Har problem med wifi med min Nexus... [Rubrik redigerad /Mod]

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av Kausti, 16 mar 2010.

1. Kausti

Kausti Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Jag börjar bli redigt trött på min Nexus nu. Jag har verkligen försökt lära mig tycka om den, men när felen och buggarna dyker upp hela tiden blir telefonen snudd på oanvändbar.

Idag skaffade jag ett 3G-abonnemang. Efter att manuellt ha matat in inställningarna så fick jag igång uppkopplingen, men såfort den varit igång mer än 15 sekunder så rebootade telefonen. Efter 7 omstarter verkar nu telefonen fungera som den ska med 3G, men då kommer nästa problem.

I förrgår slutade telefonen helt att hitta mitt WLAN här hemma i huset. Det har fungerat klockrent sen jag fick telefonen (3 veckor sedan) men nu syns inte ens nätverket i telefonen. Dock hittar telefonen dom 7-10 grannarnas olika nätverk med kass styrkaa, men inte vårat hemmanätverk där jag sitter med min dator just nu. Polarnas iPhone och datorer hittar även dom nätverket (signalstyrkan ligger på 5/5 om man kikar på datorn) men min Nexus är efterbliven.

Jag har såklart provat lägga till nätverket manuellt, starta om telefonen, stänga av och slå på wifi men inget hjälper. Så nu sitter jag här med en telefon som är totalt oanvändbar hemma. Hur kul är det att ha en telefon som man bara kan ringa, skicka sms och spela spel på?

Nästa steg blir alltså att fabriksåterställa telefonen. Jag måste då försöka hitta något vettigt backup-program för telefonen (finns det ens något?), spara ner en backup, göra en fabriksåterställning och sen installera backuppen igen. Bara för att telefonen på nåt ologiskt sätt helt plötsligt bestämt sig för att vägra hitta nätverket igen.
    Som grädde på moset har jag inte tillgång till admininterfacet på routern p.g.a. diverse anledningar, sp jag kan inte ställa om inställningarna där heller. Men är det verkligen meningen att man ska behöva kämpa som en idiot för att kunna använda sin telefon? Hur kan den plötsligt inte ens hitta nätverket?

2. haktech

haktech Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kolla ditt SSID på WFiN i router inställningarna och kolla så du inte har ÅÄÖ i namnet. hade problem med att ansluta till mitt Wifi när jag hade det. Reseta routern till fabriksinställningarna så du får tillbaka standard lösenordet, logga in och kolla så du hittar telefonen. Gör du det, tillåt den att ansluta till ditt nätverk. Att den rebootar låter väldigt konstigt. Hade kört en fabriksåterställning. Rebootar den då, hade jag reklamerat den till google.

3. esseven

esseven Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Varför måste du hitta något vettigt backup-program? Gör en återställning och återkom. Var sen lite försiktig med vad du installerar från market. Allt är inte buggfritt.

4. Psynoz

Psynoz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Angående nätverket så skulle du kunna kolla vilken kanal ditt wifi ligger på. Eftersom nexusen är från USA är det möjligt att den bara hittar kanalerna 1-11.

5. Moodilic

Moodilic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag hade också lite problem igår då nätverket inte hittades. Morsan sa att inte ens internet fungerade (då jag satt i vardagsrummet under tiden jag försökte koppla upp mig).
    Om du gör som jag och laddar ner/upp i full hastighet (eller så mycket att allt annat segar på nätet) så kan nog detta vara en orsak (gissning som du förstår).

Sedan om du har ett äldre märke på routern eller liknande kanske också kan skapa problem.

Berätta gärna mer om din router och kanske vad du har för apps på mobilen samt inställningar för wifi:t.

6. Kausti

Kausti Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

För att jag inte är så sugen på att installera om allt jag har på telefonen.

Nätverksnamnet är The Adams, så det ska inte vara nåt problem. Att resetta routern tänker jag inte göra p.g.a. att vi har tonvis med inställningar där som jag inte tänker ställa om p.g.a. att min telefon fått fnatt. Ska dock försöka få access till den så att jag kan ställa om kanalerna osv. Men HUR kan telefonen ha fungerat UTMÄRKT fram till för någon dag sedan? Ingenting har förändrats på nätverksfronten men ändå så hittar telefonen inte ens nätverket nu.

Jag tänkte ut och tågluffa i sommar och ta med mig Nexusen, men kul att ligga där på hotellet och märka att nätverket plötsligt försvunnit. Ska man då traska ner till receptionen och kräva att dom fabriksåtreställer routern, eller vad är det tänkt att man ska göra? Ska jag göra en fabriksåterställning var 3:e vecka?

Men hur kan det ha fungerat klockrent i 3 veckor innan det plötsligt försvann?

Kan man kanske kika på något vis vilka applikatoiner som installerades vilket datum? Isf kan jag nog pinpointa om det är nån speciell applikation som installeraes när det hela slutade fungera. Routern fungerade som sagt klockrent med telefonen i 3 veckor innan nätverket plötsligt försvann. Söker man efter nätverk hittar man grannarnas nätverk (några stycken) men inte vårat.

7. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 187
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du provat något så enkelt som att starta om routern?

Vilken version av mjukvaran för telefonen kör du förresten? Menu->settings->about phone->build number

8. Jobilinx

Jobilinx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

För mig har också ett Wlan försvunnit, men polaren som också har en Nexus så funkar det utmärkt. Väldigt skumt. Har testat att hitta det med wifi analyser och liknande program, hittar ej det.

9. jimli128

jimli128 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Hej!
    Tror att det har att göra med de olika kanalerna som stöds av amerikansk standard (Se tidigare inlägg, finns även ett gäng trådar om detta.)

Men jag kan tänka mig att era routrar står på "automatisk kanal", eller ngn motsv inställning. Gå in i routern och sätt kanalen till typ 5 och prova då.

När routern går på kanal 12 eller 13 så kommer iaf inte nätverket att funka för Nexusen.

10. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Antaligen för att din router är inställd på att välja kanal automatiskt och något fick den att byta till en kanal som din Nexus inte stöder.

11. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Men snälla.. allt backupas ju i googles moln! Läser ingen manualen längre?

Om du e så missnöjd, sälj den! finns säkert många som skulle bli glada av en sån grym telefon!

Jag har inte stött på ett enda av problemen du beskrev. Har du telenor kanske?

Last edited: 17 mar 2010
  12. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Inställningar backas ju inte upp i molnet, bara vilka program du haft installerade.

Har man dessutom haft program som inte är installerade från Market, så kan detta ju vara jobbigt att installera också..

/Söder

13. Jobilinx

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Någon aning varför jag inte kan hitta ett Wlan men min kompis kan? Båda har nexus

14. plame

plame Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 5X
    Platta:
    Nexus 7 gen2
    jag hade precis samma problem när jag stoppade i 3G-kortet, men sen dess har det funkat klockrent, (drygt 1 månad nu)

15. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Kom på att det kanske finns en inställning för detta, inte säker på om den finns på Nexus One. Om den finns så kanske din kompis ändrat där.

Settings -> Wi-Fi Settings -> menu -> Advanced -> Regulatory domain

Välj något annat än 11 kanaler där och se om det löser ditt problem.

Annars vet jag inte.

16. Remuz

Remuz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Platta:
    Samsung Tab S10 FE 5G
    Jag har kopplat min docka till en stereo som står mitt i övervåningens renoveringskaos. Sedan kör jag spotify i mobilen och streamar över WiFi. Dock tappar min Nexus nätverket ibland och faller då automagiskt in på 3G-nätet. Efter 2h renovering hade jag bränt en 100MB 3G-data. Tur man har fastpris. Trist dock att telefonen inte återansluter till WiFi och "roamar" över tillbaka. Jag har generella problem med tappat WiFi då och då, men inte så hemskt mycket.

17. Jobilinx

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Efter uppdatering så finns inte den här inställningen...

18. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Finns en inställning för Wi-Fi där du kan välja om den ska koppla ner Wi-Fi när skärmen släcks (default), när skärmen släcks om den inte sitter i laddaren eller om den inte ska koppla ner Wi-Fi alls.

Låter som om du vill ha inställningen att den inte ska koppla ner Wi-Fi när du har den i laddaren.

19. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Vad dumt. Tror att cyanogenmod för nexus one har med den inställningen iaf. Fast det är ju trist att behöva roota för det.

Men i vilket fall som helst så är det ju inte en bugg, det är ju en mobil anpassad för amerikanska förhållanden och där är ju kanal 12-15 inte tillåtna om jag förstått det hela rätt.

20. esseven

esseven Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Efter att ha haft ett par android-mobiler kan jag konstatera att det oftast beror på olika applikationer man installerar om det blir strul. Är man lite varsam med vad man installerar lirar det oftast mycket bra. Läs kommentarer på market, och kontrollera vilka inställningar programmet kräver. Är det en anteckningsapplikation som vill komma åt gprs bör man fundera en extra gång innan man installerar den.