Har fått SMS-problem

Discussion in 'Allmänt' started by Nummerskivan, Mar 20, 2011.

1. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag upptäckte nyss att jag bara kan skicka SMS till folk som har Comviq eller Tele2. Jag har själv Comviq.

Jag är nästan lite desperat efter hjälp nu, då jag inte får iväg ett viktigt SMS. Fattar inte alls vad felet är.

Jag SMS:ar väldigt lite, och när jag tänker efter, så har det sedan jag köpte Galaxy S:en, bara varit till folk med Comviq/Tele2, så felet kan ha varit där hela tiden. Upptäckte det dock nu idag.

Har alltså Galaxy S med 2.2.1.

Jag vet inte om APN kan ställa till det med SMS, men jag har ändå ändrat till de som rekommenderas till Tele2 i Swedroids wiki (de fick igång mitt icke fungerande MMS förra gången).

*hjälp*

2. Nummerskivan

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Ingen som vet något?

Jag har nu lyckats få fram SMS:et till annan operatör, och det fungerar endast att sända SMS om den andra telefonen är påslagen. Kanske är det detta som är enda problemet (ska testa sedan om det inte går att skicka till maken om han slår av sin).

Men så ska det väl inte vara?

Det SMS som inte kunde sändas, kunde jag sända om och få iväg direkt då jag pratat med mottagaren och denne slog på sin telefon.

Är det en inställningssak? Eller vad? Har inte varit med om detta förut.

3. Departementet

Departementet Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Låter väldigt skumt, hade jag varit dig hade jag ringt Comviq och kollat om dom kan se vad som är galet.

4. TookieDroid

TookieDroid Senior Droid Medlem

Telefon:
    iPhone XS 256GB

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Har du pengar i kortet? För att det kostar att skicka till andra operatörer, annars så kan det vara något problem med comviqs nät, det har varit det i 2 veckor nu

5. Nummerskivan

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Tack för era svar!

Jag har testat fram och tillbaka, och plötsligt verkar det gå att sända.

Det är en gåta hur saker fungerar med Tele2/Comviq, men kanske är det samma strul med andra, vet inte.

Jag hade pengar o.s.v. och det låter ju som en rimlig förklaring om Tele2s nät jobbat sig senaste tiden.

Att jag inte ringde dem, beror på att när jag har gjort det förr när MMS eller internet strulat, så har de bara tjafsat om att just den modell jag hade, hade problem. Inte Tele2/Comviq. Sedan har det visat sig att det är deras inställningar som strular.

Jag frågade på Comviqs FB-sida om det här SMS-problemet, men fick inget svar. Inte ens när jag skrev att man kanske måste byta operatör. De verkar svara lite som de känner för där. Men jag tog alltså inte kontakt med dem på annat sätt (p.g.a. dåliga erfarenheter, hoppades på lösning eller svar här först).

Men nu verkar det ju ha löst sig för den här gången. Få se om det dyker upp nya problem. Jag tänker inte rulla SMS-pengar omkring mig för att testa till förbannelse ;-)