Hårdvaru keyboard och åäö ANDROID 4.0.4 på UG802

Diskussion i 'Allmänt' startad av jonas.thornvall@hotmail, 18 okt 2012.

1. jonas.thornvall@hotmail

jonas.thornvall@hotmail Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej sitter och surfar pa min inkopta tv sticka/mini android UG802 med android 4.0.4 givetvis funkar mjukvaru bordets åäö, men mitt anslutna PC USB keyboard uppfattas inte som svenskt? Sa inget ['; funkar som ni kan se. Musfunktionen funkar bra med tvaknapps USB mus.
    Finns det sarskilda Android tangentbord som funkar med ['; eller saknas hardvaru stod generellt for åäö. Kanske det finns mjukvara som kan ligga lager emellan OS i rom och keyboardet. Kan man stanga av det virtuella tangentbordet om man far hårdvaran att funka?
    Mvh Jonas Th;rnvall

2. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Har man root kan man ju i teorin skapa en mappnings-fil som matchar det tangentbord man har. Är det ett bluetooth-tangentbord brukar det gå att ändra vilket språk det är i inställningarna dock.

3. jlunse

jlunse Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jag exakt samma problem (Plexgear 91345) och tänkte lösa det med appen External Keyboard Helper. Den kräver inte root, tror jag. Ska prova senare ikväll.
    (Men att roota UG802 är enkelt.)

4. drnashlenin

drnashlenin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

external keyboard helper (kolla på signaturen kallt kaffe här på forumet) borde funka och kräver inte root.

jlunse gillar detta.
  5. jlunse

jlunse Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Nu har jag testat External Keyboard Helper med UG802 och den fungerar fint med å, ä och ö.
    Följ denna noga (jag missade det och det gav onödiga problem).
    http://blog.apedroid.com/2012/10/ekh-tutorial-1-getting-started.html

Med gratisversionen så kan du köra ett tag, men sen kommer den lägga in text som "This-is-demo-version" med mellanslag. Jag köpte då appen (20 kronor) och då fungerar det fint.

MEN, betalappen visas inte direkt på Market med UG802 och det finns många tricks på Internet som beskriver hur man kommer runt detta. Min procedur ser ut så här men då krävs att du först rootat den (vilket är enkelt):
    1. Roota UG802 (Finns flera beskrivningar på Internet).
    2. Installera appen Market Enabler
    3. I ME, ändra värdet 46002 till 24007
    4. I inställningarna, ändra språket tillfälligt, exempelvis Engelska (UK) och sen tillbaka till Svenska.
    ...nu hittar jag appar på Market (Google Play).

Det finns många andra sätt om du söker lite, men ovanstående fungerar bra för mig.