Det är dessvärre något helt annat. Returrätten som du nu är inne på är mycket enklare i den aspekten.
Så låt oss titta lite närmare på detta med "garantier" och "reklamationsrätt". Lagen ger att en köpare / kunden har en reklamationsrätt om 3 år. That is it. "Garantier" är frivilliga och därmed kan den som utställer "garantin" sätta regelverket själva. Normalt finns alltid en paragraf om normalt slitage, och framförallt skador / s.k. onormalt slitage - minsta åverkan räknas som onormalt slitage. Dvs Garantin som Samsung utställer gäller bara till svängdörren i affären i normalfallet för vikbara displayer...
Reklamationsrätten då, hur kan vi nyttja den - har den begränsningar? Jo det är just att det enbart går att hävda "ursprungsfel". Om vi tar det aktuella med den vikbara displayen, så måste man alltså som köpare bevisa att det är ett ursprungsfel att displayen går sönder när den viks och viks upp. Det är rätt svårt, antagligen skulle man behöva sätta en video kamera mot displayen så fort som man ser att det släpper i skyddsfilmen (som troligen kan vara källan till problemen, i alla fall tidigare - skulle tro att den är ändrad, men jag vågar inte chansa på det), och för varje vikning som sker så måste man alltså filma vad som sker vartefter plastfolien släpper mer och mer, och till slut då "knäcker" displayen. Detta måste filmas kontinuerligt och ske under rätt kontrollerade förhållanden. Jag har lite svårt att tänka mig att någon gjort det.... Men ändå, det man i princip rekommenderas att göra är att anmäla till ARN - beslut från ARN behöver exempelvis inte Samsung följa (om dom är motpart). Så då tvingas man till domstol, och första steget är tingsrätten.... Nu kommer det börja kosta pengar, så kolla först med din hemförsäkring att dom täcker alla rättskostnader, och notera att självrisken antagligen blir lika hög om inte högre än värdet på en ny mobiltelefon.... Och det är typ detta Samsung, med flera tillverkare, räknar med - att man inser att det blir dyrt för den som väcker åtal om konstruktionsfel, och därmed helt enkelt tar kostnaden för antingen en ny display eller en ny mobil. Syniskt kanske vi kan kalla det, men icke desto mindre normalt förfarande.
Således, att slåss mot stora bolag enbart på "reklamationsrätt" är inte doable på en mobil. Man måste ha mycket mera i beviskorgen än vad som är "ja displayen gick sönder när jag vek och vek upp den", och då kontrar ex. Samsung med "Men det finns ett litet märke här på sidan som tyder på att du tappat den, och det påverkade displayen så den gick sönder" dvs onormalt slitage... - och därmed får den som väcker åtal bekosta inte bara sin egna advokat utan även Samsungs (och dom kommer kräva fett betalt...).
Inget illa menat, men om man kan hävda returrätt så är det mycket snabbare sätt att lösa utmaningen, men det återigen förutsätter att det inte förekommit onormalt slitage....
Kom ihåg, tillverkarna är här för att tjäna pengar - inte nödvändigtvis tillhandahålla en bra policy.
Click to expand...