Har köpt en Blade, lite småproblem

Diskussion i 'Blade' startad av Klubba, 5 feb 2011.

1. Klubba

Klubba Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Då har man tagit steget från stenåldern och köpt en sånhär "smart" telefon som verkar ställa till mcyket mer bekymmer än det underlättar i vardagen ;)

Först och främst så är det ju nånidiotfunktion som backar i menyn när man använder "höj volymen" knappen, funkar ju sådär, i youtube tex vill man höja ett snäpp när man ser en video så hoppar den ju ur video, mycket störande, hur fixa?

Sen hurfan stänger man av appar? använder man bakåtpilknappen ligger ju programmen och kör vidare som ingenting i bakgrunden, går man in i task manager och tar kill dör en del, en del försvinner bara från listan, google talk tex har jag bara lyckats stänga ner genom att gå in i task manager sen applications, leta upp google talk och sen ta "force stop" är ju sjukt omständigt, hur fixar man så bakåtknappen stänger appen istället för bara dölja det?

Sen denhär T9 funktionen som sabbar allt man skriver så det kommer ut ren dynga istället, borde väl gå lätt att stänga av i menyn tänkte jag men nää letat som fan hittar inte vart man bockar av det, hur fixa?

Är inte imponerad såhär långt av android iaf, enkla fixar på dethär bekymmren kanske kan ändra den saken ;) själva telefonen känns nice, är OS'et jag inte kommer överrens med

2. pulkamannen

pulkamannen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

3. razer_d

razer_d Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Nu sitter jag inte på den ursprungliga romen längre men jag tror att man måste byta tangentbord från T9 versionen till någon annan. Jag tankade Scandinavian keyboard och bytte till den i menyn.

Jag använder Advanced Task Killer för att stänga av fullständigt avsluta program.

Edit: Jaha, det visste jag inte! Tack för infon pulkamannen

4. Klubba

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Ok, ska tanka hem scandinavian keyboard då och testa.

Grejen med volymknappen e så sjuk så funderat på om det är hårdvarufel, höja volymen funkar precis som "gå bakåt" knappen plus att den höjer volymen ett snäpp.

Kanske kan låta apps rulla då, men eftersom jag har kontantkort dvs 3:-/dag för att surfa så gillar jag inte program som självmant startar och kopplar upp sig när jag inte har behov av det

edit: fick in scandinavian keyboard nu, va lite lurigt detdär med hålla inne 123 för att byta hade jag aldrig listat ut utan google ;D funkar dock ypperligt e nöjd med dte nu.

Testade lite med volymen, håller jag inne "gå tillbaka" knappen kan jag sänka och höja hur mycket jag vill, tills jag släpper den då då hoppar den ju ur, är precis som volym + tryker både på höja volym och gå tillbaka samtidigt

Last edited: 5 feb 2011
  5. kickigo4par

kickigo4par Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ladda ned SwiftKey från market. Detta tangentbords ordförslag är överlägset det bästa jag stött på. Glöm inte att ladda ner svensk ordbok också. Följ bara installationsguiden så går det hur lätt som helst.

6. Klubba

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

haha, vill inte ha ordbok helt enkelt, vill jag skriva "fokk JOOO mr obaka-san" ska det stå så inget annat ;D

7. kickigo4par

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vad det gäller att stänga applikationerna så använder jag det medföljande programmet Applikationshanteraren som du finner i programbiblioteket. Tryck uppe till vänster på aktiviteter. Tryck Meny/avsluta alla. Vill du bara avsluta enstaka aktiviteter markerar du bara intilliggande kryss.

8. pulkamannen

pulkamannen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det finns ingen inställning till ditt tangentbord under språk och tangentbord inne i inställningar där man kan stänga av rätta/ändra automatiskt eller vad det kan heta?
    Om det är att den ändrar orden efter man trycker mellanslag eller punk du menar?

Du kan ju kanske stänga av dataanvändning i inställningarna de dagarna du inte kommer surfa!? Eller lägga till en lite widget som gör det på homescreen.

9. Klubba

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

snygg funktion :D synd bara att en del program bara försvinner från applications listan men fortsätter köran endå

10. Klubba

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

A precis att dne ändrar när man trycker space, fanns en setting för dte i scandinavian keyboard så nu funkar det perfa.

Måste nog dock lämna tillbaka den endå googlat på volym buggen och verkar vara hårdvarufel en del drabbats av, hoppas bara telia ger mig ny telefon med en gång utan nån BS

11. kickigo4par

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Detta fungerar utmärkt med SwiftKey. Som jag sa så ger det bara förslag på vad ord. Vill man inte uttnyttja detta så väljer man att inte göra det. Jag förstår vad du menar, jag har aldrig varit vän med ordböcker tidigare p g a att jag blivit så styrs tidigare. Med SwiftKey är det lätt att välja mina egna ord. Det kommer t o m ihåg ordet till nästa gång.

12. kickigo4par

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag vet. Jag misstänker att det beror på att vissa aktiviteter sätts på mer eller mindre automatiskt av systemet.

13. Contego

Contego Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hade samma problem med volymknappen på min förra, bara att skicka in så skickar de en ny. Det är en 7-dagars öppningsgaranti, så om den är yngre än 7 dagar är det bara att skicka in den :)

14. Klubba

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Låter bra det, plockade upp den i en teliabutik i fredags så borde inte vara några prob att få en ny då om det är ett kännt problem.

Tack för svaren :D

15. mortalis

mortalis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Task killers behövs inte i Linux system...programmen ligger bara vilande, de "körs" inte..så onödigt att gnälla på Android om en smart lösning till skillnad från Windows, där de faktiskt går.
    Sen om surf, antingen bör du köpa surf för den femtiolapp de handlar om, eller om de e för dyrt, dra in program och stänga av möjligheten för surf, tex Quick settings och slå på när de behövs..finns alltid lösningar

16. RoadHazard

RoadHazard Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Men om task killers inte behövs, varför blir min Blade då märkbart slö (ibland så seg att alla menyer bara hackar fram och telefonen i princip blir oanvändbar) efter att jag har kört igång ett antal spel och lite annat? Stänger jag manuellt ner lite saker så blir den genast mycket rappare igen. Så Androids inbyggda processhantering verkar ju inte direkt fungera optimalt.

Detta är nog dock inte relaterat till minnesanvändning, utan snarare att CPU:n blir overloaded. Har kollat i Aktivitetshanteraren när telefonen blivit riktigt seg, och då är den ofta uppe på 99-100%. Efter att jag stänger ner allt onödigt så går den ner till runt 10%. Antar att det är något som pressar den alldeles för mycket, gäller bara att komma på vad... Tills dess ser jag inget annat alternativ än att då och då döda alla icke nödvändiga processer.

Är det förresten normalt att CPU:n idlar på runt 10%, eller har jag något problem här?

(Jag låter inte task killern jobba automatiskt, utan använder den manuellt när jag märker att telefonen blir seg.)

Last edited: 5 feb 2011
  17. pissenisse

pissenisse Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Känns mer som du borde stänga av mobildata, istället för att försöka slå ihjäl applikationer. Stänga av mobildata gör du under Inställningar->Trådlöst och Nätverk->Mobile Network. Alternativt kan du gå in på Inställningar-> Konton och synkronisering och disabla Barkgrundsdata och Automatisk synkron. Dock vet jag inte om den hundraprocentigt förhindrar oönskad datatrafik. När jag är utomlands så använder jag den första varianten, dvs Mobile network. Funkar hundra.

18. Klubba

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Har bara haft mobilen en dag, men ta tex google talk då eftersom det var det jag hakade upp mig på först, även om du dödar det i task manager ligger det och körs och jag ligger online. Nu imorse satt jag vid datorn, hörde att mobilen blippade till och gick och kolla då hade jag fått im på gtalk, trots att jag satt vid datorn inloggad i google talk höll jag på att missa meddelanden för de hamna i min telefon istället (verkar som de kommer till senast aktiva klienten om flera är inloggade)

tycker bara inte det ska vara så jävla svårt att stänga av ett program man vill stänga av, är faktiskt löjligt.

Du nämner linux, visst kanske är det en linux kernel i botten men de distar jag testat har jag alltid sett som en mycket stor fördel att ALLT går att ändra, finns settings i överflöd om precis allt, du kan få datorn att göra precis hur du vill. Vill att den ska logga ut och stänga gtalk när jag trycker på "back" knappen, men verkar som android är mer låst än windows så får väl ge upp den tanken.

sen en 50 lapp i månaden för att program inte beter sig som jag vill kommer aldrig på fråga.

19. woobiin

woobiin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

verkar vara ett ganska vanligt problem de där med volym-knappen, har det inte på min telefon (lucky me) men det ska tydligen bara va å hämta ut en ny tills du får en utan problemet

20. Anders Gusten

Anders Gusten Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

ljudet på mp3-spelare är verkligen asdåligt.