Har inte hängt med på Androidfronten, vilken telefon passar mig?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Lime, 7 aug 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Lime

Lime Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej Swedroid!

Sitter just nu på en Samsung Galaxy Nexus med Android 4.2.1. Dock verkar ålder ha börjat ta ut sin rätt och den är väldigt seg även efter en fabriksåterställning (kanske androidversionen som gör segheten?), till skillnad från när jag köpte den. Då var den supersnabb och inget var fel! Även laddningskontakten har börjat krångla och den tror att den laddar hela tiden (den går fortfarande att ladda på riktigt tack o lov!).

Jag känner att det är dags för en ny telefon men har ingen aning om vilken jag ska köpa eller om man ska vänta! Kort sagt är min kriterier höga, och jag vill ha en high end telefon som inte blir seg som en snigel om 1 år!

Tidigare har jag haft en iPhone 4. Och nu när jag haft min galaxy nexus har jag saknat följande som jag vill ha förbättrat i min nästa telefon:
    - Förmågan att märka när telefonen ringer. Galaxy nexus har otroligt låg maxvolym och vibrationen är på tok för svag. Missar 7/10 samtal om jag har telefonen i byxfickan!
    - Kameran! Jag har ingen kamera, utan min telefon är min ända kamera. Behöver inte värsta superkameran med 1000 megapixlar. Utan en solid kamera som tar foton snabbt och tar bra foton i låga ljusförhållanden (iPhones kamera t.ex. tycker jag är en perfekt mobilkamera!).
    - Batteriet! Måste räcka 1 dag. Laddar mobilen varje natt, det är ingen problem. Men med denna måste jag ladda en gång på eftermiddagen om jag vill att den ska hålla tills natten.

Det kanske låter som att jag egentligen vill ha en iPhone, men gillar verkligen inte hur instängt det är, och jag använder notifikationerna mycket, där iOS system för notifikationer är helt efter i utvecklingen!

Använder min telefon mycket mer produktivt än till spel å liknande. Så behöver ingen monsterprocessor/grafik. Men vill att allt ska flyta utan lagg, även webbläsaren! :)

Det bör nämnas att jag inte riktigt gillar Samsungs, HTCs, Sonys osv gränssnitt. Föredrar vanilla Android, föredrar även nexus mjukvaruknappar framför hårda/touchknappar!

Viktigast:
    - Tillräckligt under-huven hårdvara för att det ska flyta hela tiden.
    - BRA kamera!
    - Batteriet ska hålla ~1 dag! Mer än så behövs inte men mindre fungerar inte!

Finns det någon telefon som skulle passa mig, eller låter det som att jag bör vänta på nästa nexus(och hoppas på kameran+batteriet på den)?

I kort:
    Jag vill ha en Android med en hårdvara och byggklavité som en iPhone!

2. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Xperia Z? Grym telefon!

3. inact_0032

inact_0032 Guest

Nexus 4? Hyfsad kamera men sjukt prisvärd! :)

Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4

4. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Nexus 4 eller en HTC One Google Edition (Bazula säljer den). Jag är väldigt nöjd med min Nexus 4 men HTC One verkar ju välbyggd och som Google Edition så är den ju faktiskt intressant alternativ. Om pengarna styr så skulle jag dock utan tvekan satsat på Nexusen.

Skickat från min Nexus 10 med Tapatalk 4

5. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag tror att eftersom du har en Nexus idag så kommer du nog att ångra dig om du köper något annat än en Nexus eller en Google Edition variant av någon av de andra.

6. Lime

Lime Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Aa, det är det jag är lite rädd för. Vet inte om jag har fått det om bakfoten men är det inte mycket "bloatware" och tillvekarappar som följer med t.ex. touchwiz och hc sense osv?

Intressant med HTC One google edititon. Visste inte att det fanns! Kollar upp det nu!

7. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Var ett tag sedan jag körde en telefon med Sense men sen jag när jag gick från S3 till Nexus 4 så var det en stor lättnad att slippa allt Samsung gegga som S3an var fylld med. Om du är lite pysslig så kan det ju vara värt att kolla upp hur mycket jobb det är att flasha om en standard htc one eller s4 till google edition. Blir kanske billigare att göra så?

8. Lime

Lime Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmm det skillde bara ca 200kr i pris om jag minns rätt. Det verkade väldigt bra men det stora problemet är att de 2 punkter där HTC One är svag verkar vara på just Kameran och batteriet :P

"BAD STUFF
    Mediocre camera
    Poor battery life
    Sense still has some issues"
    - Från The Verges review av den vanliga HTC One. http://www.theverge.com/2013/3/11/4086390/htc-one-review

"BAD STUFF
    Poor camera software
    IR blaster not functional yet
    No menu button"
    - Från en lättare review av Google edition http://www.theverge.com/2013/6/26/4...-one-google-play-edition-stock-android-review

9. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    802
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Nästa N4 torde bli en trevlig pjäs även om ingen vet definitivt ännu. Nuvarande N4 har inte riktigt den värsta hårdvaran, vilket verkar vara ett av dina kriterier, så om du kan bita ihop i 3 månader till så vore N4 gen 2 nog ett ypperligt alternativ.

10. Lime

Lime Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, hur ligger det till med rykterna kring när "Nexus 5" släpps? Finns det något trovärdigt datum/tid?

11. Lime

Lime Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Någon här som har erfarenhet av HTC One's batteri? När jag googlar mer än The Verge hittar jag vilt spridda åsikter. Alltifrån till att det är "Great!" till "It could have been better!" Exakt vad det betyder kan ju vara svårt att veta då folk använder sina mobiler olika med olika inställningar osv :P

12. Skuggvarg

Skuggvarg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Trust in GSMarena!

2300 mAh är ett rätt fett batteri (finns förvisso starkare men finns ännu fler som är svagare). Många som klagar på batteritiderna är inte vana vid att smartphones måste laddas en gång varje dag eller varannan dag eller så tror de att de kan ha wi-fi igång hela tiden utan att det ska märkas på batteriet.

13. Lime

Lime Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja ok. Jag har kollat runt en del om HTC One nu, men saker som att även google edition inte har en multitasking-knapp a nexus och att kameran ska va halvdan gör att jag nog väntar och ser hur nästa Nexus blir. Hoppas de satsar lite på byggkvalité denna gång :)

14. Marquzz

Marquzz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro
    Sony har ju ett hyfsat rent OS och bra kameror i sina telefoner så en Xperia Z eller Xperia V / SP om du vill ha en billigare telefon.

Swiftly written with magic flow

15. Brillormen

Brillormen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag har haft en HTC One och kameran är INTE halvdan. I början var den inte bra, men efter uppdateringen blev den mycket bra. Den fångar också upp mkt ljus om man tar bilder i halvmörker. Läs lite fler kamerarecensioner så ser du att kameran snarare hyllas än dissas. :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

16. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Apropå nästa Nexus:

Som läget ser ut nu blir den baserad på LG G2 och det innebär att specifikationerna är tämligen kända vid det här laget. Lansering? Med största sannolikhet mot slutet av året, d.v.s ett år efter Nexus 4 även om det även finns rykten om att det kan dröja till 2014. Jag utgår dock ifrån att den landar under Q4.

Om ROM är ett acceptabelt alternativ när det gäller vanilla och du t.ex kan tänka dig CM och liknande blir mina rekommendationer följande:

1. Nexus 5 (Den kommande G2-baserade Nexusen).
    2. Nexus 4 (Om du inte kan vänta).
    3. Sony Xperia Z (bra AOKP/AOSP/CM/PA-stöd om du kan tänka dig att flasha enheten, PAC ROM är mycket bra och rekommenderas varmt).
    4. Oppo Find 7. Kommande Oppo med Snapdragon 800. Bra CM-stöd och utvecklingsvänlig rent generellt. Således ett bra alternativ om ROM-flash kan accepteras.
    5. Oppo Find 5. Den befintliga Oppon, bra CM-stöd etc eftersom Oppo är ett utvecklarvänligt företag.

Sedan finns ju diverse mobiler från annat håll, bl.a Lenovo K900 och Huawei Ascend P6 men jag är inte riktigt övertygad om utvecklarstödet där vilket kan ställa till det med vanilla-kravet.

Personligen är inte vare sig Galaxy S 4 eller HTC One något som tilltalar mig, det är värt att titta på andra modeller.

Om jag just nu, på studs skulle köpa en mobil hade det stått mellan Nexus 4, Xperia Z eller Oppo Find 5 om upp till 5 tum (eller mindre) är ett krav.

Lime gillar detta.
  17. Lime

Lime Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svaret!

Har kollat på alla befintliga "flaggskepp" men tycker att det är något dåligt för mig på ett eller annat sätt! Enda som verkar ok är Nexus 4, som (antagligen) ersätts av en Nexus 5 väldigt snart.
    Oppo verkar lite intressant. Ska kolla vidare, men frågan är bara hur stabil CM är för vardagsanvändande. Känner inte att jag vill "modda" något. Kan tänka mig installera en ROM, har gjort det förut på min galma Hero, men inte behöva modda eller fixa hela tiden! :P

Annars ser det ut så att jag väntar till N5 och ser vad som finns då. Förhoppningsvis blir N5 bra. Vill helst undvika att skaffa iPhone igen som jag haft en gång. Schysst flyt och hårdvara men mjukvaran i övrigt är helt efter i utvecklingen.

Min galaxy nexus har nyss gett efter ännu ett snäpp. Batteritiden vid varsamt användande är en halv dag, och när man satt in laddaren i 5 minuter har den plötsligt "laddat 35%". Detta utöver det jag beskrev i första posten...

18. Thornblom

Thornblom Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Kolla in Padfone Infinity annars, grymt läcker telefon. Det går att köpa utan plattan om du föredrar detta.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.