Har Samsung löst problemet med displayer i Flip/Fold 5???

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av Bamsefar, 26 jul 2023.

1. Bamsefar

Bamsefar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Med tanke på att Samsung i princip inte ersätter de vikbara displayerna när dom går sönder efter att man vikt dom några hundratal gånger (i samband med att den skyddsplast som skall skydda, i själva verket lossnar och därmed trycker sönder själva displayen i vecket och sedan bye-bye)??

Jag menar, varför köpa en Fold 5 för vad 22000 sek och sedan efter typ ett år bekosta en ny display då Samsung då kommer hävda att det är onormalt slitage och kunden måste stå för kostnaden om säg 12-15 kkr för en ny display?

2. Hatsune Miku

Hatsune Miku Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    768

MINA ENHETER

Det lär vi inte veta förens om ett år antar jag, om det nu tog ett år för problemet att inträffa? Angående kostnaden finns väl möjlighet att teckna försäkring, även om det givetvis inte borde behövas med normal användning

Kristy gillar detta.
  3. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 346

MINA ENHETER

Ser likadant ut som Fold 4 tycker jag så det är nog rätt lika.

4. Bamsefar

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Varför försäkra något som har garanti, men där tillverkaren anser att minsta lilla repa är lika med att garantin inte gäller. Det kommer bli lika illa med försäkringarna, om det inte redan är....

Det tog 3 månader för Fold 3orna att börja falera...

katho gillar detta.
  5. Hatsune Miku

Mottagna gillanden:
    768

MINA ENHETER

Min Fold 3 strulade minsann inte, och visst, försäkring ska inte behövas med normal användning som jag sade. Men om man nu vill ha någon slags trygghet så är det väl så man får göra

EDIT: Skillnaden är att garantier så gott som aldrig, för att inte säga aldrig, täcker skador som kan anses ha orsakats genom t.ex. tapp mot marken eller "oaktsamhet", medan försäkringar har en tendens att göra det. Samsungs försäkringar brukar ersätta skärmar mot en självrisk, och det ska gå att göra oavsett hur skärmen gick sönder vad jag vet och kan läsa mig till

Last edited: 27 jul 2023
    KEDahlborg gillar detta.
  6. Bamsefar

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Min fru har en Flip3 - den sprack i vecket när displayskyddet släppte på innerskärmen, och tack vare en liten repa så vägrade Samsung att byta en helt uppenbart trasig display som gått sönder pga att man öppnat och stängt displayen. Man får nog anta att det är okej att använda den inre skärmen eller hur?

Garanit - nix.

Vår hemförsäkring har ett "drulle" moment, som vi aldrig tidigare nyttjat, men som jag kollade på nu - det visade sig att det inte vore direkt lönsamt om vi säger så, eftersom försäkringspremien hotades med att höjas om vi nyttjade det, och sedan då avskrivning på mobilens värde osv - vem som helst inser att det vart en 500 kvar typ....

Resultat: Min fru älskar formatet och valde att köpa en ny Flip4 - som förvisso än så länge är hel. Men fan ta kostnaden.... För ett fel som Samsung helt klart är skyldig till.

ARN är för övrigt värdelöst nästan, motparten kan ljuga och du har inget att sätta emot.

7. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 251
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du har alltid reklamationsrätt i 3 år. Och för köp efter 1 september 2022 så är det upp till butiken/tillverkaren att bevisa att det är du som orsakat det om du är inom 2 år. Det sista året är det du som ska bevisa att det är ett fabriksfel.

Kristy och Hatsune Miku gillar detta.
  8. Bamsefar

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Uppenbarligen gäller det inte. Lagen är en sak, men om Samsung hittar ett "fel" som den kan skylla på så gör dom det, och slipper kostnaden.

9. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 251
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Ibland måste man pressa lite på och säga till hur det är. Går alltid att ta det till domstol om du så vill

Kristy gillar detta.
  10. Bamsefar

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Har du erfarenhet från att ta ett displaybyte till tingsrätten med de kostnader som då tillkommer osv eller snackar du bara?

11. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 251
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Inte att dra till domstol, men har behövt stå på mig och visa vad lagen säger när jag hjälpte en vän som ville få tillbaka pengarna i en butik när de ville ge tillgodokvitto istället.

Kristy gillar detta.
  12. Bamsefar

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Det är dessvärre något helt annat. Returrätten som du nu är inne på är mycket enklare i den aspekten.

Så låt oss titta lite närmare på detta med "garantier" och "reklamationsrätt". Lagen ger att en köpare / kunden har en reklamationsrätt om 3 år. That is it. "Garantier" är frivilliga och därmed kan den som utställer "garantin" sätta regelverket själva. Normalt finns alltid en paragraf om normalt slitage, och framförallt skador / s.k. onormalt slitage - minsta åverkan räknas som onormalt slitage. Dvs Garantin som Samsung utställer gäller bara till svängdörren i affären i normalfallet för vikbara displayer...

Reklamationsrätten då, hur kan vi nyttja den - har den begränsningar? Jo det är just att det enbart går att hävda "ursprungsfel". Om vi tar det aktuella med den vikbara displayen, så måste man alltså som köpare bevisa att det är ett ursprungsfel att displayen går sönder när den viks och viks upp. Det är rätt svårt, antagligen skulle man behöva sätta en video kamera mot displayen så fort som man ser att det släpper i skyddsfilmen (som troligen kan vara källan till problemen, i alla fall tidigare - skulle tro att den är ändrad, men jag vågar inte chansa på det), och för varje vikning som sker så måste man alltså filma vad som sker vartefter plastfolien släpper mer och mer, och till slut då "knäcker" displayen. Detta måste filmas kontinuerligt och ske under rätt kontrollerade förhållanden. Jag har lite svårt att tänka mig att någon gjort det.... Men ändå, det man i princip rekommenderas att göra är att anmäla till ARN - beslut från ARN behöver exempelvis inte Samsung följa (om dom är motpart). Så då tvingas man till domstol, och första steget är tingsrätten.... Nu kommer det börja kosta pengar, så kolla först med din hemförsäkring att dom täcker alla rättskostnader, och notera att självrisken antagligen blir lika hög om inte högre än värdet på en ny mobiltelefon.... Och det är typ detta Samsung, med flera tillverkare, räknar med - att man inser att det blir dyrt för den som väcker åtal om konstruktionsfel, och därmed helt enkelt tar kostnaden för antingen en ny display eller en ny mobil. Syniskt kanske vi kan kalla det, men icke desto mindre normalt förfarande.

Således, att slåss mot stora bolag enbart på "reklamationsrätt" är inte doable på en mobil. Man måste ha mycket mera i beviskorgen än vad som är "ja displayen gick sönder när jag vek och vek upp den", och då kontrar ex. Samsung med "Men det finns ett litet märke här på sidan som tyder på att du tappat den, och det påverkade displayen så den gick sönder" dvs onormalt slitage... - och därmed får den som väcker åtal bekosta inte bara sin egna advokat utan även Samsungs (och dom kommer kräva fett betalt...).

Inget illa menat, men om man kan hävda returrätt så är det mycket snabbare sätt att lösa utmaningen, men det återigen förutsätter att det inte förekommit onormalt slitage....

Kom ihåg, tillverkarna är här för att tjäna pengar - inte nödvändigtvis tillhandahålla en bra policy.

katho, Kristy och Klurre gillar detta.
  13. Klurre

Klurre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    859

MINA ENHETER

Det är väl därför det säljs så många tilläggsförsäkringar hos operatörer,elektronik kedjor. Jag själv tecknat en men finns ju även där finstilt,villkor att läsa.

14. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 251
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Fast detta var inte en returrätt, utan hans vara behövde repareras/bytas ut då fläkten inte fungerade på grafikkortet som varan i detta fall gällde. Butiken valde då att produkten inte repareras och då ville de ge tillgodokvitto, något som personen som köpte varan inte behöver acceptera något som butiken till en början inte ville acceptera. Fick ta fram pappret som jag hade med mig om att vi har rätt att få tillbaka pengarna utan tillgodokvitto

15. Bamsefar

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Exakt. Och det vore väl inte mer än klokt att Samsung bjöd på den för ex en Fold 5 då den kostar 22000 sek....

16. Hatsune Miku

Mottagna gillanden:
    768

MINA ENHETER

De bjöd på den för Fold 2 i ett 1 år vill jag minnas, och man får någon form av försäkring i 6 månader om man köper Fold 5 direkt från Samsung. Borde vara 1 år, men det är åtminstone mer än inget

17. mb-dape

mb-dape Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Någon som har erfarenhet av att skicka in sin Fold eller Flip direkt när skyddsplasten börjat släppa, innan displayen gått sönder? Är det något som Samsung åtgärdar på garanti?

18. Bamsefar

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Jag har av en händelse lyckats med detta (också), och kan säga att om din Fold (jag har en Fold 3) inte har en endaste skada - dvs som nyskick alltså - och det ENDA som hänt är att just skyddsplasten börjat släppa (normalt verkar vara i "överkant" men det vete katten om man kan vara så petig) så är sannolikheten rätt stor att du kan få den bytt på garantin, om dom har vaknat på rätt sida på morgonen - för rätt många verkar få betala för skyddsplasten också....

Notera att då den börjat släppa, så fundera inte utan antingen tar du av plasten NU själv - eller så försöker du få Samsung att byta den gratis (förhoppningsvis).

katho och Kristy gillar detta.
  19. Mmm_

Mmm_ Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Råkade stöta på denna tråd så reggade konto för att kunna dela med mig av mina erfarenheter. Haft zfold 3 där skyddsplasten började släppa i toppen på skärmen. Läste runt lite och det rekommenderades att man tar bort den eller byter den för att många har fått svart streck i mitten om man låter det vara så. Bytte den med tredjepartsskydd och det var relativt enkelt.

Uppgraderade till en fold4 och efter cirka 10 månader så började skyddsfilmen släppa. Denna gång var jag inte lika på hugget och en kort tid senare när jag öppnade innerskärmen så *ritsch* och så var det ett svart streck som dessutom fortsatte växa. Har Samsung Care+ men anser det är solklar garanti. Var förbi Mcare i Stockholm som vägrade byta och hävdade tryckskador m.m. trots att telefonen var i bra skick och det är känt fel - riktigt missnöjd. Registrerade sedan ärende hos Mcare och skickade in den och nu reparerade det och bytte samtidigt framskärm och batteri (som båda var toppskick pga batteriskydd 85% samt skärmskydd). Har fått telefonen och inte hört om någon självrisk, avgift eller liknande så antar att det gick på garantin men det visar väl sig.

Funderar nu på att uppgradera till fold5 även om det känns lite onödigt men man får Care+ för 0 kr dock endast 6 månader denna gång, så får se...

Summa summarum är väl annars att så fort skyddsfilmen börjar släppa på innerskärm så ta av den och antingen kör utan eller sätt på en egen (om du inte råkar ha en Mcare runt knuten) så bör du klara dig fint.

Hatsune Miku gillar detta.
  20. Bamsefar

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

På lite kul kollade jag på kostnaden för Care+ och det är nästan 5000 sek för två år för en fold 3.... nästan ett skämt.... om det inte vore för displayen som går sönder inom dessa två år nästan garanterat. Undrar vad det kostar för en fold 5.....?