Hårddisk verkar va död?

Diskussion i 'Off Topic' startad av googleye, 25 okt 2014.

1. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Har en Seagate 1TB hårddisk med strömadapter som länge legat kopplad till routern via USB, då och då har jag gått in och laddat upp div filer dit som backup.

Nu har den legat där i flera månader och idag när jag skulle ladda upp lite bilder lyckades jag inte öppna mappen, surfade in på routerns kontrollsida och såg att den inte syntes där längre. Fick dra undan sängen router och hårddisk ligger bakom och koppla till datorn. Kan inte hitta hårddisken under den här datorn, enhetshanteraren eller diskhanteraren. Den startar dock upp som den ska när man kopplar in den till dator/router. Går det här att lösa? Helst utan att formatera skiten också, eller är den helt död utan anledning?

2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Går den att öppna upp utan att bryta eventuell garanti för att koppla den direkt till datorn? Istället för att gå via USB. Eller har din router någon SMART-kontroll på disken?

3. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Nej, det är typ som ett unibody hölje. Har ändå inte tillgång till en stationär dator, går det ändå? Gissar på nej eftersom jag inte vet vad det är.

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Smart är tester för kolla hur hårddisken mår. Använder knappt mina egna externa så har inte koll hur bra stöd usbenheterna brukar ha. Spinner den upp så finns det väl chans att få lite av filerna.
    Är det livsnödvändiga filer finns det ju tjänster att köpa men jag tror inte de är direkt billiga.

5. Gurex

Gurex Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    222

MINA ENHETER

När du skriver att den startar upp, menar du att den varvar upp då eftersom du inte kan se den någonstans? Det är inte när du kopplar in strömmen allts?
    Att den inte syns i diskhanteraren känns lite knepigt men det kan ju vara fel i själva usbkopplingen.
    Testa andra kablar för att börja någonstans.
    Jag brukar få mina diskar att dyka upp när jag byter os konstigt nog. Har både osx och windows hemma.

6. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Hah, dumt av mig att inte ens testa en annan kabel först, nu fungerar den igen. Vilket är en jävla lättnad då jag har en massa gamla videor och bilder som jag absolut inte vill förlora och inte får plats nån annanstans. Kanske man ska investera i en till hårddisk?

Passar också på att fråga vad skillnaden är mellan en hårddisk med strömadapter och en USB-driven? Förutom smidighet då.

7. Gurex

Gurex Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    222

MINA ENHETER

En 3.5" hårddisk (de som är större) behöver extern strömförsörjning då usb-porten inte klarar att driva den. De små 2.5" klarar usb-porten att mata med ström så då behöver man bara usb-kabeln. De små rymmer dock mindre även om de nu finns i 2tb sist jag kollade så de räcker långt. Sjukt smidigt också eftersom de till ytan är 1/4 så stor.
    Så jag hade köpt en 2tb liten hårddisk (2.5" alltså) och speglat.
    Alternativt köpt en extern hårddisk som har 2 fysiska diskar inuti som gör att allt du kopierar hamnar på båda diskarna utan att man behöver bry sig. (tänka sig att jag råkar ha en sådan över om du är intresserad :-) )

8. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon: