Har en fin idé, hur går jag vidare?

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Sundbe, 2 maj 2012.

  1. Sundbe

    Sundbe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!
    Nu är det såhär att jag gått med en appidé väldigt länge, ofta försvinner och förlöjligas sådna här önskningar, men denna tror jag väldigt mycket på!

    Då jag är en studerande civilingejör inom robotik så läser jag en del programmering, och har innan på gymnasiet läst det som fanns tillgänligt. Problemet är att jag aldrig läst Java, och motivationen att sätta sig in i ett fjärde språk är lite sådär...

    Om man vill ta den här idén till utveckling, hur tar man sig dit? Har tänkt tanken att anlita någon, men kan man ge en viss % av produkten istället för betalning? Finns det några som är villiga att arbeta så om det är en tillräckligt bra idé?
    Hur går man tillväga för att skydda sin produkt eller idé? Någon som kan dela med sig?

    Tack så mycket för er tid :) Alla svar uppskattas!
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag letade reda på en gammal tråd som har fått bra svar kring realisering av idéer:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=47064

    Jag tror absolut att det går att hitta någon som vill ta % istället för betalning men då krävs det att det är en riktigt bra idé och att %-satsen är tillräckligt hög. 90% till utvecklaren och 10% till idégivaren låter spontant som en vettig deal. Som utvecklare skulle jag helst se att den publicerades via mitt konto på Play Store.

    Du skyddar din idé genom att antingen ta patent (vilket kostar mycket pengar) eller vara så snabb och bra att ingen annan hinner före med en lika bra och prisvärd app.
    I app-världen är det otroligt svårt att skydda sina appar. Det handlar om att vinna användarna. När väl användarna kommit så kan man rida på den vågen ett litet tag, men de försvinner ganska kvickt om appen inte ger något väldigt stort mervärde eller att den kontinuerligt utvecklas och tillför nya saker.
     
    Last edited: 2 maj 2012
    Sundbe gillar detta.
  3. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag har spånat lite mer på hur man kan göra en intäktsfördelning och kom fram till följande. Exakt hur det ska fördelas kan man avtala om i varje enskilt fall.

    Idégivaren bidrager inte med så mycket (förutom lite glada tillrop och betatestning), men utvecklaren lägger ner mängder med timmar. Arbetsinsatsen skiljer sig avsevärt mellan rollerna och att göra det utan att få något för det känns nog inte så motiverande när man inte vet hur det kommer att gå. App-industrin är hård och det är lätt att bli omkörd av en app som är lite bättre, lite billigare eller rent av är gratis, fler synkmöjligheter etc.

    Initialt börjar man med fördelningen 90-100% av intäkterna till utvecklaren och resterande 0-10% till idégivaren. När intäkterna har uppgått till utvecklingstid * timkostnad så förändras fördelningen till kanske 80/20 eller 70/30. Den största anledningen till att utvecklaren fortfarande får den största andelen är att den förutsätts fixa alla buggar och även syssla med vidareutveckling.

    Ett annat alternativ skulle vara att köra 50/50 efter att intäkterna täckt kostnaderna och sedan debiteras timkostnad för buggfix och vidareutveckling.
     
    Sundbe gillar detta.
  4. Sundbe

    Sundbe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svaren!

    Saken är att jag princip har hela strukturen färdig på hur kodandet skall gå till, och lösningar på de flesta problemen. Java syntaxen och utveckling i t.ex. Eclipse är jag helt färsk med.

    Förstår ditt resonemang men i mitt fall låter 70 / 30 till min fördel mer rimligt då det är själva koden som skall ner, och hela strukturen och logiska hinder lösta av mig :)

    Appen är relativt lätt att utveckla själv, men som sagt är min motivation väldigt till och från när det gäller ta sig tid till Java.
    Kan ju även då nämna att appen är liten, potentialen är enorm. Arbetet med en databas för projektet är förmodligen det som kmr ta mest tid!

    Tack än en gång för svaren
     
  5. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det går att vända och vrida på det på mängder av sätt.

    En ny fördelning:
    Utvecklaren känner att idén är värd att riskera en del pengar på för att kunna få mer senare och går ner till en riktigt låg timtaxa på t.ex 150-200 kr/h. Fördelningen innan utvecklingskostnaden är täckt ligger fortfarande på 90/10 till förmån för utvecklaren. Sedan går man ner på 10/90 till fördel för idégivaren och sedan anlitas utvecklaren för buggfixar och vidareutveckling för normal timtaxa.

    Det viktigaste för idégivaren är att få appen utvecklad utan att behöva lägga upp stora summor i utvecklingskostnad.

    Jag tycker om att göra små räkneexempel :)
    Antag att utvecklaren går med på 150 kr/h, utvecklingstid är en månad (ca 168 h), det ger 25200 kr i utvecklingskostnad vilket bör ses som den absolut minimala kostnaden för att få ut en app. Under det är nog svårt att komma. Det är redan en svältlön. Det är nog mer rimligt att räkna med 300 kr per timme vilket ger en dubbelt så hög utvecklingskostnad.
    Om appen säljs för 10 kr så får man 5 kr per app före skatt inom EU. 90% av det är 0,9*5 = 4,5
    Det ger att man behöver sälja 25200/4,5 = 5600 stycken (11200 stycken vid 300 kr/h) appar för att täcka den utvecklingskostnaden.
    Därefter övergår fördelningen till 10/90. Då har utvecklaren fått sina pengar och får sedan lite royalty för att ha varit med och skapat appen. Idégivaren får lön för sin idé. Om det var en bra idé så får han mycket. Om den inte höll så får han mindre.


    Efter alla förslag i tråden så tror jag nog att idégivare och utvecklare kan komma fram till ett vettigt avtal. Exakt hur det ser ut beror ju en hel del på idén och dess potential. Är det bara en app i mängden eller kommer den vara unik och alla vilja ha den... Den förstnämnda får nog bara några tusen installationer under sin livstid vilket alltså inte ens kommer täcka en minimal utvecklingskostnad. Den sistnämnda får över 100000 installationer och drar in många hundra tusen.

    Underlag till min kalkyl: https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=899822#post899822

    Edit:
    Jag använde fel siffra för vinst till företaget för en app som säljs för 10 kr. Det ska vara 5 kr per app och inte 3,55 kr. Uträkningen ovan ändrad.
     
    Last edited: 5 maj 2012
    Sundbe gillar detta.
  6. Jonte1234

    Jonte1234 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 feb 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hur man än vrider och vänder på det så är det svårt att motivera att någon att gå in utan att få något betalt. I alla fall någon som man vill ska se hela projektet igenom till slutet även efter 10 förseningar etc. Detta har inget att göra med att det inte finns folk som gärna jobbar gratis mot %, utan mer att göra med att det verkar som du inte tror på din ide tillräckligt mkt.

    Tror du på din ide på riktigt, försök skramla fram kapital. Hitta en eller ett par investerare, släkt vänner etc som har lite pengar, säg att de får % på vinst. Sen hitta utv osv som kan tänka sig % och låg lön för jobbet. Eller % och garanterad betalning i viss utsträcknig, lite innan och lite efter jobbet.

    Detta är mkt mer realistiskt att ro i hamn imo. Jag har själv jobbat länge som utvecklare och arbetar nu som projektledare mm med digiala projekt.
     
    Last edited: 5 maj 2012
    Sundbe och e7andy gillar detta.
  7. nadam

    nadam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Tycker det låter som en bra motivering för att komma igång med Android-utveckling. Du behöver inte lära dig alla detaljer i Java. Ladda ned Eclipse och Android SDK etc och ge det ett försök. Försök få tag i någon Android-utvecklare i din närhet så du har någon att fråga om du kör fast eller behöver bolla idéer. Annars hittar man också svar på det mesta via google/stackoverflow.
     
    Sundbe gillar detta.
  8. rundgong

    rundgong Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2012
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Om du pluggar till civilingenjör i robotik och redan kan 3 programmeringsspråk låter det ju som om du själv är en bra kandidat för att göra implementeringen.
    Speciellt som du säger att du har strukturen klar och lösningar på de flesta problem.
    Om det verkligen är en bra idé, varför dela med sig av vinsten till en programmerare om du kan göra det själv?

    Annars borde du ha flera studiekamrater som kan tänka sig att göra det.
    Då har du även fördelen att redan vara bekant med personen som du anförtror din idé till, vilket borde minska risken att de snor din idé.

    Antagligen är det svårt att hitta nån som vill jobba mot provision utan att du ger ut ganska mycket detaljer om projektet.
    Om du inte kan ge ut några detaljer borde du allra minst kunna presentera ett business case där man får en idé om vilken vinst som väntar om projektet lyckas.

    Exempel:
    "Appen är en nytto-app som förenklar folks vardag. Den ska säljas till privatpersoner för 19 kr, och jag förväntar mig 5000 användare"
    eller
    "Appen ska säljas till företag inom en viss bransch. Det finns 300 relevanta företag i Sverige och de flesta borde vara intresserade för de tjänar in kostnaden på några månader. 5000 kr per företag kommer det kosta"


    En viktig fråga för att sälja in det till mig är också hur mycket du själv är beredd att investera (tid eller pengar).
    Eftersom man ska jobba mot provision antar jag att du inte vill investera några pengar alls, eller väldigt lite.
    Du säger att du kan programmera, att uppgiften är enkel och att potentialen är enorm, men du vill inte investera någon tid på att lära dig Java för att göra jobbet själv.
    Du vill med andra ord inte investera nånting alls själv. All risk kommer ligga på programmeraren.

    Det låter som du har ett svårt jobb framför dig med att sälja in den där idén...

    TL;DR : Gör det själv eller sälj in idén till en studiekamrat med mycket fritid
     
    Sundbe gillar detta.
  9. Sundbe

    Sundbe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för alla svar än en gång!

    Tror nästan jag skulle kunna hoppa av skolan och leva på den här appen om alla bitar faller rätt :)
    Har nu hur som helst en strategi. Om jag inte kommer igång nu själv efter nästa tentaperiod så har jag ett team klart.
    1 java programmerare, 1 klasskamrat/vän (programmering/grafik) och en bror som är duktig på grafik/design! Kommer dela upp den vinsten med procentandelar (Lite som Social Network om ni sett den) och ev. starta ett bolag för att få upp nivån lite!

    Som ni säger så bör det inte vara nå svårt för mig att sätta mig in i Java. Har provat och kommit en bit på vägen, men är perfektionist när det gäller den här idén, om det skall gå hem ;D
     
  10. hogdahl

    hogdahl Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kalkyl och att leva på appen

    Naturligtvis kan man leva på appar.
    Men 300 företag och maximalt 5000 / app lever du inte länge på.
    Du säljer antagligen till högst en av tre och sedan åker skatt och sociala avgifter. Dvs du måste hitta någon form av service avgift för att det långsiktigt ska fungera. Fast du menade kanske 5000/år. Det kommer ändå inte att räcka, fast blir iaf ett trevligt tillskott till studiemedlen... som förståss minskas pga inkomsten :-') Lycka till i alla fall.

    Johan
     
  11. Sundbe

    Sundbe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vet inte vad han räknat ut för försäljningssummor och dyl.
    Men denna kommer inte dra in stålar på sådant. Denna kommer dra in pengar iform av makt! Stora företag kommer vilja KRÄNGA på mig stålar för att vilja äga detta :D