Problem: Har återställt min lur under hela natten, fortfarande inte klar ännu

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av rafflan, 17 jul 2013.

1. rafflan

rafflan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hej,

Jag började återställa min telefon klockan 22 igår via inställnigen "Fabrikåterställ". Den var rootad innan jag började så vill återställa och ta bort allt skräp för den har blivit långsam. Tog ut sdkortet innan och valde också "Formatera USB-lagring". Nu under hela natten så ser jag bara en Samsung logga som blinkar då och då. Något är ju fel med tanke på att det inte ska ta 11 timmar att återställa den.

Vad ska jag göra?

Tacksam för all hjälp!

Last edited: 17 jul 2013
  2. efex

efex Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

En återställning ska inte ta många minuter, så något har helt klart gått fel. Jag hade nog använt Odin och flashat en ny ROM i ditt läge (enklaste sättet).

rafflan gillar detta.
  3. rafflan

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Vågar jag göra det och avbryta återställningen nu? Isåfall så laddar jag ner Odin till min dato -> stänger av mobilen -> kopplar in den till datorn -> flasha in stock ROM

Vart kan jag ladda ner stock rom?

4. efex

efex Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Återställningen är redan körd, som sagt, det ska inte ta så lång tid :-)
    Stock rom bör du hitta någonstans på XDA-Developers i s2-delen av forumet. Se bara till att ta en XX-version om du även flashar modem (mycket troligt att det ingår i rom-filen), så att du får den europeiska versionen.

EDIT: Här har du en Stock ROM: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1544487

rafflan gillar detta.
  5. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

var den rootad innan och du kört format så kan du ha klantat dig med att formattera /system då får du samma förfarande...flasha in en ny stockrom bara så är det på banan ;)=

6. rafflan

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Okej tack så mycket. Har du någon snabb liten guide hur man lägger in stock rom i Odin och flashar? Så att jag inte gör fel bara :)

7. efex

efex Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Tyckte redan det stog ganska tydligt på xda ;-)

Instructions For Flashing Firmware:
    Extract the firmware
    Open the included Odin
    Turn off your device
    Put your device into Download MODE (Home + Volume Down + Power)
    Click PDA and select *.tar.md5
    Then finally click START!

rafflan gillar detta.
  8. efex

efex Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Just ja, missade att skriva att om jag varit du så hade jag tagit firmware I9100XWLSS - det är den officiella för oss skandinavier! :)

rafflan gillar detta.
  9. rafflan

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Okej då kör jag på den istället. Tack så mycket för hjälpen. Återkommer om jag får problem.

10. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Ladda ner:
    http://www.hotfile.com/dl/213346041/e6e4f7c/I9100XWLSS_I9100OXXLS9_NEE.zip.html (ROM:en (Klicka regular download)).
    http://www.mediafire.com/?7v7zor9d379emeg (Odin 3.07 (Tryck "Download")).

Innan du börjar så se till så att du har KIES installerat OCH att du har startat programmet en gång (för att USB-drivrutinerna skall finnas) MEN att Kies är HELT avstängt när du väl ska flasha via Odin 3.07. Gå in under Aktivitetshanteraren > Processer och kolla efter något med "Kies" i och välj att avsluta den isåfall!
    FÖR ATT INSTALLERA SAMSUNG STOCK-ROM

1. OBS! Firmwaren (ROMen) du laddar ner kommer komprimerad i zip. Filen du flashar ska ha filändelsen .tar eller .tar.md5. (Du måste unzippa den med t.ex. WinRar/WinZip t.ex. http://www.filehippo.com/download_winrar_32/).

2. Starta Odin 3.07 (.exe, efter att ha extraherat ZIP-filen) med Administratörsrättigheter (Högerklicka > Kör som administratör) och klicka på "PDA". Välj ROM-filen (.tar eller .tar.md5)

3. Starta telefonen i download mode (Volym ner - Hemknappen - Powerknapp) och koppla in den till datorn. När ID:COM-rutan lyser är du redo att köra! Se till så att Re-partition INTE är förbockad - endast "Auto Reboot" och "F. Reset Time" & PDA skall vara förbockade!

4. Klicka nu på "Start" och vänta tills det står "PASS!" i den gröna rutan uppe till vänster.

5. Telefonen kommer att starta om sig själv. Du kan nu ta bort USB-kabeln om du vill.

6. Om telefonen inte bootar upp (kan ta ett tag) så gå in till recoveryn (Håll in Volym Upp + Hemknappen + Powerknappen tills du kommer in till en meny). Välj "Factory Reset" med volymknapparna och klicka OK med Powerknappen. OBS. Detta fabriksåterställer din mobil. Alla appar etc. försvinner, dock SKA (i normalfall) alla bilder finnas kvar på mobilen).

7. Starta Kies och koppla in telefonen till datorn. Uppdatera firmwaren om det behövs!

Klart!

Felsökning om Odin inte vill flasha filen eller om någonting annat går fel:

a) Du kan sakna drivrutiner. Ladda ner Samsung Kies, installera den, kör den, avsluta Kies och sedan går du till aktivitetshanteraren (Ctrl-Alt-Del -> Starta aktivitetshanteraren). Under "Processer" i fliken där uppe väljer du att avsluta processerna "KiesTrayAgent.exe" och "KiesPDLR.exe" (om dessa finns). Man måste alltid ha Kies avslutat när man flashar. Försök nu igen!

FÖR ATT ROOTA:
    http://www.ibtimes.co.uk/articles/4...-root-official-android412-xwlss-jellybean.htm

Skriven av: Arbu11

11. rafflan

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Det stod "Pass" och "Done" i Odin för en timme sen. Då tog jag ur kabeln mellan luren och datorn. Nu står det bara "Samsung Galaxy S22" och växlas med svart skärm samt en bild på Samsungs logga. Så har det gjort om och om igen i en timme.

Ska jag följa din guide direkt nu Arbu11?

12. efex

efex Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

En klassisk boot loop...
    Testa factory reset (punkt 6 i Arbu11's punktlista). Har du tur kanske det funkar..

13. rafflan

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Valde på wipe data/factory reset så den wipade datan och tog bort allt. Nu är jag fortfarande inne i recovery mode. Vad ska jag göra nu?

Sorry för att jag frågar så mycket men är inte erfaren och vill inte göra fel nu när jag redan har massa problem känns det som.

14. efex

efex Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Prova starta den igen, se om den fortfarande loopar. Om den gör det så känns det som att den inte riktigt velat flasha systemfilerna. eftersom du redan försökt med Odin så hade jag nog isåfall bootat upp den i en custom recovery via adb och sen flashat in en rom manuellt.. Men det kräver lite mer pill :-)

Edit: Det är S2 du har, och inte S2 LTE, Plus eller någon annan variant?

15. rafflan

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag valde reboot system now från recovery menyn och nu kom jag in i telefonen.

Tack så mycket för all hjälp grabbar!