Har surfplattan ett existensberättigande?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Helldude, 13 jul 2013.

1. Helldude

Helldude Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Jag köpte min surfplatta för 2 år sedan. En Asus transformer tf 101. I början satt jag ofta med den och surfade, förde anteckningar på föreläsningar eller på buss/tåg.

Men med tiden har användingen gått ner allt mer, jag sätter mig oftast vid datorn om jag vill surfa. Och vill jag komma åt internet från andra rum väljer jag nästan alltid mobilen för detta.

Surfplattan känns helt enkelt klumpig i soffan eller sängen, det går i princip bara att sitta på ett sätt i soffan/sängen för att man ska kunna använda den bekvämt och då tar jag helre till mobilen eller går till datorn.

Har pratat med bekanta om detta och även de håller med om att deras surfplattor används ganska lite.

Känner ni igen er? Har vi ledsnat på surfplattor?

2. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Min syster har en Ipad och min mamma och hennes man har en Xperia Z. Alla tre anväder sällan sina laptops eftersom det är omständigt att gå och hämta dom, koppla in strömkällan som är i vägen hela tiden, för att inte tala om hur klumpig den är i famnen och värmen den genererar där. Då är det mycket enklare att ta fram surfplattan och utföra deras rutiner, dvs Facebook, Wordfeud och bankärenden. :)

Jag personligen har inget behov av den, jag kan ju göra allt på telefonen. Därför har jag inte prioriterat någon ännu. Men som prylnörd hade det varit roligare att använda Tapatalk på 10.1" än 4.7". Samt att det hade varit trevligt att bläddra bland filmbiblioteket via ett snyggt UI på en platta och köra igång den på mediadatorn.

Men som sagt, det är kanske inte värt 4500 kr eftersom man är inte pojken med guldbyxorna och Android är inte mitt enda intresse. :)

~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 ~

3. Helldude

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Jag kände nog som dina familjemedlemmar också till en början, satt med plattan hela tiden. Men allt eftersom tiden gick så blev det allt mindre. Plattan var otymplig, apparna hade inte samma funktionalitet som datorn och många websidor visades på fel sätt.

Idag känner jag inget sug alls att uppgradera, skulle isåfall skaffa en win8 platta som kan användas som laptop.

4. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 334

MINA ENHETER

Hos mig är det mest barnen som använder plattan. Jag använder telefonen oftast, händer ibland att jag tar datorn men det blir mer o mer sällan. Använde plattan ganska mycket i början men nu när man tar den är batteriet oftast dåligt laddat och telefonen är enklare att ta då man oftast har den på sig.

Vet flera som skaffade platta men med facit i hand så är det enklare att använda telefonen som man ändå har på sig hela tiden.

Skickat från Tapatalk 2

Zee gillar detta.
  5. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 578
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag har haft både en Galaxy Tab 2 10.1 och en iPad Mini. Nu med min iPad Mini använder jag den oftare än vad jag gjorde med Taben. Av den enkla anledningen att Minin är smidigare, väger mindre och är ett perfekt komplement :)

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

6. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag använder min Nexus 7 väldigt mycket. Den får plats i innerfickan på jackan så den är väldigt enkel att ha med sig. Väldigt smidigt att ta med sig till universitetet för att få hjälp av Wolfram Alpha eller googla på ett bevis eller en formel.

Hemma plockar jag hellre fram plattan än datorn eftersom den är mindre och skönare att hålla i än en laptop. Jag tycker att jag har dålig batteritid på mobilen och då jag kan vara i behov av den när jag är ute använder jag hellre plattan hemma för att spara batteri på mobilen.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk HD

7. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    21 018
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag använder min iPad i bilen mycket då jag använder Waze (ett gps program) då jag har 3G versionen och Fogg. Använder även datorn en del. Skaffade ett batteri till min Compaq dator som jag fick av en vän, det enda dem inte hade till datorn var ett batteri.

Last edited: 13 jul 2013
  8. luckeb

luckeb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Laptopen vilar för det mesta nu för tiden...

Skickat från min SGP321 via Tapatalk 2

9. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 484
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Använder nästa aldrig min ultrabook, dock använder jag inte min platta speciellt mycket heller. Däremot använder jag min Xperia Z hela tiden vet inte riktigt vad det beror på kan vara lathet då jag alltid har den i fickan :D

10. Isengard

Isengard Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

Känner samma sak som TS.. Jag har ju min Laptop och om jag inte har Laptopen nära så har jag min Xperia Z! så hos mig hade en Tablet vart grovt överflödig även fast jag tycker att Xperia Tablet är så snygg och jag är så sugen så vet jag att den skulle vara liggandes oanvänd...

11. Helldude

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Nu när vi börjar vänja oss vid lurar med 5tumsskärm kanske behovet av plattor minskar.

Själv skulle jag nog ha en större telefon (över 5tum) samt en surfplatta med windows 8 pro. Det känns som den bästa kombinationen för mig.

12. Dadde

Dadde Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Jag har en HP Envy 2x. Älskar verkligen kombinationen mellan surfplatta och laptop. Batteriet är helt fantastiskt. Har aldrig sett något liknande. Om jag enbart använder den till att surfa och andra lätta saker några gånger per dag och stänger av den emellanåt så räcker batteriet över en vecka.

När jag läser saker. Till exempel tidningar, e-böcker eller surfar utan att behöva skriva så mycket fungerar det utmärkt att ha den som en platta och använda Modern UI.
    Om jag däremot sitter och chattar eller skriver något fungerar det ypperligt som laptop och använda desktop-läget.

13. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Skrev det i nån annan liknande tråd tror jag, eller så har jag drömt det, men jag har aldrig tyckt att det finns ett vettigt användningsområde för plattor för mig.

Däremot vet jag att min morsa älskar sin. Hon använder knappt sin dator längre. Om hon är hemma sitter hon i soffan och surfar på plattan. Laptopen står någon annan stans.

Jag har en billig Kina-variant hemma men den ligger och samlar damm.

14. Anwest

Anwest Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag var faktiskt lite tveksam till surfplattor när jag trots allt köpte min Ipad för 1,5 år sedan, men nu använder jag den mer än någonsin. Framförallt läser jag DN's digitala tidning på tunnelbanan till jobbet och kollar på Netflix när jag ska sova. Dessutom fungerar den perfekt som "toalettlektyr". Jag söker upp ett klipp på 10-12 minuter på Youtube om allt möjligt, ofta något i dokumentärsväg eller en recension på ett dator- eller tv-spel :)

15. tompan

tompan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8 (jobbet)
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Info:
    Nova
    Jag var skeptisk till behovet av surfplatta då jag hade två 15-tums datorer och en 12-tums dator till hands. Sedan fick jag en Tab1 genom jobbet och upptäckte att jag hade haft helt fel. Datorerna samlar damm då jag hemma mestadels konsumerar information och då passar en platta smidigast för min del.
    På jobbet är det dock tvärtom. Där är det datorn som används huvudsakligen, men även platta och telefon.

16. KoktGrus

KoktGrus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Försöker hitta något man faktiskt kan ha surfplatta till, men kommer inte på något direkt... S4an kan ju redan allt... gjorde ett försök för 2 år sen med en galaxy tab 10. Hade en galaxy s2 då och det slutade ju med att den där taben hamnade på blocket efter bara ett par veckor...

Är ju sugen på en platta, men helt utan användningsområde är det ju lite svårt att motivera ;) något som är lite trist med är att t ex tidningar (som min morgontidning) enbart finns som ipad-app...

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

17. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 578
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Köp en iPad då? ;)

Skämt åsido - men ändå inte. Efter att ha erfarenhet från flera Android-plattor så anser jag faktiskt att iPad är en bättre underhållningsmaskin än vad Android-plattorna är. Själv använder jag just nu en iPad Mini.

iPad har även många fler anpassade appar, så man slipper använda mobilversionen av en app.

Som det är idag, tycker jag Android-plattor är bättre för produktivitet - typ dokument osv tack vare att man ha tillgång till filsystemet på ett annat sätt - men så fort Office kommer till iPad kommer det bli ett mycket bättre alternativ för dokumentredigering :)

18. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    21 018
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Använd en platta för GPS? Det gör jag

19. Zee

Zee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Barnen spelar på den. Annars en onödig pryl precis som TS säger i OP.

20. -Henric

-Henric Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

En surfplatta kan man ju använda på så många sätt, så att säga att den är totalt onödig är kanske lite att ta i.

Jag använder själv ingen surfplatta då en sådan inte fyller något av mina behov skall jag kanske tillägga (har dock haft en del innan).

* GPS
    * Spelmaskin (betydligt smidigare än på en telefon
    * Filmtittande (både på kvällen när man ligger i sängen och när man kör bil och vill få tyst på ungarna)
    * Finns bra appar för barn som är i utvecklingsfas för att lära sig alfabetet, djur o.s.v.
    * TV/Radio i köket
    * Monitor för att styra hemmet
    * Fotoram

Ja alltså listan kan göras enormt stor. Det beror på vad DU behöver. Bara fantasin sätter gränser!