Fråga: Har Samsung bytt typen av minneskrets på S3?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Wiruz, 16 mar 2013.

1. Wiruz

Wiruz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Hej
    Jag lämnade in min telefon härom dagen då den garanterat är berikad med insane chippet!

Nu börjar jag fundera på hur Samsung löser detta? Har dom bytt ut den kretsen till något som kommer fungera även om telefonen är 2 år gammal?

Jag har ingen lust att lämna in den på service igen om ett halvår/år .Efter det är garantin borta och även mitt förtroende för Samsung om dom nu kör vidare på samma hårdvara!

Vad jag läst så är det minnes delen som är problemet (Antal skrivningar till minnet) vilket även Solid state diskar lider av. Dock tar det inte ett halvår för en SSD att dö utan håller förmodligen längre än en mekanisk disk i praktiken.

Min fråga är om Samsung löst detta? Eller ska man förbereda sig på ett haveri strax efter att garantin tagit slut? Och mass försäljning på Tradera/Blocket

2. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    679
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    dom byter ut hela mainboard, det gjorde dom på min. Nåt är det som går sönder efter ett par månader dom gick ut med det innan och efter det bör den funka längre än några månader
    .

3. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag tror de sätter in ett bra chip. Tror inte de skulle vilja riskera dålig PR med att sätta in samma trasiga chip.

4. Gurra101

Gurra101 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Hur vet man att man har en "dålig" mobil

5. Matte_N

Matte_N Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
  6. Gurra101

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Last edited: 16 mar 2013
  7. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Japp, bara att vänta. Alla GS3s med insane chip är dödsdömda, bara en fråga om tid när det slår in. :(

8. vulfgar

vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Är du säker på det? Är det inte bla det som uppdateringarna from ELLA skulle fixa?

9. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Ni har missförstått lite hur fixen fungerar. Man kan aldrig fixa ett hårdvarufel med en mjukvara. SDS-buggen var förr att telefonen bara stendog, eller att den vägrade boota upp, ens förbi download mode.

Efter Samsung skickade ut SDS-fixen så gör den att den fryser telefonen medan en skrivning till de dåliga sektorerna pågår och det kan dröja upp till en halvtimme innan telefonen "ofryses". Efter det kan inte den dåliga sektorn användas mer och man förlorar lite utrymme, men man har en säker lur då inget mer skrivs till den dåliga sektorn igen.

Många tar dessa lagg och frysningar som SDS-buggen, men det är ett tydligt tecken på att fixen faktiskt funkar.

erikd och Incubus gillar detta.
  10. vulfgar

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Men meningen med att skriva till dom dåliga sektionerna är ju att dom ska blockeras i framtiden och dom då inte ska orsaka sds. Alltså borde uppdaterade lurar med insane chip som ännu inte visat upp problem klara sej från sds. Annars vore ju fixen helt meningslös. o_O

11. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Tids nog går "insane-chipen" sönder, eller vad man ska säga, och det är så fixen träder in att den skyddar chipet från att totalförstöras genom att just blockera dåliga sektorer. En mobil med insane chip som hittills inte fått SDS-symtom kommer nog säkerligen få det förr eller senare. Dock finns det alltid undantag som bekräftar regeln.

12. vulfgar

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Du menar att felet bara fördröjs? Så att dom flest lurar med insane chip möjligen hinner tas ur drift, eller i alla fall passerat garantitiden innan felet märks? Mycket möjligt, men hoppas du har fel.

Är glad att min egen lur har ett sane chip. :)

13. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Med Samsung kan vi aldrig veta säkert. De skickar ut nya lurar hellre än att fixa felet med gamla.

Hoppas dock jag har fel!

14. ormetkruper

ormetkruper Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    153
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Info:
    Nova Launcher Prime sedan typ 2013
    Låter ju inte så upplyftande precis att ha en telefon som kan tacka för sig vilken dag som helst pga detta.

15. Gurra101

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Det är det som är så spännande ;)

Incubus gillar detta.
  16. Wiruz

Wiruz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Precis. Det är det jag undrar när man endast skjuter på det uppenbara.
    Förr eller senare (Antagligen efter garantin gått ut) så dör skiten ?

Sane chip än så länge? Eller har den redan varit på service?

Jag har i alla fall märkt allt och tagit kort på telefonen samt batteriet och hoppas mig se omärkta saker tillbaks.

Hur som helst hoppas jag dom sätter in den hårdvaran vi betalar för!

Det som är mest dåligt är att jag hittar ingen information om hur dom löser
    detta. Visst ett nytt mainboard men är det samma skit dom hittills levererat ut?

Dåligt! och detta kommer fungera som beslut när nästa telefon skall inhandlas!
    Folk i allmänhet är inte helt tillfredsställda med Samsungs produkter på jobbet men
    vi får som sagt se vad som händer.

Tack för alla replys förresten!:)

Last edited: 16 mar 2013
  17. barq

barq Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

det släpptes ett nytt kernel igår.. XXEMB5 kan det vara en mjukvaru fix kanske? Vad ska man göra om man ser att man har detta "insane chip"? Jag har inte haft problem med min telefon ännu men den är ju bara några veckor gammal, fattar inte hur en telefon som är några veckor gammal kan tillverkas med ett känt fel..

18. vulfgar

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Från början, men jag köpte min i höstas.
    Den fixen släpptes långt tidigare, den version som hette XXELLA. Har du kollat att du verkligen har insane chip? Kan kollas med eMMC Brickbug Check

19. barq

barq Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Japp jag har kollat.. Det är den insane chipet jag har men funkar det så skiter jag i vilket.. XXELLA släpptes för ett tag sen ja men vi fick ju i sverige ett XXEMB5 som jag inte fattar vad den gör men har redan märkt att batteritiden är förbättrad.. Innan drog android system mest batteri men nu är det "vilo läge som drar mest" vilket är så det skall vara. Så nått har dem fixat.

Men har vi 2 års garanti så borde problemet visa sig inom den ramen och vi kan kräva en reparation. Känns dumt att gå till samsung och säga att jag "läst på ett forum att jag har insane chip som kommer dö närsomhelst kan ni snälla åtgjärda detta typ" Jag har inte upplevt något problem alls under mina 2-3 veckor med mobilen.

Har samsung själva erkänt att detta insane chipet är skit? Och att alla med den får den utbytt varesig vi har symtom eller ej? Om de har sagt så lämnar jag gjärna in luren.

Last edited: 17 mar 2013
  20. Wiruz

Wiruz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Okej vi tycker förmodligen olika då. Är det en barnsjukdom vilket detta är så är det inget snack! Själv brukar jag märkas om jag inte får det jag betalat för (Jävligt jobbig). Nu är det så att det är en telefon för 6000:- och jag anser att den ska fungera från början!
    Annars får dom räta till det. Jag accepterar inte att dom släpper nya modeller titt som tätt om dom inte fixar det här pronto.

Jag lämnade in min på en Telia butik härom dagen. Jag kommer inte lämna butiken innan jag installerat Dummy file generator och eMMC Brickbug Check.

Visar det sig att det är något jag inte tycker om så kommer jag ställa till en Scen då jag redan varit utan mobil ett tag.Det är okej om dom nu verkligen fixar detta men annars ojojoj!