Har du försäkring på din mobil?

Diskussion i 'Allmänt' startad av coredev, 11 apr 2010.

?

Har du försäkrat din mobil?

1. Nej!

46 röst(er)
    55,4%
  2. Ja, vanlig hemförsäkring + allrisk

35 röst(er)
    42,2%
  3. Ja, butikens allriskförsäkring

3 röst(er)
    3,6%
  4. Ja, annan försäkring (skriv vilken)

0 röst(er)
    0,0%
Fler än ett alternativ får anges vid röstning.
  1. coredev

coredev Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har du försäkring? Är det vettigt med försäkring? Har du kunnat nyttjat försäkringen vid stöld / olycka?

2. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

nej jag har inte försäkring men när jag la min mobil på spisplattan och råkade sätta på den så mobilen smälte så utnyttjade jag kompisens försäkring.
    så ja jag har utnyttjat EN försäkring vid olycka dock inte min.

Huruvida det är vettigt beror nog på dig själv och hur "klantig" du är faktiskt.

3. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Har endast "drullen" på villaförsäkringen.

4. Hojte

Hojte Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

+1.

5. lidlcompany

lidlcompany Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Måste slänga in min fråga här.

Kommer köpa en Desire när den släpps och det blir min första smartlur. Jag är rädd om mina saker och tänkte kolla här om det är nödvändigt att köpa till någon försäkring vid eventuell olycka?

6. coredev

coredev Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har ju två rätt nyfikna barn, så risken att det händer något känns ganska hög. Samtidigt som man alltid kan råka tappa telefonen i asfalten.

Men samtidigt vill man ju inte gärna skaffa en försäkring som man inte kan utnyttja om det händer något, vissa försäkringar är ju helt värdelösa om det händer något...

Var det en allriskförsäkring du utnyttjade?

Om jag köper telefonen på firman, tror ni försäkringsbolaget bryr sig något om det om jag tar försäkringen privat?

7. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Säkerligen finns det de som tycker att min syn på försäkringar är lite kontroversiell. Ta gärna det som jag skriver med en nypa salt, men detta är ändå min syn på det hela:

Som jag ser det skall man inte förväxla försäkringsbolag med jultomten, de är snarare lämpligare att jämföra med lotterier där den med mest otur blir "vinnare". De som säljer försäkringar är företag som strävar efter att gå med vinst och som skall kunna betala ut lön till sina anställda. I bästa bookmaker-anda räknar de på oddsen att just din pryl skall drabbas av en olycka. Risken för att en olycka skall ske multipliceras med värdet på produkten, sedan lägger man på ett påslag för att täcka bolagets omkostnader, detta blir i princip den premie som du skall betala.

Jag spelar inte på lotteri, jag vet att jag har oddsen emot mig och ser lotterier som en dum-skatt. De stackare som inte begriper sig på det där med odds skattas på pengar då de deltar i lotterier. På samma vis undviker jag också försäkringar.

Det finns dock två undantag då jag ändå väljer att teckna försäkring:

1) Om någon lag kräver att jag måste ha försäkring, t ex trafikförsäkring

2) Om det försäkrade objektet har ett så högt värde att jag inte skulle ha råd att själv ersätta objektet.

Android-telefoner är visserligen ganska dyra, men de är ändå inte dyrare än att jag skulle kunna ta ut pengar på banken i morgon för att köpa mig en ny telefon om olyckan skulle vara framme. När det gäller mobiltelefoner ser jag det mest som lyxkonsumtion. Om jag inte skulle ha råd att hosta upp pengar för en ny telefon skulle jag se det som ett tecken på att jag köpt mig själv en för dyr telefon.

m v h Henrik

8. coopdeo

coopdeo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Självrisken på hemförsäkringen är oftast lägre än vad försäkringskostnaden är i butiken.

9. SlickNick

SlickNick Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det där är typ exakt min syn på det hela också!
    Jag har icke någon "drulle"försäkring och har inte heller behövt utnyttja en.

10. DramaticBaby

DramaticBaby Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

+1

Tycker oftast det känns som att man kastar pengarna i sjön att betala premien när det bara handlar om en mobiltelefon. Spara premiepengarna och lägg de på en ny mobil om olyckan är framme!

11. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Kan bara hålla med. Är man inte otursdrabbad eller klantig så lär det aldrig löna sig med en försäkring för telefonen. Det är som du säger bättre att spara pengarna och lägga dom på nästa telefon. Det kommer löna sig i längden.

Jag har redan hemförsäkring med allrisk och det får räcka. Som coopdeo påpekar så är självrisken på hemförsäkringen oftast lägre än vad extraförsäkringen kostar så jag kan inte se någon anledning till att köpa ännu en försäkring.

12. Mist

Mist Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+
    ROM:
    Noble Rom 3.6
    Info:
    Android 13
    Nej jag har ingen, det är ingen ide, företagen slingrar sig bara.

Hem-drulle är väl bra, men det kostar.

13. Mr_Miyagi

Mr_Miyagi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Men en hemförsäkring bör man ju ha i vilket fall, inte så man har råd att ersätta allt om det börjar brinna eller så. Sen att som tillägg ha en drulle på det är ju inte jättedyrt och täcker in det mesta (förutom jättedyra saker). Brukar ofta täcka upp hela familjen dessutom om man har en sån plus att det brukar täcka in saker man lånar från andra. Ok att det kan vara lite onödigt att bara försäkra mobiltelefonen men just en drulle via hemförsäkringen tycker jag är rätt bra. Den täcker ju in t.ex. kameror och så när man är på resa och annat. Att ha en drulle gör också att man vågar använda sina grejer lite mer, typ systemkameror när man är ute och fjällvandrar etc. Då får man visserligen betala självrisk men 800:- för en ny mobil är bättre än 4000:-

14. Leerok

Leerok Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tar alltid försäkring på mina produkter jag inhandlar. (Bärbara produkter och dyrare produkter ex mobil, tv, dator, gps etc) Jag skall förklara varför.

Nu när jag kommer prata om försäkring tänker vill jag påpeka att det är Elgiganten försäkring vi pratar om. Jag har jobbat många år inom Elgiganten dock inte längre.

Först och främst får vi INTE förväxla garanti med försäkring! Det är stor skillnad mellan garanti, reklamationsrätt och försäkring. (men det är en helt annan topic)

Elgiganten försäkring täcker allt som innefattar en olycka t ex vattenskada, tappskada, klämskada osv osv.
    Försäkringen täcker även i vissa fall även inbrott i låsta utrymmen så som bil, hem. (står mer exakt men har aldrig utnyttjat den)

Försäkringen har låg självrisk (vid utbyte 299:-)
    Försäkringen har ingen värdeminskning
    Alltid minst samma vara eller liknande produkt av samma märke (har man rätt att kräva)

Så länge det är en "olycka" får man alltid ut en ny produkt när den inte kan lagas...

Jag har utnyttjat och nyttjat mina försäkringar genom åren.

Många gånger har det varit skönt att få nästa modell av en mobil bara för att man råkade få kondens i mobilen under vintertiden, eller ramlade i vattnet när man fiskade på sommaren.

Många glömmer av att det är hög självrisk på hemförsäkring, att det är värdeminskning
    Har man otur så får man följande problem:
    produktenkostar 5000:- och är 1 år gammal.
    Produkten är vattenskadad och måste bytas ut.
    1500:- i självrisk, 1 år gammal = värdeminsking på ca 50 procent (om jag inte minns fel är det 50% som standard)

5000-2500-1500=1000:- att köpa ny mobil för...

hade man tecknat en försäkring hade man fått ut samma modell eller snäppet nyare för en självrisk på 300:-

Tillägg: Att inte förglömma så täcker inte hemförsäkringar reparationer av produkter.

Så slutsatsen är att jag tar ALLTID försäkring på mina mobiler....sen konstig nog händer ofta olyckor mig

Last edited: 12 apr 2010
  15. Steeler

Steeler Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Har bara hemförsäkringen men har inte behövt använda den. Min sambos telefon blev däremot stulen och fick en ny på försäkringen, efter att ha betalat självrisken förstås.

16. leetsweden

leetsweden Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag köper inte försäkring till mobilen om såvida inte det är en bra försäkring..

Funderade på försäkringen Tre hade när jag beställde min HTC Desire vilket verkade som en bra försäkring men jag tycker inte det var värt 89kr/mån när jag redan betalar 499:-/mån hos dom. Men jag har aldrig behövt lämna in någon mobil på repration för vattenskada eller så när jag haft försäkring för om saker har hänt så har det alltid hänt efter jag har funderat på en ny så det har inte vart några problem för mig att hålla den från att skadas under användningstiden.

Jag avråder er att köpa försäkring från "SOLID Försäkringar"

Sen bor jag hemma och har ingen aning om vad morsan har för slags hemförsäkringar, allförsäkringar och sådant där..

Last edited: 11 apr 2010
  17. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 009

MINA ENHETER

Har ingen försäkring,köper meg en ny istället

18. UlfrikTB

UlfrikTB Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    AOSP 6.0 Marshmallow
    En vanlig hemförsäkring räcker långt. Har dock aldrig behövt använda någon.

19. Reinhold

Reinhold Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    3Försäkring på min kommande Desire. 89kr/mån känns värt. Händer att jag badar med mina telefoner, kastar dom i väggen eller ger bort dom till främlingar på krogen för att vi ska kunna höras senare.
    "Du behöver inte ge mig ditt nummer, du får min mobil, så ringer jag dig imorgon så ses vi"
    Inget framgångsrecept direkt.
    Men en försäkring, det behöver jag nog.

20. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Räkneexempel telefon för 5000:-

Folksam ersätter 100% om telefonen är yngre än 1år. 1500kr i självrisk. Vi struntar i premien då den ändå betalas.

Innan ett år:

5000 - 1500 = 3500kr

"Elkjedjan"
    Ingen värdeminskning. 1500 premie, 300kr självrisk.

5000 - 1500 - 300 = 3200kr

Efter 1år och 11månader:

Folksam ersätter 60%

5000*0,6 - 1500 = 1500

"Elkedjan"

5000 - 1500 - 300 = 3200kr

År tre är inte folksam så fördelaktig längre, men det är ju inte heller telefonmodellen :P

Telefonen håller tills den dör av en naturlig död:

Folksam = 0kr

Elkedjan = -1500kr

Alltså, år 1 är eldkedjans försäkring helt värdelös. År 2 ger den 1700kr mer. Dör telefonen av naturliga orsaker har du förlorat på eldkedjans "deal".

Sammanfattning. Du betalar 1500kr för CHANSEN att få 1700kr år två osv, men du måste betala 300kr för att få dessa 1700kr.