iPhone 16 och iOS 18 är Apples genom tiderna mest värdelösa release.
Missförstå mig rätt - jag gillar fortfarande min 16 Pro. Jag tycker att Apples ekosystem med datorer, klocka, telefoner och iPads är det mest polerade och ger den bästa totala användarupplevelsen av alla alternativ jag testat. Jag uppskattar Apples syn på design och användarvänlighet. Jag känner mig tryggast med Apple beträffande integritet och säkerhet. Jag önskar
inte att Apple skulle bli mer som Google och släppa nya grejer hela tiden som läggs ner några år senare (det är inte meningsfull innovation enligt mig). Och så vidare.
Men det ursäktar inte:
- iOS 18 var från start en mycket buggig release som orsakade en hel del frustration och problem för användare
- iPhone 16 Pro Max med de nya tunna ramarna runt skärmen har problem med input lag och dålig touch sensitivity, så illa att jag var tvungen att nedgradera från Max-modellen till den lilla Pro som inte är drabbad
- "Kameraknappen" är ett meningslöst tillägg som fungerar mycket dåligt för allt annat än att vara en snabbknapp för kameran
- Kameran är visserligen bra men i princip identisk med 15 Pro Max - nya 48MP ultrawide är en stor besvikelse och det märks absolut ingen meningsfull skillnad mot den gamla sensorn
Jag tror att Apple lagt för mycket av sin RnD på AI de senaste åren och tappat farten rejält på alla andra plan. Det blir ju extra pinsamt när de inte ens lyckats släppa något meningsfullt på AI-fronten. Jag personligen ogillar utvecklingen mot mer AI och använder nästan aldrig röstassistenter oavsett hur bra de är. Jag saknar absolut inte dessa funktioner och kommer inte använda dem i nån större utsträckning när de väl kommer. Men det är otroligt tråkigt att det orsakat sämre kvalitetskontroll på övrig mjukvara och i princip ingen förbättring på meningsfulla saker som kameran eller släpp av nya produkter.
Jag kör just nu en Xiaomi 15 Ultra som sidekick. I flera år har jag klarat mig ganska bra på iPhone solo men hela trasslet med releasen av iPhone 16 och frånvaron av roliga förbättringar på kamerafronten har väckt mitt Android-intresse igen. Jag ogillar fortfarande mjukvaran på Xiaomi och den totala användarupplevelsen är långt från Apple. Men jag kan inte låta bli att tänka på hur det skulle vara att ha en iPhone med samma nivå på kamerahårdvaran som Xiaomi 15 Ultra. Egentligen är det väl det minsta man kan förvänta sig av en av världens största företag - att inte slå sig till ro utan ligga i framkant vad det gäller såväl mjuk- som hårdvara. Helt klart en besvikelse.
Den största wow-upplevelsen från Apple de senaste åren är ett inköp som jag gjorde för några veckor sedan - en Mac Studio M4 Max. Det är nog den Apple-produkt jag gillar mest just nu. Perfekt kombination av hård- och mjukvara.
iPhone gör sitt jobb men jag har nog aldrig varit mindre taggad på nästa iPhone-event än jag är just nu. Det blir väl i bästa fall en något mindre "dynamic island", lite förändrad design på baksidan/kameraön och samma usla 48MP-sensor som sitter i 0.6x även på tele så de kan skryta om "tre 48MP-kameror" utan någon större skillnad i bildkvalitet i praktiken. Det är vad jag förväntar mig, dvs nästan ingenting längre. Blir det så kommer jag
garanterat inte skaffa en 17 i år.
Click to expand...