Har jag förstört min mobil nu?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av phosedy, 15 jan 2012.

1. phosedy

phosedy Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej

Har kört flera olika roms med min mobil och pillat och pulat på det mesta olika sätt. Igår skulle jag installerade Cyanogen 7 och istället för att köra Apps2EXT tänkte jag installera Alpharevs partions table. Så jag installera den här: Bravo CM7 r2.

Sedan var det ändå en sak som strulade så jag återställde telefonen som jag brukade göra alla andra gånger. Jag använde mig av: RUU_Bravo_Froyo_HTC_WWE_2.29.405.5_Radio_32.49.00.32U_5.11.05.27_release_159811_signed

Tyvärr går det inte att återställa telefonen utan den fastnar på återställningen av SYSTEM. Antar att detta beror på att jag inte återställde till stock partion table? Så nu sitter jag fast där, och det verkar inte som att jag kan flasha om den med alpharev eller byta partiontable. Hade inte brännskivor igår så jag kunde inte bränna ut alpharevs stock partion table på IMG-fil.

Jag passar på att lägga upp två bilder så ni kan sa hur det ser ut på telefonen.

http://imageshack.us/g/687/p1010974b.jpg/

Som ni ser på bild två så står det Alpharev m.m väldigt tydligt, så jag tvivlar på att jag kan skicka in den på reparation själv. Eller finns det folk som har gjort detta och lyckats? Vad händer om man skickar in den och dom ser att man modifierat den?

Tar tacksamt emot hjälp och tips på vad jag kan göra för att åtgärda det här.

Tack på förhand.

2. benhur

benhur Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Du måste köra bravo downgrader eftersom deras hboot inte är överskrivvara sedan kör du RUU romen

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

3. phosedy

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har laddat ner Bravo Downgrader och lagt IMG-filen på SD-kortet, även döpt om den till rätt namn. Kommer dock inte längre för det, kommer till de två skärmarna som jag redan laddat upp bilder på. Finns chansen att det skulle gå bättre om jag bränner ut IMG-filen på CD och försöker göra det på det hållet? Eller måste man kunna aktivera USB-debugging för att det ska gå att flasha då med? För jag kan ju inte göra någonting från telefonen. :/

En annan tanke jag har haft är om det går att komma åt den vi ADB-konsol på datorn..

Well, djupt tacksam för fler tips/råd.

Last edited: 15 jan 2012
  4. benhur

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Längst ner i den tabellen där AlphaRev 1.8 :cool:

"Bravo Downgrader" You can also download the corresponding PB99IMG zipfile, put it on your sdcard, and rename it to PB99IMG.zip. Then start the phone in HBOOT mode (VolDown+POWER) to flash the HBOOT without a PC. It is however still necessary to either restore your nandroid, or reflash your ROM after doing this. The partition LAYOUT has changed, the actual data still needs to be 'moved'.

[8]STILL S-OFF AFTER RUU
    "I want to return my phone for warranty, I used a RUU but I'm still S-OFF"

Cause:
    - Alpharev's Hboots are write protected, so that they can not be overwritten by a RUU

HOW TO S-ON
    METHOD 1#
    [STEP1]- Visit Alpharev and download the "Downgrader"
    [STEP2]- Flash the downgrader over fastboot. This can be done with Android Flasher, cmd, or fastboot commander (Note: android flasher is the only program that does not require third party software such as Android SDK or Java JDK)
    [STEP3]- You should now notice the title on the bootloader screen is "Alpharev Unlock", run the RUU again and you will have S-ON'd your device.

#METHOD 2#
    [STEP1]- Instead of running the RUU again, and putting your phone at risk once more, you can simply upgrade just the bootloader manually, with the PB99IMG.zip method.
    [PHASE1]- we need to extract rom.zip from the RUU.
    [P1/STEP1]- Run the RUU (BUT DO NOT PLUG IN YOUR PHONE OR CONTINUE), move it to the side as it cannot be minimised.
    [P1/STEP2]- go to start menu, and use the "run" feature. Type in %temp%
    [P1/STEP3]- select "date modified" to "today" (to make it easier to find). There are should now be 2 folders with long names of random characters.
    [P1/STEP4]- search the folders for rom.zip and extract it to the desktop.
    [P1/STEP5]- delete everything EXCEPT "hboot_8x50_0.93.0001_20100810.nb0" and "android-info.txt"
    [P1/STEP6]- rename the zip to PB99IMG.zip (make sure it is not PB99IMG.zip.zip)
    [PHASE2]- now we need to update the bootloader
    [P2/STEP1]- put the file in the ROOT of your sd-card (not in any file or folder) and boot into bootloader (poweroff, hold VOLUME DOWN and POWER). After a few seconds, you will be prompted to update bootloader. Select Yes. DO NOT INTERRUPT THE PROCESS, OR YOU WILL BRICK YOUR PHONE.
    [P2/STEP2]- Once the process is finished, you will now be S-ON.

5. phosedy

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Saken är den att jag inte kommer åt fastboot från mobilen. Kommer inte åt någon meny där jag kan välja fastboot, recovery eller liknande.

Sitter och läser, söker runt och försöker förstå men verkar som att jag skulle kunna behöva mer ingående förklaring på hur jag ska göra.

Tacksam för svar.

6. benhur

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Men om du kan få ner den filen "Bravo Downgrader" på kortet och döpa den till "PB99IMG.zip" och sedan starta luren med volym nedåt + power så borde den köras per automatik? Eller går inte detta?

7. phosedy

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej dessvärre inte, har följt alla stegen i metod men kommer bara till den svarta skärmen som det står HTC på samt fyra stycken varningstringlar med ett utropstecken i varje hörn på skärmen.

Borde det inte gå att köra vi fastbood.exe från android-sdk? Dock vet jag inte hur jag ska göra det så jag behöver punkt för punkt beskrivning.

Tack återigen för din hjälp!

8. phosedy

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag får ju kontakt med luren både via HTC android phone rom update utility (bara det att den inte går att köra klart som tidigare nämnt) samt fastbood.exe i android-sdk.

9. benhur

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Grejen är den att jag har aldrig råkat ut för att det inte går att komma vidare så.Hmm? :teeth:

Leta lite i den guiden jag har där under "Htc Desire felsöknings guide" kan ju finnas något i den som förklarar detta? Finns en massa guider i den länken ovanför också "Aussi Android ROMS"

10. phosedy

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar!

Jag ska göra detta, i och med att ändå kommer i kontakt med telefonen borde det ju gå att lösa tycker jag.

11. phosedy

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Håller på att skicka över recovery.img till telefonen nu, det tar väldigt lång tid, jag biter gediget på naglarna och hoppas att det ska funka. ;)

12. benhur

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Håller på o läser in ett elprov he he (Måttligt intresserad) är mer intresserad över om du får till det hela. :P

13. phosedy

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hehe, tack :)

Håller som sagt på att föra över en recovery.img till mobilen, men det verkar inte så att det gick att föra över den, det blev aldrig klart och filen låg på 4 mb så att mer än 10 minuter bör det ju verkligen inte ta. Så jag testade i alla fall att köra:

fastboot boot recovery recovery.img och läste den in recoveryfilen och någon minut senare kom jag in i Clockwork Bootloader, men vad kan jag göra för att fixa till det därifrån?

14. phosedy

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Håller på att kopiera över en gammal backup som jag gjorde med clockwork-mod, tänker att om jag kan återställa den borde väl även HBOOT / fastboot återställas så man kan ta sig in där och på den vägen köra downgrade.

15. benhur

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Om du har den filen på kortet och den är döpt "PB99IMG.zip" så borde du (tycker jag) få en fråga om du vill köra eller uppdatera? Jag vet inte om man kan gå till "flasha zip" och välja zipfilen?

16. phosedy

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag metod 2 som du skrev tidigare och försökte uppdatera med den filen, startade om luren för att mötas av samma tråkiga skärm som tidigare. :/

Ska lägga in downgraden i zip format och testa det också.

Verkar dock ändå som att det här kommer gå att lösa på någon väg i och med att jag nu även tagit mig in i clockwork booten.

Håller på att köra en restore av den gamla backup'en nu, håll tummarna! ;)

17. benhur

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Ja det är "Downgradern" jag menar som ska döpas så.

18. phosedy

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Testade att köra restore nu, den avslutades med fel:

Restoring cache...
    sd-ext.img not found. Skipping restore of /sd-ext/.

(No space left on device)

Startar nu om och ser vad som sker, annars testar jag att köra downgradern. Återkommer strax.

EDIT: Möttes av samma skärm som tidigare. :D

19. phosedy

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej, laddade nu hem Bravo_downgrader i zip-form, döpte om den om la in på SD-kortet. Körde install zip from sdcard, installation gick så snabbt att jag kunde omöjligt hinna med att se vad som hände.

Startade nu om telefonen och möttes av samma bild som vanligt. Hur vet jag om installationen lyckades? Ska jag testa att köra RUU_Bravo_Froyo_HTC_WWE_2.29.405.5_Radio_32.49.00. 32U_5.11.05.27_release_159811_signed

20. benhur

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Testa att köra RUU romen den ska då bli orootad och helt standard, jag har gjort detta några gånger på min.
    Men plocka bort den andra filen ifrån kortet också