Har animationerna blivit för långsamma efter android 5.0-7.0 ?

Discussion in 'Applikationer' started by Oceanic, Nov 18, 2016.

?

hur många av er upplever animationshastigheten för långsam i android 5,6,7 ?

1. Jag upplever animationerna för långsamma

1 vote(s)
    14,3%
  2. Jag upplever inte animationerna för långsamma

6 vote(s)
    85,7%
  1. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Om det är något som gör mig irriterad är det långsamma animationer.
    Jag tycker helt enkelt att animations hastigheten är på tok för långsam i android 6 som jag använder nu.
    Som tur är går det ändra hastigeten i dev options där 0.5x är ett måste.

Jag tycker animationer ska vara raka och snabba, jag gillar inte när hastigeten varierar tex att det sakar in eller börjar långsamt för att accelerera.

Jag vet att jag inte är ensam därför stället jag frågan hur många av er upplever animationshastigheten för långsam i android 5,6,7 ?

2. Sandstedt

Sandstedt Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Det här är jätteintressant för mig som designar UI animationer. Vad är det du inte gillar med easing (ex ett kort som saktar ner när den kommer in i skärmen, eller accelererar på vägen ut från skärmen)?

Förstår dock att hastigheten kan upplevas som seg.

Men du vill inte va utan animationer helt iaf?

3. Talvathir

Talvathir Professional Droid Medlem

Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Jag gick helt åt andra hållet, ställde upp hastigheten. Helt plötsligt har jag en iPhone - allt går lika sakta... vilket underligt nog lurar min hjärna att tro att telefonen är snabbare eftersom allt flyter på mer nu. Långsammare, men med ett jämnt flyt.

4. Oceanic

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag gillar verkligen animationerna men de ska inte sakta ner mitt work flow. Jag vill att mitt gränssnitt ska vara lika snabbt att hantera som att spela ett spel, jag anser mig själv bara väldigt snabb att växla mellan appar öppna mappar ja allting går snabbt för mig... Långsamma animationer är inte vackra de är frustrerande. Snabba aggressiva 60 fps animationer alldrig hackar är vad jag föredrar.
    Vilket verkligen de på min huawei mate i med 0.5x animations hastighet men det känns som Android standard animations hastigheten är för tröga människor som sitter och zippar på en café latte samtidig. Tack gode gud att det går att ändra hastigheten, men detta är inte något som ska vara gömt i någon gömd meny borde vara lättare att ändra.

En mobil utan animationer skulle vara enormt tråkigt , men de ska vara snabba och laggfria då mår man bra. Det ska kännas som man flyger fram hela tiden i gränssnittet och det är exakt vad jag gör med min Mate 8.

5. Oceanic

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    I många telefoner används långsama animationer för att maskera dålig prestanda eller dåligt optimerad mjukvara.

Vad har du för mobil?

6. Talvathir

Talvathir Professional Droid Medlem

Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Nexus 6 med stock Nougat.

7. sunemangs

sunemangs Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Har alltid tyckt att animationerna är för långsamma. Även på gamla dumbphones tyckte jag detta.
    Ställer alltid in de 3 alternativen på 0.0x samt kör nova launcher och ställt in scroll och animering på det snabbaste där.
    Förut var det ju så att då man öppnade en app så hände ingenting, ungefär som då man öppnar tex en browser på en dator utan ssd. Efter en kort stund så öppnades appen. Detta gjordes om för ett tag sedan och nu då man öppnar en app så kommer en bild upp på direkten. Tex om du öppnar twitter så kommer det en bild på twitter efter 0.0001 sek. Sen står den där medans appen laddar.
    Detta är bra mycket bättre än att ingenting händer som det gjorde förut. Även fast det tar lika lång tid så luras man på ett positivt sätt.
    Förut: Öppnar tex twitter, händer ingenting, 2 sek senare så är man i appen och den är färdigladdad.
    Nu: Öppnar twitter, twitterbild syns direkt, 2 sek senare är man i appen och den är färdigladdad.

8. bvb

bvb Solbränd Android Hedersmedlem

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Animationer är ju en del av Googles designspråk och idag en viktig del av Material Design som intoducerades i och med Android 5.0. Kollar man in riktlinjerna så står det följande:
    Skillnaden mot tidigare versioner är att man har lagt ner mycket tid och omsorg på animationer för att göra dessa till en viktig del av användarens upplevelse.

När det kommer till hastigheten på animationerna så säger samma riktlinjer följande:
    Detta är som sagt bara rekommendationer från Google på hur man bör agera för att följa Googles Desigspråk. Detta förhindrar tyvärr inte apputvecklare att implementera horribla animationer som gör att man vill slita av sig ansiktet när man väntar på att något ska slutföras. I grund och botten är allt detta väldigt positivt eftersom Android är öppet och anpassningsbart, så vi i slutändan själva kan välja ifall vi vill ha animationer samt anpassa hastigheten på dem.

Rekommenderar läsningen om Material Motion ifall man vill veta mer: https://material.google.com/motion/material-motion.html

9. Terrawatt

Terrawatt Senior Droid Medlem

Telefon:
    OP8T

MINA ENHETER

Telefon:
    OP8T
    Har inte läst tråden supernoga men varför inte bara skala animeringarna ?
    [​IMG][​IMG]