Har fått brev från Radiotjänst för första gången i mitt liv

Diskussion i 'Off Topic' startad av Oceanic, 23 sept 2016.

1. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 361
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Har för första gången i mitt liv fått brev från radiotjänst. Där det står att jag inte velat öppna dörren men att dom har hört TVn tydligt.
    Detta gör mig förbannad för att jag nyttjar inte public service jag har sedan 2006 när jag flytta hemmifrån aldrig haft tv kanaler, då jag tycker det är helt ur tiden då det är tv on demand som gäller för mig, så som netflix med flera.

Det står att jag ska kontakta dom innan 15 domagar ananrs skickar dom ut en faktura.

Jag läste på deras hemsida att dom inte har rätt att gå in i lägenheten för att se om jag har tv.

Så hur ska man bemöta detta givetvis vägrar jag betala 2000 kr för denna dret jag inte utnyttjar.
    Jag har inte ens en antenn kabel i min för att ens koppla in tvn i antenn uttaget!

Hur ska jag gå tillväga för att låta trovärdig ?

Kan jag säga att jag kollade på datorn netflix ?
    Men är noga med att påpeka att datorn inte har tv kort utan att jag streamar via nätet.

Med tanke på klockslaget tror jag snarare att jag låg i sängen med mobilen och kollade på youtube faktiskt..
    Blir så lack känns så jävla obehagligt känns som stasi metoder att dom står där och lyssnar i brevinkastet ?
    Känns något kränkade jag ska nu fixa något starkt lim och limma igen brevinakstet i dörren så inte det händer igen.

2. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Ring upp och säg att du inte har en tv de kommer inte att ifrågasätta det. Jag kör själv utan tv sedan många år tillbaka och det har aldrig varit något problem med deras kundtjänst.

3. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 361
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Okej inte svårare än så alltså trots att dom "hört tv"?

4. Droid119

Droid119 Guest

@blackstar@blackstar Varken radiotjänst eller din hyresvärd har rätt att gå in i din lägenhet utan tillåtelse.
    Frågan är hur dem isf har "hört" din tv. Haft öronen mot dörren eller? Sjukt iallafall.
    Återigen. Dator, telefoner osv har ingen avgift.
    @indika@indika har rätt. Ring radiotjänst och säg att du inte har en tv, ifall du inte har någon tv såklart.
    Om dem inte tror dig så låt dem gå in i lägenheten med ditt medgivande så kan dem inte säga något. :)

indika gillar detta.
  5. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 361
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Är inte det någon typ av ofredande att dom lyssnar genom brevinkastet ? Jag kollar aldrig på tv eller tv serier vid den tiden som protokollet var tidstämplat. Utan det dom isånnafall kunnat höra vara lika gärna när man kollade på "vuxen film" creepy..

6. Droid119

Droid119 Guest

Om dem nu har öppnat ditt brevinkast så kränker dem ju din integritet. Har du dock en TV så är du skyldig att betala avgift oavsett om tv:n används eller inte.

7. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    De har inte hört din tv eftersom du inte har någon. Du kan vara lugn, ring dem på måndag :)

8. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 989
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Har du en tv som du kollar Youtube, Netflix osv på? I så fall är du skyldig att betala tv avgift då den har en mottagare i sig även om du inte ens har en antennsladd inkopplad.

Du kan läsa mer här
    http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Lagar-och-regler/

Men du kan ju säga att det var din dator som du tittade på? Eller har du nyligen köpt en tv? För säljaren måste rapportera till Radiotjänst vem som köpt tv eller tv-mottagare.

9. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 361
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag vägarar betala för någon dret jag inte har använt, jag har inte kollat på SVT alls i år, och jag har inte heller lyssnat på Svensk radio! Enda jag kollar på är tv serier via stream eller mitt media center, och youtube via chromecasten till tvn.

Det är en princip sak även om lagen säger ditten och datten, så kan dom köra upp sina 2000 i röven.
    Någon får gärna komma och bränna bort kretskortet för tv mottagaren på min tv har noll använding av tv mottagare! och har och kommer aldrig ha intressse av tv kanaler heller livet är alldeles för kort för det.

10. 220volt

Mottagna gillanden:
    9 989
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Inget att hetsa upp sig för, jag förmedlade bara hur lagen lyder [emoji4]

indika gillar detta.
  11. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 361
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    lagen är orimlig och måste göras om. De som nyttjar public service borde få ansöka om en specifik licens som man sedan låser upp tv kanalerna med någon typ av kod.. för dom inte har koden blir den krypterad.

12. 220volt

Mottagna gillanden:
    9 989
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Det är ändringar på gång
    http://www.svt.se/kultur/politikerna-vill-avskaffa-tv-avgiften

13. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Nu blir det lite Off-topic här men det är fredag :)

Det klassiska bekymmret med att samla in avgiften för public service genom skatteverket är att det finns en risk att information blir styrd av rådande diskurs inom det politiska klimatet. Därför har vi alla betalat direkt till SVT.

Även att det står att det ska samlas in av skatteverket men inte vara en skatt så är det precis vad det är i praktiken och det är en mycket farlig väg att gå.
    Tack för info @220volt@220volt.

14. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 204

MINA ENHETER

inte alls något problem att ta in avgiften via skattesedeln. begrunda följande
    1. politikerna beslutar redan om avgiftens storlek, alltså har de redan nu en direkt inverkan på hur mycket svt skall få (plus övriga pengar som pytsas in direkt av staten) där blir ingen skillnad om det läggs på skattsedeln
    2. kyrkoavgiften och begravningsavgiften ligger redan på skattsedeln. dessa går direkt till svenska kyrkan. politikerna i riksdagen har inget att säga till om, dock har kyrkopolitikerna det.
    3. fördelar. avgiften blir mindre per person i och med att de flesta kommer att bidra. avgiften kommer att bli inkomstbaserad, de som har mr pengar betalar mer. betalningen blir solidarisk med alla i sverige. sverige kan behålla en oberoende public service, nåt som snart inte är möjligt.

att ta bort public service som en del tänker är riktigt farligt! om de tas bort betyder det att det är pengarna/marknaden som styr vad folk ska tycka och tänka, se bara berlousconi i italien. det finns en massa andra exempel.

15. ingfre

ingfre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93
    Så har vi det inte i Finland som tur. Är faktiskt mindre strul med medie avgift än "apparat skatt". Betala för en tjuner oavsätt hur eller var den är i lägenheten.

16. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 361
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    att ha public service statligt finansierad är inte smart alls det kanske är det nu men vem fan vet vem som styr landet om 10 år ? kanske är någon muppregering

Hur tänker du nu igentligen ?
    Hur kan du inte se risken med statligt finansierad public service som kan användas som propaganda maskin om en eventull muppregingen står vid maken om 10 år ? med dagens partier kanske det inte är någon storre fara men tror absolut partier som SD med flera skulle gärna vilja påverka public service på olika sätt de som säger att ta det på skattesedeln har inte tänkt igenom overhuvudtaget dom har bara tagit hänsyn till sig själva vilken betalmetod som skulle vara enklast for dom

Som jag sa jag tycker man ska få kopa licesen till public service kanske på månadsbasis likt netflix abbonemang sänd skiten krypterad och man kan bara se den om man har nyckeln
    Gor bara public service tillgängligt fr dom som aktivt betalar for skiten

Och sluta gora som det är idag det det ANTAS att ALLA har intresse for public service, jag ser mer och mer i den yngre generationen som aldrig kollar på tv forutom vissa enstaka live sändningar, men de senaste tv serierna osv finns ej på svt och vem fan vill vänta en vecka mellan avsnittten? och vem vill se massa reklam och ha nyhter mitt i långfilmen som på tv4 ?

finns en anlnedning till att intresse for public service minskar

17. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 204

MINA ENHETER

risken att public sevice kan användas som propaganda förändras inte om avgiften tas ut på skattsedeln eller som idag via en tvavgift. något som du borde förstå om du läser vad jag skrev. makten att påverka är lika stor idag då "muppregeringen" redan idag beslutar om hur stor tvavgiften är! muppregeringen kan besluta att tvlicensen skall bli 1kr eller 10 000 om de vågar. se även hur svenska kyrkan som får sina pengar på skattsedeln fungerar och hur mycket makt politikerna har över kyrkan. deras makt över kyrkan är mindre än den makt de har över public service just på grund av att denna avgift samlas in via skattsedeln.

det verkar inte som om du förstår innebörden i public service. är sändningarna kodade är de per definition ej PUBLIC och kan då ej vara public service. det du förespråkar är en nerläggning av public service och att låta privata intressen härja fritt. om du sett med öppna ögon på de länder där detta skett så ser du att denna utveckling inte är önskvärd. korrumptionen är mycket större och all media styrs av några få personer

svt har inte serier som främsta uppgift, paradise hotel och andra fördummande serier är inte svt uppgift. men utan svt kommer program som reportrarna, uppdrag granskning och andra granskande program helt att försvinna. program som även du har nytta av då de avslöjar korrumption och missförhållanden inom stat, kommun och privata företag. den typ av program som du har nytta av så länge du rör dig i det svenska samhället.

reklamfinansierade kanaler kan ej göra program som avslöjar företag då de är beroende av reklamen från dessa företag. så bra att du tog upp tv4, denna är EJ en public service kanal! alla kanaler som inte är public service bryter filmer och serier för reklam.

om du personligen väljer att inte se en nyhet om sverige, inte läsa en tidning, inte läsa ett avslöjande, inte tillhöra samhället över huvud taget utan bara låta fantasierna på netflix skölja runt i ditt huvud är tråkigt för dig men jag tror faktiskt att de flesta är glada för att några reportrar vågar granska vårt sverige och vill att sverige skall vara ett rättvist land.

till slut angående anklagelsen att de som vill ha betalningen via skattsedeln bara tycker att det skulle vara enklare. jag skulle kunna hävda att du framför din åsikt bara för att du idag inte betalar tvlicens och du inte vill bidraga till hela sveriges bästa.

Edit: även på netflix får du vänta en tid mellan avsnitten, alla serier släpps inte alla avsnitt samtidigt.

Last edited: 24 sept 2016
  18. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 361
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    jag använder appen omni för nyhter det är allt jag behöver komprimerade artiklar utan massa bla bla och ofta räcke det med att läsa rubrikerna då de flesta nyheter är något som händer om och om igen

19. MrJiM

MrJiM Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    813
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    När blev det att säljaren måste rapportera till radiotjänst? Vafan jag som funderar på skaffa större tv. [emoji35]

20. osterlindh

osterlindh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    494
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon: