Fråga: Har jag rätt att DOA telefonen?

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av Dellblod, 23 apr 2013.

1. Dellblod

Dellblod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Hej,

Den 17 köpte jag Nexus 4 i butik, efter några dagars användande så tyckte jag att batteritiden var otroligt dåligt, efter bara någon halv timmes surfande så kunde batteritiden sjunka rejält, och vid användning av google apps så blir telefonen mycket varm, så jag lämnade in den som DOA, fick ut en helt ny, samt ett nytt kvitto.

Min nya telefon har jag hunnit använda i tre dagar och den är minst lika dålig den med, jag undrar som sagt, har jag rätt att DOA telefonen igen pga samma fel?
    Eftersom jag var inne i butiken idag och de sa då att den här gången så var de tvungna att skicka in den på service?

Jag vet att detta inte är så stora problem, men jag lyssnar väldigt mycket på spotify, kollar på netflix när jag pendlar och surfar en del, och Nexus 4 skulle omöjligt klara av detta utan att batteriet dras helt. Är det jag som är för kräsen? Hade tidigare iphone 5 som jag tyckte hade väldigt bra batteritid.

2. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Låter inte alls som någon DOA. Kommer inte vara någon skillnad på en tredje lur i vilket fall.

Först borde du uppgradera den till 4.2.2 om du inte gjort det, den förbättrade batteritiden. Sen behöver du köra ett tag för att den ska "komma igång" med batteriet... ja, en vecka i alla fall.

Edit: kan tilläggas att iPhone 5 har dubbelt så lång batteritid vid surfning, så nej du kommer inte få lika lång tid: http://blog.gsmarena.com/google-nex...test-see-if-its-better-than-the-galaxy-nexus/

Last edited: 23 apr 2013
  3. Dellblod

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag har redan uppdaterat. Jag vet att tredje luren inte skulle göra någon skillnad, i det här fallet vill jag lämna tillbaka telefonen eftersom jag visste inte att N4an hade så dåligt batteri, men eftersom man inte kan lämna tillbaka öppnade telefoner, så är min enda chans att göra detta genom DOA?

Vad kan jag säga för att få DOAn att gå igenom? Jag vet att det inte är särskilt fint av mig att göra detta, men jag känner redan att jag inte kommer komma överens med telefonen med så lite batteritid, så jag vill bara ha pengarna tillbaka .

4. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Men om de skickar in den på service som de sa så kommer du bara få betala en extra undersökningsavgift på 500 kr (eller vad det kan vara) eftersom de kommer komma fram till att den är felfri och sen får du tillbaka mobilen 500 kr fattigare.

5. Dellblod

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag tycker inte att jag är så värst oärlig. Jag har tidigare varit med om att man får doa mer än en gång, men s2a tex doa jag två gånger. Saken är väl den att jag måste komma med något bättre?

Skulle uppskatta lite tips, vad kan jag göra? För nu känns det verkligen som bortkastade pengar, säljer jag den så förlorar jag rejält eftersom de inte är så värda mycket beg, så som jag ser det så är min enda chans via DOA.

Jag spenderade ca 1 timme med mobilen i skolan idag, lite youtube, och de resterande surfning, hade kvar ca 26% av 80% .

6. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Det verkar ju som min batteritid på min Xperia S. Så dålig batteritid ska du inte ha på en Nexus 4, men låt batteriet "vänjas in" i c.a en vecka och kolla om det blir bättre.

7. lolbazor

lolbazor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    244

MINA ENHETER

Men vad pratar du om? DOA = dead on arrival. Det är ingen ångerrätt. Om det blir en DOA på denna med så blir det inte pengarna tillbaks utan det blir en ny telefon...

8. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Trådtiteln är en fråga om du har rätt till DOA, självklart har du inte det. Sen borde du ha betydligt bättre batteritid men det kommer inte att ske bara för att du ger upp och gör försöker göra en ny RMA.

Som sagt, vänta en vecka och se om batteritiden blir bättre. Ett tips är annars att ladda fullt...

9. Droid119

Droid119 Guest

Batteriet suger i början. Htcenheter brukar ta upp mot en månad tills batteriet får "full effekt"

Skickat fråm min wildfire S med JellyBean via TapaTalk 2

10. Droid119

Droid119 Guest

Det är väl telecare som har en sån policy? Deltaservice har ingen sådan..

Edit: deltaservice tar 500kr om inte mindre om en viss sak inte täcks av garantin t.ex. vattenskada och vill ha den tillbaka ofixad.

Skickat fråm min wildfire S med JellyBean via TapaTalk 2

Last edited by a moderator: 23 apr 2013
  11. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Det är ingen defekt för att batteritiden är dålig. Jag har en Nexus 4 som jag knappt använder och batteritiden är bättre än min Note 2 i idle. Du kan inte DOA-luren för det är inget fel på den.

Du borde ha köpt en Note2 eller S3 med extendbatteriet. Du kanske kan gå till där du köpte mobilen och kolla om du får byta till en annan modell.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

12. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Men "jag vill egentligen ha pengarna tillbaka" täcks knappast av garantin, och alternativet till att betala 500 kr är som du säger att de skrotar en helt ny lur (och TS får förstås ingen ny eller några pengar alls).

Man behöver inte en S3 med extendbatteri för att kunna surfa mer än en timme...

13. Ekman

Ekman Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Var köpte du den? Om netonet så får du lämna tillbaka. Ångerrätt 14 dagar.

Skickat från min LG-P880 via Tapatalk 2

14. lolbazor

lolbazor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    244

MINA ENHETER

Njaa, är det verkligen det? Det är ångerrätt 14 dagar hos alla återförsäljare i Sverige över internet pga distans och hemförsäljningslagen. Detta gäller dock endast när man öppnat kartongen för att använda mobilen minimalt. I butik har jag svårt att tro att man kör med 14 dagars ångerrätt för begagnade telefoner. De kan ju inte sälja dem när de är öppnade (i stort sett).

Skickat från min Nexus 4

15. Ekman

Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Jodå på netonet funkar det att lämna tillbaka inom 14 dagar o få alla pengar tillbaka. Även om den är använd. Dock gäller nyskick. Gjort det flera ggr.

16. Ekman

Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Sen hamnar dom prylarna på deras reabord till lite nedsatt pris.

17. Droid119

Droid119 Guest

... Jag menar ingen serviceverkstad tar ut 500spänn om dem inte kan finna felet. Dem gör bara en återställning av mjukvaran och sedan testar nätverkstest m.m När dem tar ut en sådan utgift på 500spänn mer eller mindre varierar på vilket serviceställe telefonen är hos. Och denna avgiften är bara vid saker som yttre åverkan, fukt och vattenskada inte om dem lyckas hitta felet, hittar dem inte felet och felet kvarstår så blir det ett backrep ingen avgift på om dem INTE skulle hitta något fel. Hängde du med du? Och dedär med att "jag-vill-ha-pengarna-tillbaka" Så är det ingen lag som skyddar dig på detta sättet mer än en reklamation eller vart inne på service minst 2 gånger. Och beslutet om reklamation görs av LG inte återförsäljaren eller serviceverkstaden. TS har några val:
    1. Sälj den och se glad ut.
    2. Ta ett snack med LG
    3. Lämna in den. Men att batteriet suger i början är ingen nyhet det kan ta upp till 1månad innan batteriet får full effekt.
    4. Kräv av LG att batteriet ska bytas ut. LG har väl garanti på tillbehör..?

18. Andresin

Andresin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

Det finns ju konsumentköplagen men som Ralzune är inne på så måste återförsäljaren få chansen att fixa felet några gånger innan man kan kräva pengarna tillbaka. Det är dock bara återförsäljaren (och inte LG eller någon annan) som är den man har en konsumenträttslig relation till. Vad LG tycker och tänker om "felet" är mer en bevisfråga eftersom LG får anses vara experter på produkten. För att det ska bli aktuellt att avhjälpa fel och eventuellt få pengarna tillbaka måste det vara fel på telefonen. Batteritiden låter dålig på gränsen till fel på din telefon. Med batteri måste man dock vänta lite och se om det blir bättre då det är ganska vanligt att det blir bättre de första veckorna.

19. Droid119

Droid119 Guest

LG kan lägga näsan lite i blöt jo. Men det ska ske genom återförsäljaren i första hand är dem ej villiga att lösa problemet så är LG hoppet..

20. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Hänger med? Självklart kan de ta en avgift om de kommer fram till att kunden skickade in en felfri lur, om de inte gör det är det goodwill.

I vilket fall har TS inte ens försökt, han laddade inte ens batteriet fullt en gång...