Har Vimla, Fello och övriga operatörer full tillträde på sina nät

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Clumber, 20 okt 2015.

1. Clumber

Clumber Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    tre
    Telefon:
    Sony xperia L1

MINA ENHETER

Operatör:
    tre
    Telefon:
    Sony xperia L1
    Har Vimla, Fello och övriga operatörer full tillträde på sina nät som dom är anslutna till.
    Jag har testat Vimla och det fanns ingen /väldigt svag täckning inomhus så jag ville inte fortsätta med dom,jag har en samsungs3.
    I dag kom en med en äldre HTC telefon med telenor och han har full täckning på telefonen inomhus där jag bor och frågan kom upp i skallen ?har inte Vimla full sändningsstyrka på sina sina kort jämfört med telenor eller är det min samsung som har dålig mottagning.
    Jag kunde inte kolla telenor i min telefon då det var ett stort simkort
    Är det någon annan som har upplevt liknande.

2. Crown

Crown Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 211
    Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Ja de har samma täckning etc. Hade du testat med samma telefon vid samma tillfälle så borde du ha märkt det.

Det kan ju även vara så att nya master kommit upp sedan dess ;)

3. Clumber

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    tre
    Telefon:
    Sony xperia L1

MINA ENHETER

Operatör:
    tre
    Telefon:
    Sony xperia L1
    Som jag skrev så passade inte kortet i min telefon,jag ville inte klippa ner hans simkort så att den skulle passa,och jag tror inte att telenor har byggt ut nätet på två veckor.

Men samsungen s3 kanske har sämre mottagning .

4. Crown

Mottagna gillanden:
    1 211
    Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    @Clumber@Clumber hmm tyckte du skrev att du inte hade kvar Vimla. Men iaf nu är jag vid datorn och kan skriva längre.

Det jag menade är att det enda vettiga testet man kan göra om man nu vill göra ett, är att helt enkelt testa 2 olika simkort i samma mobil vid så nära inpå. Sedan skall man helst ha 2 simkort var från varje operatör för att utesluta att simkorten kan vara dåliga.

Nu är det ju både olika tillfällen och olika telefoner. Visst kan din Samsung vara sämre ev. Men det kan även vara en ny mast eller att den bästa masten just då var nere för dig. Så därmed svårt att svara på varför din kompis har bättre täckning med Telenor än vad du hade med Vimla för 2 veckor sedan.

Men svaret är oavsett att Telenor och Vimla har exakt samma täckning, lika så för Halebop/Fello/Telia och Tre/Hallon och Tele2/Comviq.

5. Clumber

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    tre
    Telefon:
    Sony xperia L1

MINA ENHETER

Operatör:
    tre
    Telefon:
    Sony xperia L1
    Jo jag vet att man skulle ha dom olika korten och testa i samma telefon men att det skulle varit ett fel med masten under den tiden som jag använde Vimla det tror jag knappast,men man ska ju inte vara allt för säker.
    Jag har för mig att tre har avtal med ex telenor så det finns ju samkörning över gränserna men om dom stryper effekten för att inte deras egna ska förlora täckning/snabbhet är en fråga.

6. Tokas

Tokas Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    332

MINA ENHETER

Vimla och Telenor är ju exakt samma företag, så de ska ha exakt samma täckning. Förmodligen är det telefonen det är fel på, men det skadar ju inte att kontakta Vimla och be dom felsöka för säkerhets skull, om du nu inte har möjlighet att experimentera hemma. :)

7. Fredz

Fredz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    740
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
  8. Crown

Mottagna gillanden:
    1 211
    Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Det stämmer att Tre och Telenor har ett samarbete när det kommer till 3G utanför storstäderna. Det betyder dock numera inte att täckningen är samma av den anledningen då Tre även börjat uppgradera master så de kör 3G på 900mhz. Detta gör inte Telenor och därmed blir täckningen olika i vissa fall.

Detta är dock olika saker då Tre och Telenor är olika bolag samt konkurrenter. De har visserligen valt att samarbeta i detta fallet men resultat skiljer sig för kunderna av olika skäl.

Telenor och Vimla är dock samma företag, Vimla är ett varumärke som tillhör Telenor och skulle egentligen kunna ses som bara ett abonnemang i mängden hos Telenor. Så samma villkor gäller för Vimla som för Telenor.

9. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hos operatörernas egna varumärken ska det inte förekomma någon sorts prioritering i näten - dvs oavsett om man har Telia eller Halebop, Telenor eller Vimla, Tre eller Hallon alternativt Tele2 eller Comviq så ska man ha "samma" täckning. Sen vad som sker i verkligheten är en annan sak. Ser det ju inte som en omöjlighet att operatörerna skulle föredra de kunder som betalar mer - det är dock något jag låter vara osagt. Även om en viss prioritering skulle ske, bör man ha motsvarande täckning oavsett vilket kort man använder - det är värre när en mast eller liknande blir mer belastad.

Hela 3G-nätet utanför Stockholm, Göteborg, Malmö-Lund och Karlskrona delar Telenor med 3. Telenor bygger eget 3G-nät i ovan städer. 3 bygger dock eget 3G-nät i hela Sverige på en annan frekvens, som Telenors kunder inte får ta del utav.

Med det sagt, skillnaden i täckning du upplevde hade troligtvis att göra med era olika telefoner.

10. Petter_Vimla

Petter_Vimla Kid Droid Verifierat konto

Mottagna gillanden:
    160
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Iphone 7 32 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Iphone 7 32 GB
    @Clumber@Clumber skicka ett meddelande med dina uppgifter så skickar jag ett nytt simkort, då kan du testa och jämföra.

Som många andra skriver finns det ingen skillnad i nätet men vi hjälper gärna till att felsöka om något inte fungerar som det ska.

bernard gillar detta.
  11. Clumber

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    tre
    Telefon:
    Sony xperia L1

MINA ENHETER

Operatör:
    tre
    Telefon:
    Sony xperia L1
    Jag ska försöka jämföra med andra och tackar Petter för erbjudandet.
    Kan det bli en så markant skillnad när träden tappar sina löv,jag bor ju inte direkt i urskogen men i blandad teräng

12. Crown

Mottagna gillanden:
    1 211
    Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    @Clumber@Clumber löv påverkar väldigt mycket enligt min erfarenhet ;)Telenor 4G 2600mhz så ligger signalstyrkan på ca 2-4 pinnar med löv och beroende på om det blåser eller inte när jag är hos mina föräldrar och på deras mobila bredband.

När löven faller så blir det fri sikt mot masten mellan grenarna i detta case och då är signalstyrkan 4-5 pinnar, där 5 pinnar är mest vanligt.

Sedan fungerar det super bra oavsett om det är 2 eller 5 pinnar när det kommer till stabilitet och hastighet. Men visst, topphastigheterna uteblir utan 5 pinnar.

Edit: Detta är i Göteborg i ett villaområde. Men några enstaka träd i mina föräldrars och grannars hus är i vägen och påverkar rätt mycket då de är stora och står direkt i linje mot masten.

13. Clumber

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    tre
    Telefon:
    Sony xperia L1

MINA ENHETER

Operatör:
    tre
    Telefon:
    Sony xperia L1
    Bor ute på landet och vet ju inte vart mast eller vart skåpen står men man kan nog se det på täckningskartorna,
    ska försöka hålla koll o jämföra med höst,vinter och vår men det är nog dom fallna löven som gör täckningen bättre.

14. Crown

Mottagna gillanden:
    1 211
    Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    jnsson gillar detta.
  15. cavveman

cavveman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    När jag bodde ute på landet(så sent som förra hösten) så körde jag till 100% med 800/900 banden från operatörerna. Enda garanterade frekvensen till att faktiskt fungera därute.
    Visserligen var detta i Skåne, men vi bodde intill en riktigt tät barrskog och det hindrade inte ett dugg så länge vi var anslutna till 800/900 banden.

16. Clumber

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    tre
    Telefon:
    Sony xperia L1

MINA ENHETER

Operatör:
    tre
    Telefon:
    Sony xperia L1
    Kan man välja själv vilken frekvens man använder vid tal eller surf ?

17. Crown

Mottagna gillanden:
    1 211
    Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    @Clumber@Clumber är olika beroende på mobil och mjukvara. Nu har jag inte tillgång till en Android här, men i Inställningar > Mobilnät eller liknande så kan du ev. välja nät (2g/3g/4g) samt med lite tur även frekvenser.

Det är dock vanligare att man kan välja detta på modem/mobila bredband än telefoner. Men vet att jag bland annat kunde välja 900mhz 3G eller 2100mhz 3G på min gamla LG Android.

Så kan du inte välja det på din, så kanske det går om du flashar en annan ROM på din telefon, men överlåter den frågan till någon som vet bättre ;)