Har jag förstört min kompis Desire?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Amedi21, 2 jul 2011.

1. Amedi21

Amedi21 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145
    Telefon:
    Oneplus 7t

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 7t
    Hej!

Jag är lite orolig över att jag kan ha förstört min väns Desire. Själv är jag van vid root, CWM och flash på mina Samsunglurar, men ikväll var första gången jag försökte mig på en Desire.

Därför hoppas jag att någon vänlig själ vill förklara för mig hur jag kan gå tillväga för att lösa problemet.

Detta har hänt:

Min vän ville roota sin stock rom och partitionera sitt externa SD-kort. Att roota var inga problem (fick med CWM 2.5) men när jag i Rom manager skulle partitionera SD-kortet hamnade vi i nån form av bootloop och vi kom aldrig in i själva telefonen.

Han ville ändå byta Rom så jag tänkte att vi kan köra två flugor i en smäll, och vips så var CM7 installerat (första gången jag använder CM7). Väl inne märkte vi att flera googleappar saknades, varför vi efter sökning insåg att vi behövde installera en zip-fil med gapps (google apps). Ingen medföljde men efter en snabb (och kanske slarvig) sökning på nätet hittade vi en zipfil. Dessvärre hamnade telefonen i bootloop igen. CM7 bootup-bilden dök hela tiden upp och vi kom inte förbi den.

Jag och min vän tänkte att vi slår våra kloka huvuden ihop och installerar en helt annan rom bara för att komma in i telefonen. Då hittade vi en rom som heter sandburst och installerade den utan problem via CWM. Dock ville telefonen inte passera den vita startskärmen med HTC-texten på. "Quitly brilliant" dök upp om och om igen, något som indikerade någon form av bootloop. Vi lät den försöka i minst 20 minuter, utan att den hoppade igång.

Vi vet alltså inte hur vi ska göra nu. Vi installerar gärna tillbaka till stock rom om det är enklast, även om jag misstänker att så inte är fallet. Det bör också nämnas att min vän haft problem att starta sin telefon redan med stock rom. Ungefär varannan gång gick det problemfritt. De andra gångerna fick han ta ur batteriet och försöka igen.

MYCKET tacksam för svar.

Vänliga hälsningar
    Amedi

2. Slajk

Slajk Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133

MINA ENHETER

Tanka hem senaste CM7 från www.cyanogenmod.com och Google apps här. Flasha sedan i recovery och sen skall telefonen boota upp i CM7 med market och allt fungerande.

3. Droidoptimus

Droidoptimus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hi3G
    Telefon:
    Motorola Moto X 2014

MINA ENHETER

Operatör:
    Hi3G
    Telefon:
    Motorola Moto X 2014
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Black
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 3:
    Htc One X
    ROM:
    Cyanogenmod 11
    Info:
    Nova Prime
    Finns en risk att du måste slänga i en originalrom och göra om hela proceduren med root osv igen.
    Jag hade samma problem på min legend för ett tag sedan o efter div forumläsning var det enda lösningen att göra om allt från scratch..
    Hoppas du får löst det :)

Sent from my Desire HD using Tapatalk

4. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Glöm inte att göra factory reset/wipe cache när du flashar in en ny rom (eventuellt även dalvik cache). Annars blir det lätt bootloops m.m...

Kan räcka med att du går in i recovery och gör detta så hoppar den igång. Så var det för mig när jag först rootade. Telefonen är aldrig förstörd så länge man kommer in i bootloadern och kan flasha grejer.

5. Amedi21

Mottagna gillanden:
    145
    Telefon:
    Oneplus 7t

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 7t
    Tack så mycket för er hjälp.

Jag vill emellertid förtydliga en sak: Jag misstänker att det är något annat fel på hans telefon eftersom att den redan när han körde stock rom bara startade upp normalt varannan gång. De andra gångerna fick man ta ur batteriet. Misstänker att alla bootloops kan ha något med detta att göra.

En annan fråga: Hur ska jag lägga in de zip-filer som ska flashas med tanke på att telefonen snurrar i bootloops? På Samsung Galaxy S II måste de zip-filer som ska flashas via CWM läggas i roten på det interna SD-kortet, något som vi alltså inte kommer åt. Det enda vi kommer åt är det externa SD-kortet, vilket visserligen gick att flasha ifrån igår, även om vi inte lyckades komma förbi booten.

Min vän kör gärna en stock rom (var finns dessa?) som han kan roota för att lösa partitionsproblemet (även om det just nu är en senare fråga). Jag hittade någon stock rom igår som var i .exe-format. När jag körde denna på datorn verkade det gå att återställa stock rom via denna mjukvara via datorn, och jag ombads starta telefonen men eftersom jag inte kom in i den så gick det inte.

Finns stock roms i .zip-version att få tag på så att den går att flasha direkt via CWM? I så fall kan jag överföra zip-filen till hans externa SD-kort på min telefon och sen trycka i SD-kortet tillbaka i hans telefon igen.

Återigen mycket tacksam för svar. Om någon har mycket tid över och är sugen på en öl och bor rätt centralt i Stockholm så har jag ett (relativt uppenbart?) förslag. :-)

6. Yoshien

Yoshien Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Om han hade problem innan utan root med uppstarter så tycker jag väl
    att ni ska återställa den till orginal och lämna i den.. Detta låter ju inte
    bra någonstans i min öron.
    Om den hade problem från början så lär nog felet följa kanske med när
    ni rootar och lägger in nya rom´s (å det verkar ju som det tyvärr) :(

7. Amedi21

Mottagna gillanden:
    145
    Telefon:
    Oneplus 7t

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 7t
    Det tänker jag också, men jag har inte den blekaste aning om hur jag lägger in originalromen. Hittar den ingenstans i zip-fil utan bara i .exe som förutsätter att jag över huvud taget kommer in i telefonen. Någon som kan skriva alternativt länka till en tydlig guide över hur jag installerar en originalrom från ett bootloopläge där jag inte kommer in i telefonen.

8. AbzenT

AbzenT Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

9. Amedi21

Mottagna gillanden:
    145
    Telefon:
    Oneplus 7t

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 7t
    Tack! Sitter på jobbet nu men ska försöka med detta senare ikväll. Läste dock igenom guiden och vad jag minns hjälpte inte en wipe data/factory reset vid endless bootloop. Därför tas även andra tips tacksamt emot. Återkommer ikväll med hur det går/gått. :-)

10. drench

drench Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

alltså om du kommer in i recovery så kan du mounta SD kortet via den :) kmr inte exakt ihåg hur på CWM men typ advanced och sen Mount USB storage, så kan du lägga filer på sd kortet. sen startar du bara om din recovery så finns filen där att flasha :)
    och eftersom telen startar kan du alltid komma in i recovery via vol down + power intryckta :)

11. AbzenT

AbzenT Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Om allt annat skiter sig, så ladda ner RUU:n som länkas till i guiden till datorn, gå in i fastboot (vol ner + power), anslut usb-sladden till telefonen och starta RUUfilen på datorn.

Visserligen måste man göra om allt man tidigare har gjort, men det blir en clean start iaf.

(Se till att ha följt alla steg i guiden först bara)

marreboy gillar detta.
  12. xziaz

xziaz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Att installera RUU rom återställer hela mobilen, det lär fixa bootloopen. Men när ni fått igång mobilen igen testa terminal, och shootme apparna som kräver root. Skriv su i terminal, står det permission denied så är du unrooted. Lämna in den efter det, för det låter som ett problem!

Lycka till

13. marreboy

marreboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Lite offtopic men...
    Om du bara visste vilken tid det hade sparat mig om jag vetat det där..

Försökte unroota min desire innan jag skulle göra mig av med den. Gjorde en full wipe och partitionerade om SD-kortet.. Sen skulle jag försöka få igång RUU men insåg att jag inte hade en aning om hur jag skulle få telefonen i USB felsökningsläge eller vad det är alla guider talar om när jag inte hade nån rom i den.. Vart tvungen att flasha in en stock hboot via fastboot och sedan mounta SD-kortet som mass storage för att kunna kopiera in en Stock (pre rooted) Sense rom och därefter ställa in telefonen i USB felsökningsläge och till slut köra RUU:n.

Så en hint till Dreamhawk är att lägga till det där i Root / Unroot guiden.. Fastboot och USB kabel i.. Sen RUU.