Hårdvaru-accelererar inte O 2x divx???

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av Defeat, 16 sept 2011.

1. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Tja! Efter många misslyckade försök med att konvertera mkv-filmer till mp4 för att få samma kvalitet som nvidias två demo-filmer som ligger på telefonen från början (antingen laggar dem eller så är bilden dålig på TVn...) så kom jag på att telefonen även stöder Divx.

Laddade ned några 720p klipp i divx för att testa, bilden är fin och telefonen öppnar dem utan problem med orginal-spelaren och MX videoplayer är HW-läget möjligt (hårdvaruacceleration), vilket betyder att telfonen då använder GPUn för att visa filmen?

Det konstiga är att filmerna nu laggar mer än 1080P MKV fil som mjukvaruaccelereras, bilden stakar laggigt fram. Står stilla i någon sekund och spelas laggandes upp vartannat.

Ställer jag däremot in MX videoplayer i fast software decoding mode så flyter filmen ganska smärtfritt, smålagg ibland och batteriet börjar ju gråta ganska omgående..

Hur kommer det sig att filmer flyter bättre i mukvaruuppspelning än i hurvaruuppspelning??

Och hur satan ska man få bra bild och flyt i en film för att den ska vara duglig att visa på en TV? Nvidia har ju lyckats, HUR?

2. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Ladda ner G-Spot (till datorn) och kolla vilka codecs, bitrates osv som Nvidia har använt till deras filer. Det ska vara en speciell profil som ingen använder har jag för mig.

3. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Underbart tack! Hmmm, video codec på nvidia filmen är "H.264/MPEG-4 AVC", h.264 OCH MPEG-4 är väl två helt olika codecs, så vilken är det?:S

Och är mp4 bättre att använda sig av än divx/xvid? Vad är skillnaderna?