.

Jag förstår dig, men de kan inte gå ut med falsk info om utbyggnad ju - och ingen har klagat på att täckningen är missvisande på senaste tiden!

7. wMathy

wMathy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Varit 3kund sedan 2004, kan säga att nätet är mycket bättre nu än det varit tidigare. Har visserligen aldrig haft direkta problem med nätet hos 3, men man har nästan alltid täckning, i Värmlandsskogarna finns det t o m täckning.

8. minutz3

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Får tacka för infon cammen3!

Har varit kund sedan 2008 typ, men blir Telenor nu då Tre inte kunde erbjuda obegränsat eller en okej hastighetsbegränsning (min smärtgräns går väl vid 200kbits för att det ska fungera med webbradio typ)