Har någon testat eSIM.me ??

Diskussion i 'Allmänt' startad av white-k, 28 feb 2023.

Taggar:
  1. white-k

white-k Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har någon testat eSIM.me ??

Och i så fall... Funkar det lika bra som ett inbyggt eSim-chip?

2. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Det här var ett rätt så interessant koncept...! Aldrig hört om det förut.

Jag har en lur som jag kunde ha använding av detta i, dock ser den inte ut att vara kompatibel med eSIM.me. Men vad jag förstår ska det gå att konfigurera ock lägga in önskade identiteter i eSIM.me med en kompatibel telefon, och flytta det över till en annan Android lur även om den inte är kompatibel. Mao, som ett vilket som hälst vanligt SIM-kort...? Om det stämmer är detta mycket interessant.

Hoppas att det är någon Swedroid:are som har erfarenhet av eSIM.me!

eSIM.me Store

3. white-k

white-k Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ja, och enligt deras website funkar det på alla mobiler som inte blockar nån viss datakod (minns ej vad det kallas nu) som behövs, och det är det bara ett fåtal som gör, men deras lista över kompatibla mobiler verkar inte vara så uppdaterad. Och kör man rootat OS så ska det vara helt grönt som jag har förstått det.

4. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Den här artikeln var i Mobil i går. Tydligen börjar det hända lite med bättre stöd för eSIM. Jag är rätt så nyfiken på vad det är för verktyg som ska komma, gissningsvis i Android 14. Speciellt det där med att flytta eSIM mellan olika enheter.

Android får bättre stöd för eSim

5. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 433

MINA ENHETER

I dagsläget så måste man begära en ny QR-kod/e-sim om man tex byter telefon, det nya verktyg kommer tillåta skicka ett befintligt e-sim mellan telefoner utan att behöva gå via en operatör.

Pratas också om att tillåtas ha fler än två (?) e-sim sparade, ej aktiva, på telefonen

Kristy gillar detta.
  6. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Ja jag vet, det gäller t.ex Comviq som jag har på eSIM. Jobbigt! För inte tala om ifall man får något fel på sin telefon, och måste skicka i väg den i flera veckor.
    De flesta operatörer har det så man kan sköta det på "Mitt konto".
    Beträffande det nya verktyget... Det ser ut för att det kan vara någon funktion i likhet med eSIM.me...?
    På eSIM.me kan man, vad jag förstår, lägga in hela sin eSIM kofiguration, upptill 15 eSIM identiteter, på en bricka med samma förmat som ett vanligt SIM-kort, och flytta från telefon till telefon som ett fysiskt SIM-kort.
    Förstår inte riktigt vad du menar här...?

7. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 433

MINA ENHETER

Absolut men för att påvisa skillnaden mellan dem så tog jag upp det. Plus att det kan vara bra för andra som också läser tråden som kanske inte är medvetna om hur det fungerar idag

Så kan man se det, personligen ser jag esim.me som ett sett att erbjuda telefoner utan esim möjlighet till det via ett "vanligt" sim.

Har för mig att antal esim man kan ha på en telefon idag är begränsat och att det kommer att utökas.

8. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Med "antal esim man kan ha på en telefon", menar du då antal eSIM identiteter man kan lägga in i en embeded modul i dagsläget?
    Vad jag vet så kan man på Pixel lägga in fem olika identiteter, och det är visstnog ganska vanligt för de flesta lurar som stödjar eSIM. Man kan då bara ha ett aktivt åt gången. Men, någonstans läste jag att om man inte hadde SIM-kort i den fysiska SIM-modulen, så kunde man ha två aktive eSIM på Pixel. Om det stämmer vet jag inte...
    Om antal eSIM man kan ha aktiva samtidigt är styrd av hardware eller Android vet jag inte.

9. Oscar Tegni

Oscar Tegni Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Yes, använde eSIM.me när jag iväg och åkte skidor. Var utanför EU så testade eSIM.me och det fungerade finfint.

bernard, Buzz och white-k gillar detta.
  10. white-k

white-k Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ah, kul att höra från nån som faktiskt testat det!