HBOOT

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av blitz, 20 apr 2011.

1. blitz

blitz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Tjena,

Jag undrar om något kan lite snabbt förklara vad HBOOT gör, vad skiljer på de olika? Finns det någon anledning till att byta?

2. benhur

benhur Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
  3. blitz

blitz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

4. benhur

benhur Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Jag är inte heller någon "Expert" men om jag fattat detta rätt så måste man byta till den som romen du vill köra kräver. Det ändrar på det interna minnets storlek b.l.a (nandpartitionen) och många av de rom som kommer nu b.l.a annat en del Gingernread kräver ju CM7 har jag för mig? Så ska man köra en specifik rom så får man ju också flasha rätt HBOOT för att starta upp systemet. Kolla på Alpharev sidan där är mer info.

http://alpharev.nl/

5. andreas.trygg

andreas.trygg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

oxygens GB kan du köra utan att byta HBOOT, säkert CM7 oxå..
    ska du däremot byta HBOOT så kräver de olika rommarna sina respektive HBOOTS, det har med fördelning av systemminne att göra,
    rätta mig om jag har fel..

6. blitz

blitz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Hmm, då har jag lite mer kött på benen. Kör just nu CM 7 stable och har inte bytt HBOOT, tror nog jag väntar med att göra det tills det krävs att man gör det.
    Eller får man någon större presntanda/batteri vinst på att byta till CMs HBOOT redan nu?

7. Wolfie

Wolfie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Name /system /cache /data

Bravo Stock 1.8 / 250M / 40M / 147M
    Bravo N1Table / 145M / 95M / 197M
    Bravo Data++ / 180M / 5M / 252M
    Bravo Sense / 180M / 40M / 217M
    Bravo Oxygen / 90M / 10M / 337M
    Bravo CM7 / 130M / 5M / 302M

http://alpharev.nl/

Så ser de olika HBOOT ut. Som du ser har stock hboot bara 147mb för apps medans cm7 har 307mb, det innebär att du kan klara dig utan ext partition och endå ha utrymme för rätt mycket apps. Men du kommer inte märka någon större skillnad, går kanske lite snabbare att läsa dalvik catchen (a2sd+) på telefonen istället från sd kortet om du har ett långsamt microSDHC klass 0-4 kort, men det är knappt märkbart, mer av en placeboo effekt.

Last edited: 20 apr 2011
  8. carlsson.d7

carlsson.d7 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jag skulle vilja lägga in CM7 hboot. Jag har läst på http://alpharev.nl/ hur man ska gå tillväga. Men jag är verkligen helt ny på detta så fattar inte rikigt hur man ska göra. Nån som har lust att ta det på svenska? :)

9. blitz

blitz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Ok, nu fattar jag verkligen. Tack för snabba svar allihopa!

10. andreas.trygg

andreas.trygg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Du måste ju ha S-OFF först, det fixar du med steg 1 och 2, och lite läsning på alpharev.nl.
    Sen byter du bootloader, då flashar du PB99img.zip i recovery, steg 3

Citat:
    Ursprungligen postat av andreas.trygg
    jag måste oxå göra det!
    1. Nandroidbackup
    2. boota pc'n med reflash utility
    3. flasha PB99.zip
    4. wipe everything
    5. restore nandroid

Är detta korrekt uppfattat? Låter ju busenkelt

ja så enkelt är det

Last edited: 20 apr 2011
  11. unikum

unikum Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7
    Platta:
    Nexus7
    Fast man behöver a2sd+ ändå om man har en del apps. 300mb räcker inte långt.

12. Wolfie

Wolfie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Har man massor med apps kan man ju alltid prova d2ext, när jag körde RCMixHD d2ext så hade jag över 800mb free. Fast jag klarar mig gott och väl med Oxygens hboot. Jag har 200mb free med mina apps installerade, utan ext partition.

13. Mr*Gibson

Mr*Gibson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Efter att jag bytte till Oxygen hboot har jag också en massa minne ledigt. Ingen ext-partition eller Froyo A2SD. 184 MB ledigt. Jag har dock inte överdrivet mycket apps installerade.

14. MrSister

MrSister Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Hej & hjälp...

Vill installera Robocik´s rom RCMixSv08++, kan någon vänlig & kunnig forumläsare verifiera att jag tänker rätt här:

1. Fixa S-Off vilket fixas med AlphaRev 1.8 HBOOT reflash utility från (http://alpharev.nl/), jag bränner en bootbar skiva, bootar på den och, eh, sedan antar jag att det finns någon meny som ger mig alternativ att sätta s-off eller liknande?

2. Hitta den partitionslayout/storlek som romen kräver och flasha den bravo_alphaspl som motsvarar /system, /cache & /data partitionsstorlekar för rommen, i RCMixSv08++ fall antar jag att det är CM7HBoot = bravo_alphaspl-cm7.img som jag flashar från AlphaRev reflash utility eller PB99IMG_bravo_cm7 (omdöpt till PB99IMG.zip) mo jag flashar genom att starta telefonen i HBOOT mode (VolDown+POWER)?

Hm, namnet "RCMixSv08++_CM7HBoot.zip" är lite dubbelt, menas "Bravo Data++" eller "Bravo CM7"?

3. Flasha RCMixSv08++_CM7HBoot.zip, wipe cach & dalvik, reboot = happy camper?

Vågar inte prova innan någon ger mig ett "ok" eller "nej för sjutton" hära! ;-)

15. jejja80

jejja80 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hej,

Du behöver också en till partition på sdkortet som är formaterat till ext2, ext3 eller ext4. Detta gör du med Gparted live dvd eller Programmet Gparted om du har linux installerat. Skapa först din vanliga partition som du formaterar till fat32 sen skapar du en ext partition. min 512mb.

++ står för "Data++" som betyder att en del av romen kommer installeras på sdkortet. (Därav behov av en ext partition) medans alla delar i systemet som telefonen använder installeras på telefonens nand. (telefonens minne).

Då får du massa plats för appar (CM table) och ett snabbt system (Data++).

Så du behöver CM Table + en ext partition på sd-kortet innan du flashar Romen.

MrSister gillar detta.
  16. MrSister

MrSister Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Tack jejja80!

Har nu fixat en 512 Mb Ext3 (läste någonstans att Ext4 inte fungerade) med Gparted livecd - nu återstår bara frågan vilken HBOOT jag skall ha för RCMixSv08++_CM7HBoot.zip?

"Bravo Data++" eller "Bravo CM7"? (Det står både "++" & "CM7" i namnet så lite osäker)

Name /system /cache /data Download PB99IMG
    -----------------------------------------------------------------------------------
    Bravo Data++ 180M 5M 252M bravo_alphaspl-data.img PB99IMG_bravo_dataplus
    Bravo CM7 130M 5M 302M bravo_alphaspl-cm7.img PB99IMG_bravo_cm7

Det borde jag kunna klura ut genom att kolla hur stora mapparna "data" resp. "system" är i imagen kanske. Ny på det här...

Uppdatering: kollade i zippen "RCMixSv08++_CM7HBoot" och mappen "system" var 115 Mb, så Bravo CM7 HBOOT verkar vettig då den sätter systempartitionen till 130 Mb = så jag kör på Bravo CM7.

Last edited: 24 apr 2011