Diskussion: Har Apple stagnerat och har det blivit dags att byta ut Tim Cook?

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av bernard, 30 mar 2025.

1. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Är jag ensam om att anse att Apple stagnerat? Behövs en ny VD, eller vad kan göras för att få bolaget att utforska nya produktkategorier och ta risker igen?
    • Ingen 'next big thing' under Tim Cook / Ej lyckats etablera sig inom nya produktkategorier, tex finns enbart en produkt inom 'smarta hem' i form av Homepods.
    • AI har fallit platt och Siri kommer uppdateras först 2026: https://www.reuters.com/technology/apple-says-some-ai-improvements-siri-delayed-2026-2025-03-07/
    • Ytterst restriktiva uppgraderingar för iPad-serien (se tex iPad Mini, Ipad Air etc). Att i princip enbart uppgradera SoC är inte bra nog. iPad mini/Ipad Air borde bägge fått OLED för länge sedan, och 90Hz+. Det går att säga samma sak för iPhone 16/16Plus/16e vad gäller 90Hz+.
    • MikroLED-satsningen för Apple Watch verkar ha runnit ut i sanden
    • Apple Vision Pro ser också ut att ha runnit ut i sanden

Det är mycket som överlag går väldigt långsamt för Apple och den stora majoriteten av pengarna kommer från iPhone medan Mac, Ipad och Wearables utgör tillsammans knappt 15%.

upload_2025-3-30_14-22-37.png

Last edited: 30 mar 2025
    RuffyMan, Kristy, NiklasO och 4 andra gillar detta.
  2. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 467
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Nu har jag inte full koll.....men är inte apple ett av världens rikaste företag? Typ topp fem iaf.

3. bernard

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jo, men det kan förändras fort. Nokia var också en gång i tiden ett av världens rikaste och högst värderade företag, och kvalade i alla fall in på topp tio globalt.

Precis som tabellen ovan visar har inte Apple riktigt lyckats så bra med att diversifiera. Hela bolaget vilar i princip på att vi fortsätter köpa nya iPhones i den takt vi hittills gjort.

Med 'stagnering' menar jag inte ekonomiskt, utan att själva produktportföljen stagnerat. De satsningar som görs, tex Vision Pro, har inte slagit väl ut, och där de borde satsat, tex på Siri, släpar de nu efter alla andra aktörer.

Har Apple introducerat någon ny enskild produkt/kategori under Tim Cook som blivit en nämnvärd succé? Jag är särskilt förvånad över att Apple i princip ignorerat det smarta hemmet så här långt, med undantag för Homepods då.

RuffyMan, Lias08, Kristy och 4 andra gillar detta.
  4. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 467
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Ja att de inte lyckats med AI är en flopp, de gjorde väldigt stort väsen om det och att man blev ”tvungen” att köpa iPhone 16 för att det skulle fungera.

Siri är ju rätt kass faktisk, använder knappt den funktionen ens.

Den största risken de tar är nog deras prissättning på framförallt Mac. Jösses vad de kostar om man önskar mer ssd, ram etc.

Apple lär väl heller inte gynnas av en president som gör sig osams med stora delar av världen. Många som sannolikt försöker köpa annat än amerikanskt, hur lätt det nu är.

5. bernard

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, jag använder inte heller Siri annat än i nödfall/om jag bara har klockan på mig. Jag kör Google för mitt smarta hem med Nest Hub, Pixel Tablet, Nest Cam lite här och var. Att försöka styra allt med Siri vore väldigt osmidigt jämfört med Gemini, och Apple har ju med undantag för homepod ingenting att erbjuda vad gäller fysiska produkter.

Apple borde kanske bara köpa Ubiquiti för att komma ikapp, deras produkter ser nästan ut som om de vore designade av Apple: UniFi Camera Security - Ubiquiti

6. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 467
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Nej blanda inte in ubiquiti, är tokfast i deras värld :) Tror att den som grundade ubiquiti jobbade på Apple back in the days.

Kristy, bertone_x19 och bernard gillar detta.
  7. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 475

MINA ENHETER

Ett gäng stora youtube-profiler som lyft detta nu på kort tid.

8. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 876
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Vad gör konkurrenterna för innovativt som marknaden suktar efter? AI är det flera som stoltserar med, så det är väl en punkt.

Men annars ?
    Är det inte annars så att alla har svårt att hitta nya marknader och nya produkter ?

htiawe gillar detta.
  9. bernard

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De andra tillverkarna har introducerat 90Hz+ för länge sedan, både i plattor (där även midrange har OLED numera) och bland telefoner. Apple står och stampar med SoC refresh, inte för att deras SoC inte är imponerande, men det krävs något mer.

Ser man till Xiaomi i jämförelse så har de en bred produktportfölj jämfört med Apple, och försöker mer bli som Samsung, där de gått vidare från främst telefoner till smarta hemmet och nu senast vitvaror. I motsats till Apple lyckades Xiaomi också presentera en elbil.

Xiaomi experimenterar lite mer också, tex har vi ju entumssensorn i Ultra-serien. Varken Samsung, Sony eller Apple verkar egentligen särskilt intresserade av att utöka sensorns storlek, vilket är tråkigt eftersom vi nått en punkt där det är knepigt att kräma ur så mycket mer annat än för video med rådande sensorstorlek.

Xiaomi m.fl. har ju också fått ut nya kisel-kol-batterier med högre energidensitet, om än främst i Kina den här generationen.

Vi har förstås även hela foldable-segmentet som Apple så här långt valt att ignorera. Galaxy Fold introducerades 2019, så det har gått sex år nu.

RuffyMan, Kristy och wmb gillar detta.
  10. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 455
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Edge 50 Neo
    Platta:
    iPad
    Ryktades om att Apple satte stora resurser för att göra en elbil av något slag, så måhända att annat nedpriorioriterades.
    Det här med Apple Intelligence kändes panikartat. Kanske de ville visa upp för styrelsen och aktieägarna att de inte var efter?
    Nu tror jag inte att de går samma väg som Nokia i och med sin stora kassakista.
    Men de hade nog kunnat göra på ett annat sätt:

View: https://www.youtube.com/watch?v=w3dVNS5VdcA

11. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 455
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Edge 50 Neo
    Platta:
    iPad
    Jag kan tillägga att det är inte bara hårdvara numera för Apple. Tjänster som Apple TV Plus har tillkommit. Går väl med förlust och har en begränsad katalog. Men på några år kan det ha ändrats.
    Apple har en lång uthållighet. De släpper inte nåt som Google Stadia och sen bara lägger ned.

Men med det sagt kanske det är dags för Tim Cook att lämna över. Han har varit VD länge och ett VD byte skulle möjligen bli en boost.

Kristy gillar detta.
  12. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 876
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Jag menade aldrig att inte hålla med dig, hade bara för dålig fantasi för att förstå vad Apple saknar i sin portfölj

refresh rates och skärmar, generellt, är störigt!
    Fold tror jag seriöst kommer självdö och misstänker att Apple känner detsamma, oavsett om dom släpper en för att testa marknaden.
    Personligen känner jag ingen som äger en fold/flip

Kanske skulle jag snarare kunna se att Apple släpper en iPad som fold för att motivera företag att använda istället för laptops

Du har nog rätt, kanske är det dags för Tim att lämna vidare

13. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 455
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Edge 50 Neo
    Platta:
    iPad
    Är också svårt att jämföra Apple rakt av med exempelvis Samsung, de gör mobiler, TV apparater, mikrovågsugnar, kylskåp och tvättmaskiner.

Har svårt att se att Apple gör något sådant.

På android sidan är kanske Sony närmast de har ett begränsat sortiment av hårdvara. Sony investerade mycket, köpte upp filmstudios och spred riskerna på det sättet.

Jag tycker också att Apple är starka på företagen. På vårat jobb är iPhone enda alternativet om man behöver en tjänstemobil.

Men företag går upp och ned och har sina dippar. Men på lång sikt tror jag det går bra för Apple ändå. Ser inget nytt Huawei som utmanar på allvar.

Tror ett nytt område kan vara routrar. Med Wifi 7 skulle det kanske vara läge för Apple att göra sådana igen.

14. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 029
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    C O U R A G E

Men Apple har förlorat rätt mycket tackvare DMA och fight to repair. Vill dom vara annorlunda, gör det omvänt och bli den mest pro-consumer bolaget som finns.

15. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 455
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Edge 50 Neo
    Platta:
    iPad
    Med reparationer så sägs iPhone 16e vara ett skifte i det avseendet:
    The iPhone 16e Confirms Apple’s Stunning Turnaround

16. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 799
    Telefon:
    iPhone 17 Pro Max | Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 17 Pro Max | Pixel 10 Pro
    Instämmer i det mesta. De ligger långt efter på många sätt.
    Att försena funktioner har jag full förståelse för men det skaver att de fortsatt marknadsföra Apple Intelligence fram tills alldeles nyligen.

Kan inte heller påstå att iPhone 16/iOS18 erbjudit en särskilt bra upplevelse. Har råkat ut för en mängd buggar och problem.

Om Google eller Samsung kunde lanserade en klocka i klass med Apple Watch och få ordning på de försenade notiserna hade jag troligen helt och hållet gått över till Android.

17. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4 348
    Telefon:
    iPhone Air/Oppo Find X8 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16 och iOS 18 är Apples genom tiderna mest värdelösa release.

Missförstå mig rätt - jag gillar fortfarande min 16 Pro. Jag tycker att Apples ekosystem med datorer, klocka, telefoner och iPads är det mest polerade och ger den bästa totala användarupplevelsen av alla alternativ jag testat. Jag uppskattar Apples syn på design och användarvänlighet. Jag känner mig tryggast med Apple beträffande integritet och säkerhet. Jag önskar inte att Apple skulle bli mer som Google och släppa nya grejer hela tiden som läggs ner några år senare (det är inte meningsfull innovation enligt mig). Och så vidare.

Men det ursäktar inte:
    • iOS 18 var från start en mycket buggig release som orsakade en hel del frustration och problem för användare
    • iPhone 16 Pro Max med de nya tunna ramarna runt skärmen har problem med input lag och dålig touch sensitivity, så illa att jag var tvungen att nedgradera från Max-modellen till den lilla Pro som inte är drabbad
    • "Kameraknappen" är ett meningslöst tillägg som fungerar mycket dåligt för allt annat än att vara en snabbknapp för kameran
    • Kameran är visserligen bra men i princip identisk med 15 Pro Max - nya 48MP ultrawide är en stor besvikelse och det märks absolut ingen meningsfull skillnad mot den gamla sensorn
    Jag tror att Apple lagt för mycket av sin RnD på AI de senaste åren och tappat farten rejält på alla andra plan. Det blir ju extra pinsamt när de inte ens lyckats släppa något meningsfullt på AI-fronten. Jag personligen ogillar utvecklingen mot mer AI och använder nästan aldrig röstassistenter oavsett hur bra de är. Jag saknar absolut inte dessa funktioner och kommer inte använda dem i nån större utsträckning när de väl kommer. Men det är otroligt tråkigt att det orsakat sämre kvalitetskontroll på övrig mjukvara och i princip ingen förbättring på meningsfulla saker som kameran eller släpp av nya produkter.

Jag kör just nu en Xiaomi 15 Ultra som sidekick. I flera år har jag klarat mig ganska bra på iPhone solo men hela trasslet med releasen av iPhone 16 och frånvaron av roliga förbättringar på kamerafronten har väckt mitt Android-intresse igen. Jag ogillar fortfarande mjukvaran på Xiaomi och den totala användarupplevelsen är långt från Apple. Men jag kan inte låta bli att tänka på hur det skulle vara att ha en iPhone med samma nivå på kamerahårdvaran som Xiaomi 15 Ultra. Egentligen är det väl det minsta man kan förvänta sig av en av världens största företag - att inte slå sig till ro utan ligga i framkant vad det gäller såväl mjuk- som hårdvara. Helt klart en besvikelse.

Den största wow-upplevelsen från Apple de senaste åren är ett inköp som jag gjorde för några veckor sedan - en Mac Studio M4 Max. Det är nog den Apple-produkt jag gillar mest just nu. Perfekt kombination av hård- och mjukvara.

iPhone gör sitt jobb men jag har nog aldrig varit mindre taggad på nästa iPhone-event än jag är just nu. Det blir väl i bästa fall en något mindre "dynamic island", lite förändrad design på baksidan/kameraön och samma usla 48MP-sensor som sitter i 0.6x även på tele så de kan skryta om "tre 48MP-kameror" utan någon större skillnad i bildkvalitet i praktiken. Det är vad jag förväntar mig, dvs nästan ingenting längre. Blir det så kommer jag garanterat inte skaffa en 17 i år.

Kristy, bernard, galaxy81 och 1 annan gillar detta.
  18. bernard

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, Apples SoCs är väldigt vassa, särskilt sett till prestanda/watt i kombination med att de kan optimera OS:et för väldigt specifik hårdvara.

Glömde att nämna kameraknappen. Den känns också som ett symtom på samma problem, att man försöker hitta något nytt som kostar så lite som möjligt och som innebär så liten risk som bara möjligt.

Jag tror inte heller iPhone 17 kommer bli särskilt spännande, utan det blir främst en SoC refresh med minimala/om några kameraförändringar, och nyheterna kommer förmodligen kretsa mer kring video än stillbild. Det mest spännande blir väl att iPhone 17/17 Plus slutligen får 90Hz+.

Kanske blir det lite mer intressant om ryktena om en iPhone 17 Pro Max "Slim" eller "Air" stämmer, men den lär ju knappast erbjuda något nytt på kamerafronten.

Vi har WWDC snart, så kanske kan man få en fingervisning kring vad som väntar baserat på vad de inför för förändringar där.

19. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    21 014
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Gällande kameraknapp, så är det en trevlig funktion, däremot sitter knappen för långt "in" på iPhone jämfört med t.ex. Sony och andra tillverkares kameraknapp tycker jag.

20. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4 348
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Håller helt med om att Sony har placerat den mycket bättre än Apple men det tar tyvärr inte bort problemet med instabilitet. Det går liksom inte att hålla en mobiltelefon på ett ergonomiskt sätt som gör att den inte rör sig när man trycker på knappen. Det gör att bilder i svagt ljus eller vid kraftig zoom riskerar att bli oskarpa. Dessutom ökar det risken att man tappar telefonen.

Bästa implementationen är ändå Xiaomi med Photography kit. I och med att det är ett helt kameragrepp och inte bara en knapp så är det enklare att få stabilitet. Men externa tillbehör som man måste komma ihåg att ha med sig och montera innan användande är ett stort minus. Det blir en gimmick i praktiken.

Den innovation som jag tror att alla fotonördar går och längtar efter är variabel optisk zoom. Sony har ju redan gjort med det, tyvärr är den faktiska bildkvaliteten inte alls tillfredställande och konstruktionen är ganska bräcklig (många moduler som gått sönder efter några månader).

Drömmen vore en större sensor (typ HP9 som sitter i Xiaomi 15 Ultra på 4.3x) och en brännvidd hela vägen från ~23mm till 300mm. I en kamera. Gärna med en närgräns på max 20 cm. Det vore en revolution för mobilfotografer och en absolut showstopper.

Apples val av brännvidder är absolut inte flexibla. Hoppet mellan 1x och 5x begränsar mycket. Jag fotograferade en konsert för några dagar sedan och hade mycket stor nytta av mellansteget på 3x i 15U. En variabel optisk zoom skulle lösa det problemet.

Kom igen Apple!

Kristy och bernard gillar detta.